עבור לתוכן העמוד
Menu

פוטין מבקש לגזור את הקופון בסוריה

נשיא רוסיה פוטין פירסם צו נשיאותי המורה למשרדי החוץ וההגנה לנהל מו"מ עם המשטר הסורי כדי להרחיב את השליטה הרוסית בשטחים בסוריה ובמים הטריטוריאלים שלה • פוטין פועל לייצב את המצב בסוריה, לשקם את המדינה ולקטוף את פירות הסיוע שהעניק לבשאר אסד במלחמת האזרחים

על פי גורמים באופוזיציה הסורית, המאבק המתוקשר בין הנשיא בשאר אסד לבין בן דודו המיליארדר ראמי מח'לוף קשור גם לרוסיה, אשר פועלת כעת לייצב את המצב בסוריה, לחזק את הכלכלה ולמגר את השחיתות השלטונית.

הנשיא פוטין רוצה לקטוף את פירות ההשקעה הצבאית שלו בסוריה והסיוע שהעניק לנשיא באשר אסד לנצח במלחמת האזרחים מאז 2015, כדי לעשות זאת הוא זקוק ליציבות ביטחונית בסוריה והיערכות לקראת הסנקציות האמריקניות על סוריה שיכנסו לתוקף ב-17 ביוני.

הנשיא הרוסי פועל כדי להביא להפסקת הלחימה בין כוחות המשטר הסורי לבין האופוזיציה הסורית וחידוש המשא ומתן על פיתרון פוליטי בסוריה, דבר שיאפשר את תחילת שיקומה, זהו האתגר הגדול שבפניו ניצב הנשיא פוטין.

הסכסוך בצמרת הסורית מביא לקריסת הכלכלה

לשם כך, מינה הנשיא פוטין את אלכסנדר יפימוב, השגריר הרוסי בדמשק לתפקיד שליחו המיוחד בסוריה וב-29 במאי פירסם צו נשיאותי המורה למשרדי החוץ וההגנה לנהל משא ומתן עם המשטר הסורי כדי להרחיב את הנוכחות והשליטה הרוסית בשטח סוריה ובמים הטרירטוריאלים שלה לצורך הקמת בסיסים נוספים.

על פי ההסכם בין רוסיה לממשלת סוריה משנת 2015, לרוסיה יש בסיס אוויר אחד בחמימים באזור לאד'קיה ובסיס ימי ונמל בטרטוס.

היא שולטת גם במנחת מסוקים באזור לאד'קיה ויש לה עוד כמאה מוצבים צבאיים הפרוסים בסוריה, כולל חטיבת טילי קרקע אוויר באזור דמשק.

רוסיה פועלת להשתלט על שדות הפוספטים באזור תדמור ורוצה לשקם את התיירות בדרך לשיקומה של סוריה כולה מנזקי מלחמת האזרחים.

על פי גורמים סורים, רוסיה שואפת להקים בסיס צבאי חדש גדול באזור אלחסכה, בצפון מזרח סוריה שעשיר באוצרות טבע, ולהרחיב את שליטתה באזור החוף הסורי.

האם הרצון של הנשיא הרוסי לקטוף את פירות ההשקעה שלו במלחמת האזרחים בסוריה קירב אותו לאופציה של החלפתו של הנשיא בשאר אסד למען השגת יציבות בסוריה לאחר שהגן עליו בחריפות בזירה הבינלאומית בשנים האחרונות?

ישנן 2 אסכולות בעולם הערבי המתייחסות לאפשרות הזו, האחת גורסת כי נפלה כבר ההחלטה בקרמלין כי אין מנוס מהחלפתו של בשאר אסד, לכן בשבועות האחרונים יצאו אמצעי התקשורת הרוסית במתקפה חסרת תקדים על מעשי השחיתות של הנשיא בשאר אסד ובהתמקדות בדרישה העממית בסוריה להחליפו בבחירות בשנה הבאה.

האסכולה השנייה גורסת כי המתקפה התקשורתית הרוסית על בשאר אסד נועדה לרכך את עמדותיו וכי הקרמלין סבור שהוא האופציה הכי טובה עבורו כעת, או ליתר דיוק ברירת המחדל שלו כדי להגשים את תוכניותיו בסוריה, ולכן יש להמשיך ולהגן על בשאר אסד מפני כל איום, בינתיים פסקה גם המתקפה באמצעי התקשורת של רוסיה על הנשיא הסורי.

הנשיא פוטין רוצה לוודא שהנשיא אסד יחזיר את הכספים הרבים שהוא חייב לרוסיה, למשל הוא עדיין לא שילם על הקמח שייבא מרוסיה לסוריה במהלך השנים האחרונות.

הנשיא בשאר אסד חתם בתשע השנים האחרונות על עשרות הסכמים עם רוסיה ואיראן בתמורה לכך שהן סייעו לו צבאית במלחמת האזרחים בסוריה.

לדוגמא, הוא חתם על הסכם עם חברות "וילדא" ו"מרקורי" הרוסיות לקידוחי נפט בסוריה, הפקתו ויצואו לתקופה של 30 שנים, או הסכם פיתוח נמל טרטוס ע"י הרוסים לתקופה של 49 שנים שיוארך באופן אוטומטי לתקופה של 25 שנים נוספות ושנותן להם גם זכויות לחיפושי נפט בים.

בינתיים, הנשיא פוטין התקרב לעמדות טורקיה וארה"ב בכל הקשור להשגת רגיעה בסוריה  והתרחק מאיראן שיש לה אינטרסים צבאיים וכלכליים בסוריה, דבר שמסביר את השתיקה הרוסית הרועמת על ההתקפות האינטנסיביות על יעדים איראניים בסוריה המיוחסות לישראל.

רוסיה מתנגדת להסכם שחתם הנשיא בשאר אסד עם איראן בשנת 2019 לפיתוח נמל לאד'קיה, בסך הכל חתמה סוריה עם איראן בשנים האחרונות על 11 הסכמים כלכליים והסכמים בתחומי החינוך, התרבות והשיכון.

הנשיא אסד מצדו מנסה לזרות חול בעיניו של העם הסורי ולהסיט את תשומת ליבו מההסתאבות השלטונית ומעשי השחיתות, הוא מתאמץ להראות שהוא מנסה לשפר את הכלכלה והשירותים לאזרחים, בסוף השבוע שעבר הוא מינה 5 מושלים חדשים למחוזות סווידא, קוניטרה,חומס, דרעא ואלחסכה.

רוסיה ואיראן מתחרות בינהן על ההשקעות בסוריה, אולם נראה שאצה הדרך לנשיא פוטין כדי לממש את השקעותיו בסוריה, יתכן שהוא חושש שהסנקציות האמריקניות על סוריה ישבשו את קטיפת הפירות שהוא מתכנן ולכן הוא האיץ את המאמצים להרחיב את שליטתו בסוריה.

לנשיא פוטין יש יתרון על איראן, רוסיה נהנית מתמיכה בינלאומית לדחיקתה של איראן החוצה מסוריה, יתכן שהתחרות בין רוסיה לאיראן על ההשתלטות על אוצרותיה הטבעיים של סוריה תסייע בעקיפין לישראל והיא תוכל להגביר את התקפותיה על הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה מבלי שרוסיה תעמוד בדרכה.