עבור לתוכן העמוד
Menu

פוטין מקרב את חמאס

למרות המלחמה באוקראינה, רוסיה עוקבת מקרוב אחרי ההסלמה בירושלים ובהר הבית והזמינה למוסקבה משלחת של חמאס לדיון במצב • הרוסים מבינים כי תנועת חמאס הפכה לגורם אזורי חשוב ולמרות היחסים ההדוקים שלהם עם יו"ר הרש"פ, הם מבקשים לשמור על ערוץ פתוח עם חמאס • מנהיג חמאס אסמעיל הניה הוזמן למוסקבה

בעוד המתיחות ביחסי ישראל עם רוסיה בעקבות הפלישה הצבאית של צבא רוסיה לאוקראינה נמשכת, הרוסים אינם מסירים לרגע את עיניהם מהמתרחש במזרח התיכון, לאור ההסלמה האחרונה בהר הבית וגל הטרור שמעודדת תנועת חמאס, הזמין משרד החוץ הרוסי משלחת של ארגון חמאס לשיחות במוסקבה.

בראש המשלחת עמד ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש תנועת חמאס בחו"ל ועמו היו בכירי חמאס פתחי חמאד וחוסאם בדראן.

את השיחות במשרד החוץ הרוסי עם משלחת חמאס ניהל מיכאל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי. על פי גורמים בחמאס, הביקור במוסקבה הוקדם בכמה ימים נוכח ההסלמה במזרח ירושלים ובהר הבית.

ערוץ אלמיאדין הלבנוני דיווח ב-6 במאי, מפי גורמים בחמאס, כי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הזמין את מנהיג חמאס אסמעיל הניה לביקור במוסקבה וכי משלחת נוספת של חמאס תבקר במוסקבה בחודש הבא.

מוסא אבו מרזוק אמר כי הביקור של המשלחת שבראשה עמד במוסקבה ושנמשך יומיים, עסק בהעמקת ההתיעצויות והתיאום הבילטרלי בין חמאס לרוסיה וההתקפות הישראליות בירושלים ועל מסגד אל-אקצא.

לדבריו, הדיונים עסקו ב"השלכות המסוכנות וההפרות של ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה" וכן בנושאים בינלאומיים ואזוריים.

אבו מרזוק אמר כי הביקור היה " פורה" וכי הייתה גם הסכמה על דחיית החד צדדיות לטובת ארה"ב בכל הקשור להחלטות הבינלאומיות בהתייחס למצב באוקראינה.

משרד החוץ הרוסי מארח באופן קבוע משלחות של הפלגים הפלסטינים ומוסקבה מנסה לתווך ביניהם כדי שיגיעו לפיוס לאומי וכדי שיגבשו הסכמות מדיניות שיהוו בסיס לחידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים,עד כה כל המאמצים של מוסקבה בעניין הזה נחלו כישלון חרוץ.

גורמים רוסים טוענים כי אין כל חדש בביקור של משלחת חמאס למוסקבה וכי גם משלחת של תנועת פת"ח תגיע בקרוב לשיחות במשרד החוץ הרוסי במוסקבה.

אולם, הקדמת הביקור של משלחת חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק והזמנת מנהיג חמאס אסמעיל הניה למוסקבה מצביעים על כך שרוסיה מבינה היטב את התחזקות כוחה של תנועת חמאס בחברה הפלסטינית ואת חשיבותה כגורם אזורי שיכול לערער את יציבות הרש"פ והמשטרים הערבים כמו ירדן ומצרים.

למרות היחסים ההדוקים של מוסקבה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הם רוצים לשמור גם על יחסים טובים עם הנהגת חמאס שצוברת כוח רב והשפעה בשטח ומאיימת גם על שלטון הרש"פ בשטחי הגדה.

גורמים בחמאס מרוצים מתוצאות הביקור של המשלחת של התנועה ברוסיה וטוענים כי הדבר חיזק את מעמדה המדיני והבינלאומי של התנועה שמנסה  לנצל כל הזדמנות לטובת העניין הפלסטיני.

הם רואים בביקור הצלחה של האסטרטגיה של חמאס שמאוד חשוב לה לקבל תמיכה רוסית בעמדותיה המדיניות.