עבור לתוכן העמוד
Menu

פרשן איראני חושף: זו עלות פרויקט הגרעין

האני חסן-זאדה, הפרשן לענייניים בינלאומיים, פרסם מאמר ביקורתי בעיתון מקומי בו הוא טוען כי איראן בזבזה סכומים עצומים בסה"כ במסגרת תכנית הגרעין

פרשן איראני כותב בעיתון בטהראן כי "על פי הערכות הקיימות, עלות תוכנית הגרעין של איראן (עד כה) עומדת על סכום של  1.5 -2 טריליון דולר"[1].

הצטרפו עכשיו לקבוצת הטלגרם שלנו – לחץ כאן

האני חסן-זאדה, הפרשן לענייניים בינלאומיים, פרסם מאמר ביקורתי (4.12) בעיתון Arman-e Meli, מדגיש כי לפני 60 שנה כאשר בתקופת השאה פהלווי, הקמת תוכנית גרעין באיראן נידונה לראשונה על ידי פקידים של השאה, מומחים ואנשי מקצוע בארגון התכנון והתקציב במדינה התנגדו לה והדגישו כי אם המטרה היא רק רווחים כלכליים כמו אספקת חשמל, העלות לא מוצדקת, ועתה מתברר שהם צדקו.

חמאס ינסה לאתגר את המכשול הקרקעי

המאמר מביא כדוגמא את תהליך הקמת הכור בבושהר, ומציין כי הממשלות בהסטוריה של איראן  הקצו עד כה לפחות 10 מיליארד דולר לכור הנ"ל, זאת בשעה שעלות כור מסוג זה הייתה צריכה לעמוד על סכום של כ-2 מיליארד דולר.

חסן-זאדה מציין כי הכור בבושהר סיפק עד כה רק 1000 מגה-וואט חשמל לאיראן, עוד תחת ניהול אנשי מקצוע מרוסיה ולא איראנים, למרות שבאשראי שניתן לאיראן בסכום של 10 מיליארד דולר, ניתן היה להקים 20 תחנות כוח גז בנפח 50 מגה-וואט.

הפרשן הזכיר כי תחנת הכוח בבושהר אמורה הייתה לספק כבר 20 אלף מגה-וואט חשמל משנת 2000, אך זה לא קרה וממשלות באיראן המשיכו לזרוק כסף לבור ללא תחתית למען השלמת התחנה.

הפרשן הוסיף כי אם עלויות תוכנית הגרעין היו מוגבלות לסכומים הנ"ל והיא הייתה מגיעה ליעדה המקורי של אספקת חשמל, אולי בכל זאת עדיין ניתן היה להצדיק אותה, אך על פי ההערכות הקיימות, ניתן לנחש כי עלות תוכנית הגרעין של איראן (עד כה) היא 1.5 עד 2 טריליון דולר.

הפרשן מדגיש כי חזרה של איראן לשיחות ווינה תחת ממשלת אבראהים ראיסי ובהרכב של אותם הגורמים שהתנגדו דווקא ל-JCPOA, היא צעד חיובי וברור שלא ניתן לצפות כי השיחות יסתיימו במהרה בהצלחה, אך השאלה שכל איראני צריך לשאול את עצמו ועל השלטון להשיב לה היא מה המדיניות של הרפובליקה האיסלמית כלפי תוכנית הגרעין.

 

[1] https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/327298/%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B1%D9%88