עבור לתוכן העמוד
Menu

פשע בינלאומי

החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לשפוט את ישראל על פשעי מלחמה כוללת שורה של הטיות בוטות כדי ליצור סמכות שתאפשר לשפוט את קציני צה"ל

בתחילת שנת 2015, כך העידה על עצמה פאטו בנסודה, התובעת הכללית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, גדשו את משרדי בית הדין התלונות והעדויות על פשעי מלחמה שביצע ארגון המדינה האסלאמית (דאע"ש) בעיראק וסוריה, עד שלא יכלה יותר להתעלם מהן ונדרשה לסוגיה. במסמך רשמי שפרסמה היא הצרה על הזוועות שביצע הארגון הרצחני, אבל מיד טפלה לצער שורה של הסברים מדוע לא יעסוק בית הדין בעניינו. ראשית, המדינות שבהן בוצעו הפשעים אינן חברות בבית הדין. שנית, רבים מלוחמי הארגון הגיעו מאירופה וחובת הטיפול בהם מוטלת על המדינות שבהן התאזרחו. לא הספיקו התירוצים הללו לתובעת, והיא הוסיפה להסביר שמדיניות בית הדין היא לחקור דווקא את הדמויות המנהיגות, ובמקרה הזה כמעט לא ניתן להגיע אליהן. סוף דבר, העדויות הרבות נגד ארגון הטרור האכזרי ביותר שידעה האנושות בשנים האחרונות נזרקו אל פח המחזור בהאג, והתובעת התפנתה להליכים דחופים יותר, כמו חקירת פשעי מלחמה שמבצעת ישראל בשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים, חקירה שקיבלה השבוע דחיפה משמעותית.

כמו בפעמים הקודמות, גם הפעם ההחלטה התקבלה בליל שבת, בשעה שהדיפלומטיה הישראלית מנומנמת. בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קיבל ברוב של שניים נגד אחד החלטה שמעניקה את התוקף להליך כולו ובעצם מהווה את יריית הפתיחה לחקירה. על פי אמנת רומא, האמנה המייסדת של בית הדין שמכוחה הוא שואב את סמכותו, כדי לשפוט פשעי מלחמה שבוצעו יש צורך שהמדינה שבה בוצעו הפשעים תהיה חברה בבית הדין. במקרה של ישראל, היא עצמה אינה חברה בבית הדין אך כן הביעה בעבר הסכמה עקרונית לצורך באמנה ובחקירת פשעים נגד האנושות.

מנגד, הרשות הפלשתינית לא הוכרה על ידי גוף בינלאומי כלשהו כמדינה. הפתרון המאומץ ומלא המוטיבציה המשפטית שמצא בית הדין לבעיה הזאת מתבסס על כך שלרשות הפלשתינית ניתן בעבר מעמד תפור וייחודי של משקיפה באו"ם, ועל סמך זה הצטרפה גם כחברה בבית הדין הבינלאומי. כשהוא משתמש בהגדרה הייחודית הזאת, הגדיר בית הדין את הרשות הפלשתינית כישות מדינית לצורך שפיטת פשעי המלחמה, מה שמעניק לו סמכות לחקור ולשפוט ישראלים שביצעו את ה"פשעים" בשטחה. גבולות השיפוט שהעניק בית הדין מתבססים על קו הפסקת האש של יוני 1967, כלומר – יהודה, שומרון, בקעת הירדן, מזרח ירושלים, כולל העיר העתיקה ורצועת עזה.

לרשות אין סמכות לשפוט

"לכאורה כל מדינה שחברה בבית הדין יכולה לתת לו סמכות לא רק לגבי אזרחים שלה, אלא גם על אירועים שבשטחה", מסביר ד"ר רפי ביטון, מומחה למשפט בינלאומי ומרצה בבית הספר למשפטים של מכללת ספיר. "לכן לצורך העניין, אם מכירים ברשות אז גם זרים שנכנסים לשטחה ומבצעים בה פשעים נחשפים לסמכות בית הדין. אבל פה טמונה הטעות הגדולה: הרשות לא יכולה לתת לבית הדין סמכות על השטח שלה, כי היא עצמה התחייבה בנספח קהיר של הסכמי אוסלו להימנע מצעד כזה. נקבע מפורש בהסכם שאין לה סמכות פלילית על ישראלים. זה הכשל הגדול של בית הדין. אם לה אין סמכות לשפוט בשטחה ישראלים, אז בוודאי שאינה יכולה להעביר לבית הדין הבינלאומי סמכות שאין לה. זה כשל שבית הדין לא התמודד איתו, אלא התחמק ונתן תשובות לא מספקות. דעת המיעוט אחזה בו".

ההטיה של בית הדין נגד ישראל, שבאה לידי ביטוי בקונסטרוקציות העקלקלות שיצר כדי ליטול לעצמו סמכות שיפוט, גררה תגובה חריפה מהצד הישראלי. זמן קצר אחרי פרסום ההחלטה פרסם ראש הממשלה נתניהו סרטון שבו הוא מגנה בחריפות את ההחלטה ומכנה אותה בשם "אנטישמיות מזוקקת".

ד"ר דורי גולד, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ויועצו של נתניהו וכיום נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, סבור שהכיוון שנקט נתניהו הוא כיוון נכון, וישראל צריכה להתנער לחלוטין מההליך. "אנחנו צריכים לתקוף את בית הדין הפלילי הבינלאומי בצורה הכי חזקה", הוא אומר בריאיון ל'בשבע'. "קודם כול לתקוף ורבלית, לבטל אותם. זה בדיוק מה שראש הממשלה עשה כשכינה אותם אנטישמים. ההחלטה שלהם נגד ישראל היא דבר לא מקובל".

גולד מוסיף שהמוניטין של בית הדין בטיפול בפשעי מלחמה עד היום, והבעייתיות שלו בעיני מדינות רבות, צריכים לשמש את ישראל כדי למוטט את הלגיטימציה שלו. "זה גוף שנכשל בלי סוף בשנים האחרונות. יש כמה מדינות באפריקה ששוקלות לפרוש מהסמכות המשפטית של בית הדין, ביניהן דרום־אפריקה, שהיא מדינה משמעותית. יש הרבה ביקורת עליו. זה לא שישראל קיבלה ציון שלילי מגוף מצליח, זה גוף שפשוט לא מצליח לעשות את הדבר שלשמו הוקם. הם לא עושים את התפקיד שלהם בהרבה זירות, כמו למשל במקרה של דאע"ש. יש מדינות חשובות שמלכתחילה לא הצטרפו לבית הדין, כמו שלוש המעצמות ארצות הברית, רוסיה וסין. זה לא גוף שהעולם מחבק, אנחנו צריכים להיות ערים לחולשות של בית הדין ולא להיבהל ממנו".

 

פורסם בערוץ 7.