עבור לתוכן העמוד
Menu

ארדואן ומלחמת חמאס בישראל אוקטובר 2023: יחסי תורכיה וישראל לאן?

(עדכון מאמר מנובמבר 2021) נדב שרגאי מציג את שיתוף הפעולה, ברמה האידיאולוגית וברמה המבצעית בין ארדואן לחמאס

תוכן העניינים

א. מבוא –'תורכיה תורמת להתעצמות הצבאית של חמאס'

ב. הרקע האידיאולוגי לשיתוף הפעולה בין תורכיה לחמאס

ג. תשתית חמאסית ראשונית על אדמת תורכיה – סלאח ערורי.

ד. מגורשי 'עסקת שליט' (ואחרים) – השלד המרכזי של פעילות חמאס בתורכיה כיום

ה. 15 דוגמאות לתשתיות טרור, פיגועים ונסיונות פיגוע, שהוכוונו על ידי חמאס-תורכיה, מאדמת תורכיה

ו. נתיב הכסף

ז. ג'האד יע'מור – הנציג הרשמי של חמאס בתורכיה

ח. תורכיה מכחישה קשר לטרור.

ט. מסקנה והמלצה: שיפור היחסים עם תורכיה צריך להיות מותנה ע"י ישראל, בהרחקה מוקדמת של ארגון הטרור חמאס מתחומה.

 

 

א. מבוא –'תורכיה תורמת להתעצמות הצבאית של חמאס'

בכנס חלוצי ירושלים שאירחה תורכיה על אדמתה לפני כשלש שנים ( דצמבר 2017) פנה מאהר סלאח, עד לאחרונה מנהיג חמאס בחו"ל, בלשון ישירה לרהמ"ש בנימין נתניהו: "סופה של מדינתך לחלוף מן העולם, סופה של הממלכה שלך להיכלות. אני מבטיח לו (לנתניהו – נ.ש.) שהמדינה שלו לא תזכה לחגוג מאה שנים…" בהפרש של כמה ימים, גלש גם נשיא תורכיה טאיף ארדואן לטרמינולוגיה חמאסית דומה, כשעשה שימוש ב'חדית העצים והאבנים':

הח'דית' הזה מצוטט בסעיף 7 באמנת חמאס מ-1988, שקוראת להשמדת ישראל. הוא עוסק במלחמת יום הדין של המוסלמים ביהודים: "אז יאמרו האבנים והעצים: 'הו מוסלמי, הוא עבד אללה. יש יהודי מתחבא מאחורי, בוא והורגהו". ארדואן הזהיר באותו  חודש, בכנס מפלגתי  באיסטנבול: 'אלה שחושבים את עצמם כבעלי הבית של יהודים, לא יוכלו למצוא עץ כדי להסתתר מאחוריו'.

מאות פיגועים ונסיונות פיגוע

אלא שארדואן לא הסתפק רק במילים ובטרמינולוגיה חמאסית. השנה ימלאו עשר שנים לחנוכתם הרשמית של משרדי ארגון הטרור חמאס באיסטנבול ובניגוד למצג התורכי הרשמי, אין מדובר רק בפעילות פוליטית של חמאס. על פי שב"כ, מהמטה באיסטנבול, משלוחותיו או באמצעות פעיליו, הוכוונו לאורך השנים  מאות פיגועים ונסיונות פיגוע בתחומי מדינת ישראל בכלל ובתחומי יו"ש בפרט. ההפרדה בין 'הזרוע הפוליטית' של חמאס לבין 'הזרוע הצבאית' שלו, שבה דבקה תורכיה כבר שנים רבות, אינה עומדת במבחן המציאות.

