עבור לתוכן העמוד
Menu

פיצוץ המנהרה – הדילמה של החמאס

פיצוץ המנהרה מעמיד את יחיא סינוואר בבעיה לא פשוטה

מאז תום מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 עוסקים ארגוני הטרור ברצועת עזה ובראשם חמאס והגי'האד האסלאמי המקורבים לאיראן בהתעצמות צבאית חסרת תקדים כדי לשקם את יכולותיהם הצבאיות שנפגעו במלחמה מול צה"ל.

 

עפ"י גורמי הביטחון בישראל,הארגונים הפלסטינים הצליחו לשקם את יכולותיהם בצורה משמעותית הרבה יותר ממה שהיו להם ב-2014.

שיקום היכולות הצבאיות כולל ייצור מספר גדול של רקטות,פיתוח אמצעי לחימה חדשים כמו כטב"מים(כלי טיס בלתי מאוייש), הקמת יחידות עלית כמו הקומנדו הימי וחפירות מנהרות התקפיות החודרות לשטח ישראל שמוגדרות כ"נשק אסטרטגי" מבחינת חמאס והג'יהאד האסלאמי.

חפירת המנהרות הינה פרוייקט גדול שמעסיק אלפי אנשים ועולה עשרות מיליונים של דולרים, חמאס והגיהאד האסלאמי מקבלים סיוע כספי וייעוץ טכנולוגי מאיראן וחלק גדול מהמשאבים הכספיים שמגיע מכספי המיסים שאמור היה לסייע לתושבי הרצועה בפתרון מצוקות החשמל, המים והאבטלה מופנה לפרוייקט המנהרות.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה שמשמש גם כמפקד הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם",התפאר לפני כשבועיים כי ביכולת הזרוע הצבאית לשגר במשך 51 דקות את כל כמות הרקטות שהיא ירתה לעבר ישראל במהלך 51 ימי הלחימה במבצע "צוק איתן".

הוא גם גילה כי חמאס הצליחה להבריח לרצועת עזה כמויות גדולות של אמצעי לחימה," כמות הנשק שהכנסנו לרצועה בשנים 2015-2016 גודלה בהרבה מכל הכמות שהכנסנו לרצועה ב10 השנים האחרונות" אמר סינוואר.

כאמור, המנהרות החודרות לשטח ישראל נחשבות אצל ארגוני חמאס והגיהאד האסלאמי כ"נשק אסטרטגי" שמרתיע את ישראל.

הם אימצו את שיטת חפירת המנהרות מימי המלחמה בוויטנאם ובאמצעותן הם מתכננים לחדור לשטח ישראל בהפתעה ולהזרים כוחות גדולים שיתפסו שטחים, יתקפו ישובים ובסיסי צה"ל סמוך לגבול עם הרצועה ויחטפו אזרחים וחיילים לצורכי מיקוח.

מערכת הביטחון בישראל, שהפנימה את סכנת המנהרות, החלה לפני כשנה להקים מכשול קרקעי גדול מסביב לרצועת עזה כדי למנוע את תופעת המנהרות החודרות לשטח ישראל, הפרוייקט הגדול הזה מתקדם אט אט למרות איומי תנועת חמאס כי היא לא תאפשר את הקמתו ותפעל נגדה.

אולם, פעולת הריסת המנהרה ההתקפית שחדרה לשטח ישראל בכמה עשרות מטרים סמוך לכיסופים ע"י צה"ל הפתיעה את חמאס ואת ארגון הג'יהאד האסלאמי שבנה את המנהרה ותכנן להשתמש בה לצורך חדירה לישראל.

ישראל נטלה את היוזמה לידיה זמן קצר לאחר שארגון אונרא"א של האו"ם הודיע כי חשף מנהרה שנבנתה מתחת לאחד ממתקניו ברצועה.

מעבר ל-8 הפעילים הפלסטינים שנהרגו בהריסת המנהרה, בהם מפקד חטיבת המרכז וסגנו בגי'האד האסלאמי, הרס המנהרה בפעולה יזומה של ישראל מהווה מכה מבצעית ומורלית קשה לארגוני הגיהאד האסלאמי והחמאס אשר הציגו אותן כנשק מיוחד שלישראל אין פתרון ויכולת להתמודד עמו.

