עבור לתוכן העמוד
Menu

פני חמאס החדשים/ישנים

בכיר חמאס נבחר לראש חמאס בחו"ל במסגרת הבחירות הפנימיות בתנועה • למרות שהוא מזוהה עם ציר "האחים המוסלמים", בחירתו לא תשנה את מאזן הכוחות הפנימי בתנועה, הציר הפרו איראני ימשיך להוביל את התנועה ולקבוע את ההחלטות

בכיר חמאס, ח'אלד משעל, חוזר ללשכה המדינית של ארגון חמאס שממנה נעדר מאז 2017, לאחר שבבחירות האחרונות ללשכה המדינית של הארגון ניצח אסמעיל הניה וזכה בתפקיד ראש הלשכה המדינית.

ארגון חמאס הודיע רשמית כי ח'אלד משעל נבחר ב-12 באפריל ע"י מועצת השורא של הארגון בחו"ל לתפקיד ראש חמאס בחו"ל. הקדנציה היא לתקופה של 4 שנים.

הבחירה של ח'אלד משעל לתפקיד החדש נעשתה במסגרת תהליך הבחירות הפנימיות בתנועה שהחל בחודש פברואר שעבר.

הבחירות הפנימיות בתנועה מתקיימות בארבעה אזורי בחירה: בבתי הכלא בישראל, ברצועת עזה, בשטחי הגדה ובחו"ל.

סלאמה קטאווי
סלאמה קטאווי

בבחירות להנהגת חמאס בבתי הכלא בישראל זכה סלאמה קטאווי שהחליף בתפקיד את האסיר הביטחוני מוחמד ערמאן. בחודש שעבר ניצח יחיא סינוואר ברוב דחוק, לאחר 3 סיבובי הצבעה, את יריבו ניזאר עוודאללה.

 

 

גורמים בארגון אומרים כי תהליך הבחירות הפנימיות בתנועה יסתיים בסוף החודש. לא ברור אם חמאס תפרסם מי יזכה בתפקיד ראש חמאס בגדה, מסיבות ביטחוניות, במיוחד אם בבחירות ינצח פעיל חמאס המתגורר בשטחי הגדה מחשש שהוא יעצר על ידי גורמי הביטחון של ישראל או הרש"פ.

 

הראש הנוכחי של חמאס בגדה הינו צאלח על-עארורי שמשמש גם בתפקיד איש הקשר לאיראן ולחזבאללה, משרדו ממוקם בשכונת א-דאחייה בביירות, יתכן שהוא יתמודד על קדנציה נוספת אולם גורמים בחמאס מסרו כי הוא יתמודד גם מול אסמעיל הניה על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה.

 

ח'אלד משעל יחליף בתפקיד ראש חמאס בחו"ל את מאהר צאלח שנמצא כבר 9 שנים רצופות בתפקיד.

מאהר צאלח הוא איש הכספים של התנועה בחו"ל, ב-2015 הוא נעצר בסעודיה לאחר שהתחזה לאיש עסקים סעודי והואשם בהלבנת והברחת כספים עבור תנועת "האחים המוסלמים" במצרים.

מאהר צאלח
מאהר צאלח – בכיר חמאס

משמעויות

ח'אלד משעל היה יו"ר הלשכה המדינית מ-2004 עד 2017, הוא נבחר לתפקיד אחרי שהשיח' אחמד יאסין חוסל על ידי ישראל ויש לו ניסיון מדיני רב.

בחירתו של ח'אלד משעל לתפקיד ראש הארגון בחו"ל איננה משנה את מאזן הכוחות הנוכחי בצמרת התנועה. הציר הפרו איראני בראשות אסמעיל הניה ויחיא סינוואר ימשיך להוביל את התנועה ומרכז קבלת ההחלטות ישאר ברצועת עזה.

אסמעיל הניה שעזב את רצועת עזה לפני יותר משנה, לקראת הבחירות הפנימיות  בתנועה, צפוי לחזור לרצועה לאחר שתהליך הבחירות הפנימיות יסתיים.

משעל מייצג את ציר "האחים המוסלמים" בחמאס הנאמן לקטאר ולטורקיה, ב-2011 הוא הסתכסך עם איראן ועם סוריה על רקע מלחמת האזרחים בסוריה, כתוצאה מכך הוא העביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא שבקטאר.

נשיא סוריה בשאר אסד רואה במעשה הזו בגידה וכפיות טובה ועד היום הוא מחרים את הנהגת התנועה.

כתוצאה מניצחון אסמעיל הניה ויחיא סינוואר בבחירות הפנימיות ב-2017, עבר מרכז קבלת ההחלטות של התנועה מחו"ל לרצועת עזה.

להערכת גורמים בכירים בחמאס, ח'אלד משעל יהיה מוגבל מאוד אם ינסה להשפיע על קבלת ההחלטות בנושא יחסי רצועת עזה עם ישראל, למרות שיש לו חשבון ארוך עם ישראל לאחר שבשנת 1997 ניסה המוסד הישראלי לחסלו בירדן באמצעות רעל. כזכור, יחיא סינוואר מוביל את מדיניות הרגיעה מול ישראל והשקט היחסי נשמר במיוחד בשנה האחרונה גם בעקבות מגיפת הקורונה.

יחסיו של משעל עם יחיא סינוואר, ועם הנהגת הזרוע הצבאית ברצועת עזה הינם גרועים מאוד והם החריפו במהלך מבצע "צוק איתן" בשנת 2014.

משעל סירב לקבל את הצעת הפסקת האש של מצרים במהלך מבצע "צוק איתן" ודחף להמשך הלחימה, למרות מספר ההרוגים הרב בקרב תושבי הרצועה והרס אלפי הבתים, בסופו של דבר הוא נאלץ להתקפל ולקבל את עמדת הזרוע הצבאית, אולם ברצועה לא שוכחים עד היום מיהו ח'אלד משעל והוא נתפס בעיני רבים מתומכי הארגון כנהנתן ומושחת שהפך לעשיר כקורח על חשבון הסבל של תושבי השטחים.