עבור לתוכן העמוד
Menu

"פיקוד משה"מ להגנה ולאבטחת מרכזי גרעין" יופקד על ההגנה על תוכנית הגרעין של איראן

משה"מ מחזק את כוחו במערכת הפנימית האיראנית ומגדיל את פריסתו גם על אבטחת מתקני הגרעין • איראן מבטיחה כי תמשיך לתקוף מתקנים ישראלים בעיראק

איראן הודיעה לראשונה, בפומבי על הקמת "פיקוד משה"מ להגנה ואבטחה של מרכזים גרעין"  ("פרמאנדי ספאא'  חפאט'ת ואמנית מראכז הסתאא'י") כדי להגן על מתקני ומדעני הגרעין שלה מפני התקפות וצעדי חבלה של ישראל וגורמים עוינים אחרים[1].

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הפיקוד הוקם תחת ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, המהווה ארגון המודיעין המוביל ביחס למשרד המודיעין הפועל באחריות ממשלת איראן וארגוני מודיעין מקבילים באיראן כמו ארגוני המודיעין של רשות השופטת או של כוחות ביטחון הפנים. בין ארגוני המודיעין השונים קיימת לעיתים תחרות הפוגעת ביעילותם.

תסכול וזעם בצמרת הרש"פ ממשל ביידן

שם הפיקוד הוזכר לראשונה ב-14.3 כאשר רשות השידור האיראנית הודיעה על מעצר חברי רשת חבלה "שפעלה עבור ישראל" ושהתכוונה לחבל במתקן הגרעיני פורדו במהלך ראש השנה הפרסית (החל ב-21.3.2022).  המעצר בוצע במשותף על ידי הגוף החדש ומחלקת הריגול הנגדי במודיעין משמרות המהפכה.

(ארגון המודיעין של משה"מ יופקד על אבטחת מתקני הגרעין של איראן ומדעניה)
(ארגון המודיעין של משה"מ יופקד על אבטחת מתקני הגרעין של איראן ומדעניה)

אתר מועדון העיתונאים הצעירים ( (YJC דיווח כבר במאי 2021 [2]כי בעקבות האירועים בנתנז האבטחה בנושא הגרעין תועבר לאחראיות משה"מ, אך הדיווח נמחק זמן לאחר קצר. המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן (SNSC) הפקידה את מערכות האבטחה של מתקני הגרעין במדינה בידי המטכ"ל הכללי של הכוחות המזוינים אך בהמשך החליטה זו כי משמרות המהפכה האסלאמית יהיו אמונים על האבטחה באתרי הגרעין החשובים[3].

עד כה ההגנה הפנימית על מתקני הגרעין באיראן הייתה באחראיות הארגון לאנרגיה האטומית וההגנה החיצונית הוטלה על "ארגון ההגנה הפסיבית" (פיקוד העורף) בפיקודו של האלוף  ע'לאם רצ'א ג'לאלי, אחד המפקדים הבכירים של משמרות המהפכה. בנוסף, בארגון האיראני לאנרגיה האטומית של איראן פועל מטה פנימי להגנת סייבר. עד כה, חיל האוויר –החלל של משמרות המהפכה היה אחראי על ההגנה האווירית של כל מתקני הגרעין של המדינה.

בחודש מאי 2021, זמן מה לאחר אחד הפיגועים הקשים במתקן נתנז, דווח כי המועצה העליונה לביטחון הלאומי של איראן העבירה את האחריות על "מערכת ההגנה" של מתקני הגרעין לידי המטה הכללי של כוחות המזוינים, אך המועצה העליונה לביטחון הלאומי לא אישרה זאת באופן רשמי.

לאחר פיגוע בחודש אפריל 2021 במתקני נתנז, נשמעו ביקורות חריפות באיראן על ההגנה "הרשלנית" על מתקנים אלה. מרבית גופי הביטחון באיראן נתונים לביקורת נוקבת, כולל מצד אזרחי איראן, נוכח אזלת ידם נוכח הפגיעות החוזרות ונשנות במתקני גרעין ובמדענים בכירים. נטען כי בכירים במשטר  הפכו ל"מרגלים של ישראל" וזאת הסיבה שהמוסד הישראלי מצליח לממש את תוכניותיו כלפי איראן.

