עבור לתוכן העמוד
Menu

פריצת דרך במפרץ: המבחן של קטאר

ועידת מדינות המפרץ תפתח השבוע ותדון בפיוס עם קטאר אשר הוחרמה בגלל תמיכתה בטרור • קטאר מוכנה לגרש משטחה את מנהיגי "האחים המוסלמים" המובילים טרור והסתה לטורקיה או למלזיה

ביום שלישי הקרוב תפתח בריאד שבסעודיה ועידת מדינות המפרץ שגולת הכותרת של דיוניה אמורה להיות הפיוס בין קטאר לבין "הרביעיה הערבית" (סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין) שהטילה מצור מדיני-כלכלי על קטאר מיוני 2017 ועד היום בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.
מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז שלח הזמנה אישית לשליט קטאר השיח' תמים בן חמד להשתתף בועידה והרושם המתקבל בעולם הערבי הוא כי שני הצדדים מעוניינים בפיוס.

קטאר היא זו שיזמה את הפיוס. שר החוץ הקטארי השיח' מוחמד בן עבד אלרחמן אל-ת'אני הגיע בסוף ספטמבר שעבר לביקור חשאי בריאד כשהוא נושא עמו מסר חשוב: קטאר מוכנה להתנתק מתנועת "האחים המוסלמים" בתמורה לפיוס עם "הרביעיה הערבית".

קטאר מארחת בשטחה את מנהיגי "האחים המוסלמים" ואת הנהגת חמאס והיא משתמשת באמצעי התקשורת שלה, כמו ערוץ אלג'זירה ואתרי האינטרנט, להסתה נגד "הרביעיה הערבית", בעיקר נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.

"הרביעיה הערבית" הציבה 13 תנאים לקטאר כדי להסכים לפיוס, אך נראה שההצעה הקטארית להתנתק מתנועת "האחים המוסלמים" החותרת תחת המשטרים הערביים ומוכרזת כ"ארגון טרור", עשויה להיות צעד חשוב שיאפשר את הפיוס, לפחות בינה לבין סעודיה.

על פי דיווחים שונים, קטאר מתכוונת להורות למנהיגי "האחים המוסלמים" השוהים בדוחא לעבור לטורקיה או למאלזיה.

בסוף השבוע אמר שר החוץ הקטארי מוחמד עבד אלרחמן אל-ת'אני כי מתקיימות שיחות בין ארצו לסעודיה וכי ישנן תוצאות חיוביות,"עברנו ממבוי סתום לדבר על ראייה עתידית בקשר ליחסים ביננו, לא מדברים עוד על 13 הדרישות של "הרביעיה הערבית" ".

מי שנטלו חלק בתיווך בין קטאר לסעודיה היו כווית ועומאן, אולם נראה כי מצרים איננה מתכוונת להתפייס עם קטאר ואם אכן הפיוס יצא אל הפועל הוא יהיה בשלב הזה רק בין קטאר לסעודיה.

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר ב-6 בדצמבר:"אינני רואה שום שינוי בהתנהגותה של קטאר, היא מארחת ארגוני טרור ומתערבת בענייני האזור ובכך מכשילה כל מאמץ לפתרון".

סימן חיובי נוסף לאפשרות השגת פיוס בין קטאר לסעודיה הינו ההחלטה של סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין להשתתף בתחרות הכדורגל "גביע המפרץ" בקטאר בסוף החודש.

גורם בכיר במפרץ אמר לסוכנות הידיעות "בלומברג" ב-6 בדצמבר כי מאמצי התיווך מתרכזים כעת בניסיון לפייס בין קטאר לסעודיה וכי איחוד האמירויות יצטרף מאוחר יותר לפיוס.

קטאר יזמה את הפיוס עם סעודיה בגלל שהיא נפגעה מדינית וכלכלית מהחרם שהטילה עליה "הרביעיה הערבית" והמוניטין שלה נפגע כתוצאה מהאשמתה בתמיכה בטרור.

גם הנשיא טראמפ הפעיל לחץ כבד על מדינות המפרץ להתפייס בינהן כדי לגבש חזית מאוחדת נגד איראן.

באשר לסעודיה, הרי שגם היא מעוניינת כעת בפיוס עם קטאר, היא סובלת מקשיים כלכלים ומסובכת במלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן ואף ספגה מכה קשה כתוצאה מההתקפה האיראנית על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" ב-14 בפסטמבר.

גם תדמיתה בעולם נפגעה קשה בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

המבחן של קטאר מתקרב, אם אכן תתנער קטאר מתנועת "האחים המוסלמים" ותגרש את מנהיגיה מדוחא מדובר בהתפתחות חשובה מאוד, עצם היוזמה שלה להתפייס עם "הרביעיה הערבית" מעידה על כך שהלחץ הערבי עליה הצליח, היא חשה מצוקה ומעוניינת בסיום המשבר.
דחיקת רגליה של תנועת "האחים המוסלמים"במזה"ת היא חשובה מאוד, מרחמה של התנועה הזו יצאו ארגוני הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש, חמאס והג'יהאד האסלאמי.

המעבר האפשרי של מנהיגי התנועה מקטאר לטורקיה יביא בהמשך גם להגברת הלחץ על טורקיה אשר מארחת בשטחה את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון, כמו כן היא מאפשרת לזרוע הצבאית של חמאס להפעיל באיסטנבול משרד האחראי לפעילות הטרור של חמאס בגדה.

טורקיה מאפשרת גם ל"אחים המוסלמים" להפעיל 2 ערוצי טלוויזיה בשפה הערבית, "מכמלין" ו"א-שרק" המשדרים הסתה נגד משטרו של נשיא מצרים א-סיסי.
ממשל טראמפ בוחן כבר זמן רב את האפשרות להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" כארגון טרור ולהכליל אותה ברשימת הטרור של הממשל לקראת הכרזת סנקציות נגדה.

אם קטאר תתנער מהתנועה הזו יהיה זה בהחלט צעד שעשוי לזרז את הממשל להכריע בסוגיה ולהוציא את תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק.