עבור לתוכן העמוד
Menu

פיגוע המדינה האסלאמית :צמצום מרחב התמרון של רוחאני והגברת הפעילות החתרנית  באזור

פיגועי ארגון המדינה האסלאמית מפעילים לחץ נוסף על איראן ומשטרה. בדאע"ש קוראים להתקוממות סונית בפרסים והדבר יקשה על רוחאני לקיים את הבטחותיו ולשמור על סדר.
(Source: www.farsnews.com/) כוחות ביטחון איראנים לאחר הפיגוע בטהראן

פגיעה בסמלי השלטון האסלאמי

ארגון המדינה האסלאמית נטל אחריות לפיגועים המתואמים במתחם הפרלמנט (מג'לס האיראני) ובמתחם הקבר של מנהיגה הראשון של איראן האיתאללה ח'אמנהאי. נטילת האחריות, פורסמה בזרוע התקשורת (media arm) באמצעות הודעה רגילה וכן באמצעות סרטון קצר ממצלמה אותה נשא אחד ממבצעי התקיפה בפרלמנט. יצוין, כי נטילת האחריות בוצעה עוד בטרם הסתיימה המתקפה בבניין הפרלמנט. במהלך ההתקפה נהרגו 13 איש ונפצעו למעלה מ-40.

סוכנות הידיעות "עמאק" של דאע"ש דיווחה על תקיפתה הראשונה באיראן, בכמה מסרים:

"מקור ביטחוני לסוכנות עמק: לוחמי המדינה האסלאמית תקפו את מקדש ח'ומיני ואת בניין הפרלמנט האיראני במרכז טהראן".”[1]

מדובר בפיגוע הטרור הראשון והגדול ביותר שמבצע ארגון המדינה האסלאמית בלב הבירה האיראנית ומכוון נגד אזרחים וסמלים מובהקים של המשטר האיראני. ארגונים המזוהים עם המדינה האסלאמית  (ג'נד אלחק) בצעו פיגועים נגד כוחות משמר הגבול האיראני ומשמרות המהפכה אך נמנעו עד כה מפגיעה באזרחים בעיקר באזור מחוז סיסתאן ובלוצ'יסטאן, המאוכלס ברובו בסונים בדרום מזרח איראן. גם במחוז חוזסטאן בו יש רוב ערבי ובו מרוכזים מתקני נפט רבים בוצעו במהלך השנה האחרונה מספר פיגועים על ידי גורמי ערבים בדלנים.

"מוות לאמריקה, לישראל ולסעודיה"

הצמרת האיראנית ובכירי משמרות המהפכה מהרו להאשים את סעודיה באחריות למתקפה וטענה כי זו שאבה עידוד מביקור של נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ בתחומה ומאמציו לכונן ברית נגד איראן. סגן מפקד משמרות המהפכה חוסיין סאלאם פרסם איום מפורש בו הבטיח "לנקום את דם השהידים שנהרגו בהתקפת הטרור באמצעות פגיעה בטרוריסטים ובשולחיהם"[2]. סגן מנהל חיל מודיעין של "משמרות המהפכה" האשים את ארה"ב וסעודיה, כי "הזמינו" פיגועים בתוך איראן באמצעות שכירי חרב[3]. שר החוץ האיראני, ג'ואד ט'ריף, צייץ בחשבון הטוויטר שלו ברמזו לדברי יורש העצר ושר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן (לפיהם סעודיה לא תמתין לכיבוש תימן על ידי איראן ותעביר את המערכה לאיראן ) כי

"תומכי טרור מאימים להביא את המלחמה למולדתנו. שלוחות שלהם תוקפים את מה שהאדונים שלהם בזים לו ביותר: מקום הדמוקרטיה "[4]

בתום נאומו של על לריג'אני שחתם את  ישיבת המג'לס (שנמשכה גם במהלך הפיגוע) וקרא לנקוט יד חזקה נגד הטרור נשמעו קריאות  "מוות לאמריקה", "מוות למשטר הסעודי" [5] ו"מוות לישראל".[6]