אין זו  הפעם הראשונה שאיראן מודיעה על שינויים פנימיים במבנה מערכות הביטחון כדי לספק הגנה טובה יותר על מתקני הגרעין ומדעניה מפני ישראל וגורמים עוינים אחרים. לאחר פרשת החדרת התוכנה סטאקסנט בשנת 2011, איראן שינתה מערכות ביטחון הקשורות למתקני הגרעין ואיפשר לכוחות "ההתנגדות של בסיג'" (המגויסים של משמרות המהפכה) למלא תפקיד מרכזי יותר באספקת הביטחון על מקומות רגישים של המשטר. בשנת 2016 המועצה העליונה לביטחון הלאומי של המדינה הכריזה על שינויים נוספים להגנת על תחנות הכוח ואתרים גרעיניים.

ארגון המודיעין של משמרות מהפכה בפיקודו של חסיין טאא'ב, בהודעתו מיום 14.3 הדגיש כי קציני מודיעין ישראלים גייסו אזרח איראני שהיה שכן של אחד העובדים במתקן הגרעין של פורדו, ובאמצעות העברת סכומי כסף מזומנים, מחשבים וטלפונים ניידים, הצליחו ליצור קשר עם העובד במתקן.

ההודעה הוסיפה כי קצין מודיעין ישראלי, במסווה של  חברה שפועלת מהונג קונג, ובעזרת "מתווך", פתח בקשרים עם עובד מתקן הגרעין בפורדו ותוך כדי "הזמנת תוכנה" הצליח לגשת לעובד בכיר זה במתקן הגרעין אך הם לא היו מודעים לכך שארגון המודיעין של המשמרות מפקח על כל המהלכים הללו ובסופו של דבר עוצר אותם בזמן המתאים.

במקביל, ממשיכה איראן לפרסם דיווחים על מעצר גורמים הפועלים בהשראת ישראל נגד איראן באזורים שונים של איראן. במסגרת זו הודיעה  (14 מרץ) איראן על מעצר של "שישה מחבלים חמושים" ש"חדרו אל איראן" לפני ביצוע "משימת התנקשות באזרחים זרים המועסקים בפרויקטים של תשתיות" במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן בדרום מזרח המדינה. משמרות המהפכה הוסיפו כי בנוסף לשישה, נעצרו גם אנשי "צוות התמיכה בטרור". ב-13.3, ארגון המודיעין במחוז אזרבייג'אן המערבי הודיע על מעצר חוליית טרור נוספת בקשר לישראל.

בתוך כך שב והזהיר  (17 מרץ) דובר משה"מ רמצ'אן שריף, כי איראן תמשיך לתקוף "מטרות הקשורות לישראל בעיראק עד שבגדאד תגרש את הסוכנים הציוניים". הוא הוסיף, כי הבסיסים של ישראל בכורדיסטן מסכנים את ביטחונה של איראן ואת יציבות האזור כולו וכי "השמדת כל מתקן ממנו נשקף איום לביטחונה של איראן הינו בגדר זכותה הטבעית של איראן".

השמדת מאות המל"טים – קו אדום מבחינת האיראנים; חשש לנקמה דרך תימן

משמרות המהפכה של איראן ממשיכים להדק את אחיזתם במוקדי  הכח וההשפעה המרכזיים במשטר האיראני. מראשית  המהפכה הם השכילו לתרגם את כוחם הצבאי,  אותו צברו בכור ההיתוך של מלחמת איראן עיראק,  לעוצמה כלכלית, צבאית ופוליטית. זאת  תוך החלשות מתמדת של צבא איראן והמוסדות המסורתיים במדינה.  הניסיונות להכיל את כוחם והשפעתם לאורך השנים, אותם הוביל הנשיא לשעבר רפסנג'אני, נכשלו ועתה נראה כי הם בדרך להפוך לשליט העיקרי באיראן, כשהמנהיג, ח'אמנהאי, נישא על כידוניהם. הוצאתם של משה"מ מרשימת ארגוני הטרור   כחלק מהצטרפותה מחדש של ארה"ב להסכם הגרעין,תנאי אותו הציבה איראן  עלולה להאיץ תהליך זה דווקא כאשר גוברת הזיקה בין משה"מ לתוכנית הגרעין העתידה להבטיח את שרידות המשטר ואת שרידות של משמרות המהפכה כמי שעומדים מאחוריו.

 

[1] https://www.farsnews.ir/news/14001223001095/%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D8%AF

[2] https://jcpa.org.il/article/%d7%94%d7%93%d7%99%d7%95%d7%95%d7%97-%d7%a9%d7%a0%d7%9e%d7%97%d7%a7-%d7%90%d7%91%d7%98%d7%97%d7%aa-%d7%9e%d7%aa%d7%a7%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%92%d7%a8%d7%a2%d7%99%d7%9f-%d7%91%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90/

[3] https://tinyurl.com/mux7b3mv