לאחר כעשור של סיכול פיגועים רבים, שחוטים רבים –  לעיתים עבים ולעיתים דקים – קשרו בינם לבין פעילי חמאס בתורכיה, עצרה ישראל בראשית  2018 ( ואח"כ גירשה ) את המשפטן פרופ' ג'מיל טקלי, שגוייס בתורכיה ע"י אחד ממשוחררי 'עסקת שליט', בכיר החמאס זאהר ג'בארין.  ג'אברין – בן טיפוחיו של סלאח ערורי, (ערורי שימש באותם ימים שימש ראש משרד הגדה המערבית של חמאס), היה באותה עת אחראי על תקציב תנועת החמאס ובתוך כך גם קידם – בהנחיית ערורי – פעילות טרור צבאית ענפה ביו"ש.1

מתוך עמוד הטוויטר של גל ברגר
קרדיט: שב"כ

מעצרו של טקלי, אף שקדמו לו עצורים רבים אחרים, הפך מזוית הראיה הישראלית לנקודת ציון בקורות שיתוף הפעולה בין תורכיה וחמאס, בעיקר על רקע הפומביות שישראל החליטה לתת לדברים. בהודעה חריגה שפרסם שב"כ באותם ימים ( ושחמקה מעין הציבור) נכתב לראשונה גלויות ורשמית, מה שעד אז נלחש רק מפה לאוזן:

"תורכיה תורמת להתעצמות הצבאית של חמאס… ממצאי החקירה ממחישים את הפעילות הצבאית והכלכלית העניפה של חמאס בתורכיה, המתקיימת ללא כל הפרעה, תוך העלמת עין ולעיתים אף בעידוד גורמי הממשל התורכיים, ובסיוע אזרחים תורכים שחלקם מקורבים לממשל…"2

ואכן: עיקר פעילות חמאס בתורכיה בשנים האחרונות, מובלת על ידי קבוצת משוחררי 'עסקת שליט' שגורשו או הגיעו לשם. חלקם זכו באזרחות תורכית, אולם כפי שנראה בהמשך הדברים, אין מדובר רק בהם.

תקוותה של ישראל שתורכיה תעמוד בהבטחתה מהסכם הפיוס שנחתם עימה בעקבות פרשת משט ה'מרמרה' (מאי 2010) – נכזבה. ב-27 ביוני 2016 הכריזו כזכור ישראל ותורכיה, בשתי מסיבות עיתונאים נפרדות שקיימו ראשי ממשלותיהן, כי הושג ביניהן הסכם פיוס. באחד מסעיפי ההסכם, תורכיה התחייבה למנוע שימוש בשטחה לשם ביצוע פעולות צבאיות-טרוריסטיות נגד ישראל. על פי דברי רהמ"ש בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שלו, התחייבות זאת, כללה גם הפסקה של איסוף כספים למטרות טרור. בה עת ובמקביל להצהרות הרשמיות, דיווחה התקשורת הישראלית  כי תורכיה הבטיחה לישראל, שלמרות שפעילות משרדי חמאס בתחומה תמשך, היא תשא אופי פוליטי בלבד. כאמור, הבטחה זו נותרה על הנייר בלבד.

 

 

מתוך ההתקפה על חיילי צה"ל על מרמרה // צילום: דו"צ
מתוך ההתקפה על חיילי צה"ל על מרמרה // צילום: דו"צ

בחלוף חצי עשור שבו ידעו יחסי ישראל ותורכיה עליות ומורדות, עומד עתה על הפרק נסיון פיוס נוסף בין שתי המדינות. הפעם היוזמה תורכית. על פי הערכות שונות, מטרת תורכיה לשבור את הבידוד הבינלאומי שאליו נקלעה, להתקרב אל ממשל הנשיא ביידן בוושינגטון, ולנסות לשפר את המצב הכלכלי בתורכיה שהוא בכי רע.3

נייר זה יסקור ויסכם את שיתוף הפעולה בין תורכיה לארגון הטרור חמאס לאורך העשור האחרון, לפני 'הסכם הפיוס מ-2016 ואחריו.  הוא ילמד כי הסכם פיוס נוסף, או הבנות וסיכומים נוספים מול תורכיה חייבים לכלול צעדים תורכיים מעשיים להרחקת חמאס מאדמת תורכיה ולהפסקת פעילות הכוונת הטרור מתחומה. הפעם, כך נראה, יש לעשות זאת כשלב מקדים להסכם, להבנות ולפיוס מחודש, ולא כחלק מהסכם עתידי.