המדינה האסלאמית קוראת לסונים להתקומם נגד המשטר

יודגש, כי מנגנון התעמולה של המדינה האסלאמית הגביר בחודשים האחרונים  את מאמציו לגייס איראנים לשורותיו הארגון באמצעות מסרים בשפה הפרסית. בסוף מרץ 2017 פרסם המדינה האסלאמית סרטון וידאו  תחת הכותרת "פרס בין אתמול להיום", בו נראים לוחמים  איראנים, בו הם קוראים למיעוט הסוני באיראן להקים תאי טרור לבצע פיגועים נגד כוחות שיעים. בסרטון מתארים לוחמים דאע"ש דוברי פרסית (לא כולם בהכרח איראנים) את רדיפתם ואת הוצאתם להורג  של סונים באיראן וקוראים להם להתקומם נגד המשטר ובין היתר "לשרוף מסגדים בטהראן ובאצפהאן". הסרטון מאשים את איראן בצביעות בכל הקשור לעמדתה האנטי-ישראלית, כך שבעוד הסונים נרדפים חיים, היהודים בחופש וכן על קשריה עם ארצות הברית.[7] מאז פרסם הארגון עוד מספר קריאות ברוח זו בביטאונו רומיאה (רומא, בערבית) בשפה הפרסית. הפרסום יוצא לאור גם בשפות נוספות ערבית, רוסית, אינדונזית וצרפתית ומשקף את שאיפות ההתפשטות והכיבוש של המדינה האסלאמית.

סרטון דאע"ש: סונים – התקוממו נגד איראן (Source: jihadology.net)

ח'אמנהאי : מעורבותנו בסוריה ובעיראק מונעת טרור

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, קשר בין הפיגוע לבין מעורבותה של איראן בלחימה בסוריה ובעיראק ואמר בעקבות הפיגוע כי הוא חושף שאם איראן לא הייתה מעורבת בלחימה (נגד המדינה האסלאמית) "בלב בו מתבצעת המזימה (קרי, בעיראק ובסוריה)  הינו נתקלים במקרים דומים רבים מסוג זה בתוך המדינה"[8]. דבריו, של ח'אמנהאי משתלבים היטב באסטרטגית הביטחון הלאומי של איראן לפיה ההגנה על גבולות איראן צריכה להתבצע הרחק מגבולותיה ומכאן תמיכתה הנמשכת בסוריה, בחזבאללה ובארגוני הטרור הפלסטינים בהם רואה איראן קו הגנה קדמי במאבקה בישראל לפיגוע המשולב בטהראן  עשויות להיות השלכות משמעותיות רבות עבור איראן מבית ומחוץ.

עוד קשיים לרוחאני

מבית – הוא מגביר בצורה ניכרת את קשייו של הנשיא רוחאני שנבחר לפני פחות מחודש לתקופת כהונה שנייה, בכל הקשור למימוש הבטחות הבחירות שלו לרפורמות והקלות בתחום זכויות הפרט והאזרח. כוחות הביטחון ינצלו את האירוע להגברת צעדי הביטחון, בעיקר, אך לא רק נגד המיעוט הסוני והכורדי במדינה ואף ינקטו יד קשה יותר בכל הקשור לכל גילוי התנגדות למשטר האסלאמי מצד המחנה הרפורמיסטי. כמו כן אוכלוסיית איראן טרם שלמה מחיר אמיתי "בדם" על אדמתם על המדיניות ההרפתקנית שמגלים משמרות המהפכה בזירות שונות במזרח התיכון (מספר רב של לוחמי משה"מ ובסיג' נהרגו בסוריה ובעיראק, אך האוכלוסייה האיראנית בערים המרכזיות לא נפגעה) אפשר שהדבר יגביר את הביקורת בשיח האיראני סביב המחיר הגבוה של המשך מעורבות זו אך סביר שלאחר הפיגוע זו תדוכא ביד קשה. המנהיג, ח'אמנהאי כבר אמר הדגיש לאחר הפיגוע את הצורך להילחם seditionist בסוריה ובעיראק ובאשר הם[9]

הגברת החתרנות מחוץ לאיראן

מחוץ – איראן עלולה להגביר את מעורבותה בסוריה ובעיראק בתימן ובאזורים אחרים בחסות  מלחמתה בטרור של המדינה האסלאמית גם אם לא יהיו קשורים לטרור של המדינה האסלאמית, אך יעלו בקנה אחד עם האינטרסים של משמרות המהפכה.. הפיגוע יכול לאפשר ל"משמרות המהפכה" להגדיל את היקף הסיוע הכלכלי והצבאי לארגונים תחת חסותה ואף לשגר עוד כוחות איראנים לסוריה ולעיראק במעורבות ישירה בחסות "המלחמה בטרור". מעבר לזאת, איראן יכולה להרחיב ולהעצים את פעילותה נגד הארגונים הכורדים הפועלים נגדה באזור הגבול עם עיראק וכן נגד הארגונים הסונים הפועלים בגבולה עם פקיסטאן ובכך להסתכן בהגברת המתיחות בינה לבין פקיסטאן לאור מספר תקריות לאורך הגבול המשותף בשבועות האחרונים. הגברת הפעילות מצד משה"מ עשויה להרשות עוד על הנשיא רואחני לקדם את יעדי מדיניות החוץ שלן לאור הגברת החיכוך הצפויה עם סעודיה ועם ארצות הברית, הפועלות אף נגד המדינה האסלאמית.

היעד הבא של המדינה האסלאמית ?

מבחינת המדינה האסלאמית ניכר כי מתחילת השנה חל שינוי במדיניותה לגבי ביצוע פיגועים נגד איראן. האחרונה נלחמת נגדה במספר חזיתות בעיראק ובסוריה בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות מיליציות שיעיות שונות, אך מצד שני זכתה ל"הקלות" מסוימות, ככל הנראה, על רקע פעילותה במקביל למיגור ארגונים הפועלים נגד משטור של בשאר אסד נשיא סוריה נגדם נלחמת גם המדינה האסלאמית. יתכן גם, כי צמצום השטחים שבשליטת המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק דוחפים את לוחמי הארגון מזרחה לעבר איראן ופקיסטאן. יתכן, כי איראן נצבת בפני מערכה חדשה ולא מוכרת של התמודדות לא רק בגבולותיה אך גם בתוך עריה הגדולות עם טרור מבית המדרש של המדינה האסלאמית שינסה לבטח לפרוט על נימי המיעוטים האתניים הרבים באיראן.

הארגונים הסונים (ג'נד אלחק) הפועלים נגד איראן ושואבים השראה מהמדינה האסלאמית בעיקר במשולש הגבולות בין פקיסטאן-איראן ואפגניסטאן בדרום מזרח המדינה ישאבו השראה מהפיגוע הכפול בטהראן וינסו להגביר את פעילותם באזור הגבול. יתכן כי הפיגוע הכפול גם ייתן השראה לארגונים ספרטיסטים וגורמים אתניים שונים הפועלים בקרב המיעוט הערבי באיראן המרוכז באזור חוזסטאן, להגביר את הפיגועים נגד תשתיות הנפט והגז. לפני כשנה (יולי 2016) נטל ארגון ניצי אל-אהוואז אחריות לפיגוע במתקן פטרוכימי של בואי-עלי-סאי, בבנדר-א מאהשאהר.[10] בכל מקרה נראה, כי המערכה המשתנה מול המדינה האסלאמית וצמצום השטחים בהם היא אוחזת איראן תמצא את עצמה יותר ויותר בחזית עימות מול הארגון בתוך איראן ובגבולותיה ועל רקע זה צפויה הסלמה נוספת ביחסיה עם ארצות הברית ועם מדינות המפרץ ובראשון סעודיה

[1] https://twitter.com/IranTalks/status/872381258281693186

[2] http://www.mashreghnews.ir/news/734528/%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85

[3] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960317001482

[4] https://twitter.com/JZarif/status/872543822525464577

[5] http://fa.alalam.ir/news/1979529

[6] http://www.irna.ir/fa/News/82556847/

[7] http://jihadology.net/2017/03/26/new-video-message-from-the-islamic-state-persia-between-yesterday-and-today-wilayat-diyala%e2%80%8e/ (warning- contains Graphic images!!!)

[8] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36775

[9] http://tinyurl.com/yd82p4pz

[10] http://jcpa.org/article/ethnic-opposition-to-irans-regime-is-on-the-rise/