המנהרות ההתקפיות נחפרו לצורך הנחתת "מכה מקדימה" (דרבה אסתבאקיה"-בערבית) במהלך פתיחה של התקפה של חמאס והגיהאד האסלאמי שנועד להפתיע את ישראל ולהחזיק ביתרון צבאי גדול כבר בשלבים הראשונים של הלחימה.

עפ"י גורמי ביטחון בכירים בישראל, המנהרה שנהרסה ע"י צה"ל התגלתה באמצעות פיתוח טכנולוגי ישראלי, פיתוח אמצעי גילוי מנהרות ע"י ישרראל מדאיג מאוד את ארגוני הטרור ברצועת עזה שכן הוא שומט מהם באופן משמעותי את היכולת להפתיע את ישראל באמצעות המנהרות.

ישראל יזמה את הרס המנהרה ואף הודיעה על כך באופן רשמי בשיא המגעים ליישום הסכם הפיוס הפנים פלסטיני שמובילה מצרים.

למרות הפגיעה ביוקרה של הג'יהאד האסלאמי ושל חמאס והקריאות לנקמה הם יתקשו להגיב צבאית נגד ישראל מחשש שהדבר יביא להסלמה בגבול הדרום.

לתנועת חמאס ששולטת ברצועה אין עניין כרגע להסלים את המצב, המנהרה שנהרסה איננה שייכת לה למרות שהיא הריבון בשטח, דבר שמאפשר לה לא לטפס על עץ ההסלמה מול ישראל.

מאז מבצע "צוק איתן" חמאס הקפידה לשמור על הפסקת האש ואף פעלה נגד הארגונים "הסוררים" ששיגרו מעת לעת רקטות בודדות נגד ישראל.

צה"ל לא חדר לתוך שטח הרצועה אלא הרס את המנהרה בשטח ישראל, מצרים פועלת נמרצות מאחורי הקלעים ודרשה מהארגונים הפלסטינים "להכיל" את אירוע הרס המנהרה ולא להסלים את המצב.

עיתוי הריסת המנהרה נעשה ערב העברת השליטה במעברי הגבול ברצועה מחמאס לידי הרש"פ.

משלחת של המודיעין המצרי אמורה להגיע לרצועה להשתתף ולפקח על האירוע.

ארגון הג'יהאד האסלאמי מקורב מאוד למודיעין המצרי, גם תנועת חמאס התקרבה בחודשים האחרונים מאוד למצרים ויש להניח כי הם יענו לבקשה המצרית וימנעו מהסלמת המצב הביטחוני ברצועת עזה כדי שמאמצי מצרים להביא להשלמת תהליך הפיוס הפנים פלסטיני לא ירדו לטימיון.

בכל מקרה,צה"ל לא לוקח סיכונים וכבר פרס סוללה של מערכת "כיפת ברזל" בגבול הדרום למקרה של ירי רקטות מהרצועה לעבר ישראל.

מנהיג חמאס ברצועה,יחיא סינוואר, ניצב בפני התלבטות קשה, האם לאפשר תגובה צבאית נגד ישראל או להמשיך לשמור על הפסקת האש הקיימת מאז סוף מבצע "צוק איתן" וליישם את הסכם הפיוס וההתקרבות למצרים שהם המשימה העיקרית מבחינתו כדי להקל את המצור הממושך על תושבי רצועת עזה.

עפ"י גורמים בחמאס, הוא רואה בהרס המנהרה ע"י צה"ל ניסיון של ישראל לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה וגם ניסיון לחבל בהסכם הפיוס הפלסטיני.

סביר להניח שזו תהייה החלטתו של יחיא סינוואר, הוא ימנע מלהמר על הסלמה צבאית שעלולה לגרור את רצועת עזה ותושביה למלחמה חדשה עקובה מדם נגד ישראל, הוא איננו מעוניין בכך בשלב הזה.

לא מן הנמנע שהוא יאפשר לארגון הג'יהאד האסלאמי תגובה מוגבלת מאוד, לשגר כמה רקטות בודדות לעבר שטח ישראל כדי להראות שהייתה תגובה צבאית להרס המנהרה ובכך תבוא הפרשה לסיומה בשלב הזה.