ב. הרקע האידיאולוגי לשיתוף הפעולה בין תורכיה לחמאס4

באביב 2017 נשא שר הבטחון דאז, משה (בוגי) יעלון,  נאום באוניברסיטת ת"א, שבו כך דומה תמצת וסיכם באופן המוסמך ביותר את דרכו של נשיא תורכיה, ארדואן, בכל הנוגע לקשריו עם חמאס:

"ארדואן", קבע שם יעלון, "הוא מנהיג האחים המוסלמים במזרח התיכון. הוא קורא לזה האימפריה העות'מאנית החדשה. מאז ראשית כהונתו הוא חותר להפוך לסולטן. הוא מקדם את האסלאם שלו, באמצעות תמיכה ב'אחים המוסלמים' ובחמאס ולא בפת"ח. הוא מנסה לרכוש הגמוניה אפילו באירופה, באמצעות ההגירה הלא חוקית"

ואכן – בעיני עצמו – ארדואן הוא ממשיכם של צלאח אל-דין וסולימאן המפואר, והתורכים הם 'נכדיהם' של השניים הללו. ארדואן מעלה מעת לעת את חלום חידוש הח'ליפות, ותורכיה של ארדואן מגדירה עצמה כנציגת הציוויליזציה המוסלמית. נשיא תורכיה רואה עצמו כשותף, כפטרון וכמגן האחים המוסלמים בכל רחבי העולם המוסלמי. מפלגתו של ארדואן, 'מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמית', קרובה בהשקפותיה לאלה של האחים המוסלמים, והיא מבקשת הלכה למעשה השפעה תורכית באיזורים שהיו בעבר חלק מהאימפריה העות'מאנית, בבחינת השבת 'עטרה ליושנה'.

בדומה לארדואן, גם חמאס, רוקם חלומות על מהפכה מוסלמית שתביא להשתלטות האסלאם על העולם כולו, וגם חמאס הוא ענף של האחים המוסלמים, שארדואן כאמור, רואה עצמו היום כפטרונם ומגינם. שליט תורכיה הבהיר פעם אחר פעם לאורך השנים האחרונות כי מבחינתו, חמאס אינו ארגון טרור. הוא תיאר כ'אחיות' שורה של ערים בהן שלטה בעבר האימפריה העות'מאנית – מכה, מדינה, קהיר ועוד. הוא הדגיש, כי "על העולם לדעת ולהבין שגם רמאללה, שכם, יריחו, רפיח, עזה וירושלים, הן ערים אחיות שיושביהן הן האחים שלנו". כך קשר ארדואן בין חזון הח'ליפות הרחוק שלו לבין עניינו העכשווי והמרכזי בירושלים ובסכסוך הישראלי פלסטיני ובמסגד אל-אקצא. עם השנים, ארדואן אף הפך שותף לעלילת הדם המודרנית, שמאשימה את מדינת ישראל ומוסדותיה, כי היא שואפת להרוס את מסגד אל אקצא, או מעמידה אותו בסכנה. לעלילת דם זו שותפים כידוע רבים בעולם המוסלמי, וביניהם חמאס, והיא הביאה עימה גם טרור ופיגועים רבים.

כבר בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת , הפיץ המופתי של ירושלים, חאג' אמין אל חוסייני, שמועות, לפיהן היהודים  מבקשים לפרק את מסגד אל-אקצא ואת כיפת הסלע. האשמות אלה אף סייעו לו לגייס מתנדבים ומשאבים רבים  ל'מאבק להגנת 'אל-אקצא' וירושלים מפני היהודים'. דומה, שמאה שנה אחר כך, תורכיה, מאמצת שיטות דומות.

בעניין זה היו לארדואן כמה התבטאויות. ב-2016  ארדואן האשים את ישראל שהיא "עושה מאמץ להשתלט על מסגד אל אקצא, ולכן יש לעמוד על המשמר ולמנוע ממנה להשתלט על המקום באמצעות קידוחים וחפירות ארכיאולוגיות".5 ב-2017 קבע כי 'הציונים המטונפים מזהמים את הר הבית'6 ואף האשים כי 'ישראל מנסה לקחת את מסגד אל אקצא מידי המוסלמים תחת הכסות של מאמצים למלחמה בטרור'.7 לאורך השנים הוא מאפשר את המשך פעילותה של העמותה התורכית 'מורשתנו' בירושלים שאחת ממטרותיה: הגנה על אל-אקצא  מפני הפלישות הישראליות והאיום להחריבו. עמותה זו נטלה בעבר חלק בהסעת מאות אלפי ערבים ישראלים להר הבית, במטרה להגן על אל-אקצא, ואף עמדה בקשר עם ארגוני הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שפעלו בהר הבית גופו, כדי למנוע ולשבש ביקורי יהודים שם, במטרה להגן על אל-אקצא שבסכנה מפני ישראל. מורשתנו מומנה חלקית על ידי 'טיקא', סוכנות סיוע תורכית ממשלתית שכפופה למשרד רהמ"ש התורכי.8

הזמנה לכנס של "פורום חכמי הדת של תורכיה למען ירושלים"
תמונה: הזמנה לכנס של "פורום חכמי הדת של תורכיה למען ירושלים"

בכנס שנערך בתורכיה ב-7.11.20 על ידי "פורום חכמי הדת של תורכיה למען ירושלים", בהשתתפות חכמי דת ופוליטיקאים מתורכיה ומהעולם האסלאמי, בלט הניסיון לייחס לתורכיה תפקיד חשוב והיסטורי בירושלים ובפלסטין ולהעמיק את חדירתה לעיר. הדבר בא לידי ביטוי, הן בהצהרות המשתתפים והן בהודעת הסיכום של הכנס, בה נטען כי לפלסטין יש זהות עות'מאנית ואף, כי לעם התורכי יש זכות בירושלים שאינה נופלת מזו של העם הפלסטיני. ההודעה קראה להעמיק את הנוכחות התורכית בעיר בדרכים שונות, כגון קידום ושיפוץ הווקף העות'מאני בעיר וכן לקדם מיזמים של ערים תאומות ומסגדים תאומים. ההודעה גם גינתה את המדינות שמנרמלות יחסיהן עם ישראל והביעה תקווה כי בקרוב מסגד אל-אקצא ישוחרר מטומאתו.

נשיא תורכיה, רג'פ טייפ ארדואן, שלח אגרת ברכה למשתתפים בכנס זה, בה הדגיש את תמיכתו ב"התנגדות המפוארת של האחים הפלסטינים" ואמר כי תורכיה שירתה את ירושלים "במשך 400 שנה". ראש הלשכה המדינית של חמאס לשעבר, ח'אלד משעל, שנאם בכנס, שיבח את תורכיה בהנהגת ארדואן. הוא הגדירה כ"שותפה בסיסית", והביע שביעות רצון מכך שתורכיה משיבה לעצמה את מעמדה האזורי מימי הח'ליפות העות'מאנית.

כנס מקביל, שכונה "הכנס הווירטואלי הראשון לחלוצי וחלוצות ירושלים", נערך ב-7-8 בנובמבר 2020 על ידי גורמים המזוהים עם האחים המוסלמים ותורכיה. בכנס זה, בו השתתפו בין היתר אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אחמד אל-רייסוני, יו"ר "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" ודרשן מסגד אל-אקצא עכרמה צברי, בלטו בעיקר הקריאות לתמוך בג'יהאד של הפלסטינים ובמאבק המזוין שלהם נגד ישראל "בכסף ובנשק", במיוחד לנוכח "סכנת הנורמליזציה" של מדינות ערביות עם ישראל, ואף נטען כי תמיכה זו הינה חובה דתית.9

שיתוף הפעולה בין תורכיה לחמאס לאורך השנים, שכלל העברת תקציבים לעזה, ואירוח של משרדי וראשי חמאס על אדמת תורכיה, אינו אינטרסנטי בלבד. הוא נובע בראש ובראשונה מקרבה אידיאולוגית ורעיונית בין נשיא תורכיה ארדואן לחמאס. היחסים בין ארדואן וחמאס אמנם ידעו בעבר עליות ומורדות, אך מה שסייע לשמר אותם עד לרגע זה הוא כאמור הנאמנות הרעיונית של שני הצדדים לאידיאולוגיה של תנועת האחים המוסלמים.

ג. תשתית חמאסית ראשונית על אדמת תורכיה – סלאח ערורי

סלאח ערורי, כיום, סגן ראש  הלשכה המדינית של חמאס, הוא האייש שהניח בראשית העשור השני של המאה ה-21 את התשתית לפעילות חמאס בתורכיה, ובכלל זה הכוונת פיגועים משם בתחומי 'הגדה'. כבר במאי 2014 הצהיר ערורי, באותה עת ראש מפקדת חמאס בחו"ל, כי ההתנגדות ביהודה ושומרון נמצאת בעלייה מתמשכת שבסופו של דבר תביא לעימות כולל עם ישראל. הוא גם הביע תקווה ש'ההתנגדות ביהודה ושומרון תצליח להשיג רקטות ולהשתמש בהן בדרך דומה לאופן שבו נעשה בהן שימוש מרצועת עזה'. בעזה, הבהיר ערורי, יוצרו רקטות תחת מצור ועל כן גם ביהודה ושומרון ניתן להתגבר על כל הקשיים ולייצר רקטות.10

תמונה: מבוקש – אל ערורי
תמונה: מבוקש – אל ערורי

בישראל, נחשף לראשונה הציבור הרחב לשמו של ערורי  רק שלשה חודשים לאחר מכן כאשר הכריז בפני באי הוועידה הרביעית של האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמיים שהתקיימה בתורכיה, שהזרוע הצבאית של חמאס, היא זו שעומדת מאחורי חטיפתם ורציחתם של שלשת הנערים בגוש עציון (12.6.2014). דבריו הוקראו מתוך דף בשמו של מנהיג חמאס, ח'אלד משעל. הם הוקלטו ללא ידיעתו של ערורי, הועלו ליוטיוב וזכו לתהודה רבה11 . גם בדבריו אלה, כמו בדבריו בנושא הטילים, הציג ערורי את הפעולה כחלק מהמערכה שמנהל חמאס על מנת להצית אינתיפאדה חדשה. מאוחר יותר, אמנם ניסה ערורי להתנער מן הדברים, אולם שר הבטחון הישראלי באותה עת, משה ( בוגי) יעלון הגדיר אותו כ'איש האחראי לחטיפת ורציחת שלשה צעירים ישראלים' ( כנס הרצליה, ראשית 2015)

ערורי, באותן שנים ראש מרחב יו"ש במפקדת חמאס בחו"ל, נהנה אז מחופש פעולה בתורכיה ועסק משם בהפעלת התארגנויות טרור של חמאס בשטחי יו"ש.12

סלאח ערורי, יליד 1966 מהכפר עארורה שבאיזור רמאללה, נמנה עם מקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביו"ש בשנות התשעים. על פי פרסומים של שב"כ ומרכז המידע למודיעין וטרור, הוא נעצר על ידי ישראל ב-1992 ונדון לחמש שנות מאסר בגין חברות בארגון טרור. מאז ריצה תקופות מאסר שונות וב-30 למרץ 2010 גורש מהכלא הישראלי במסגרת הסכם שנחתם עימו לאחר תקופת מאסר של 18 חודשים. תחילה עבר לירדן ואח"כ הגיע לסוריה, שם שב לעסוק בטרור. בסוריה ערורי נבחר כחבר הלשכה המדינית של חמאס, קיבל לידיו את 'תיק האסירים' והיה שותף בכיר מטעם חמאס בניהול המו"מ שהוביל ל'עסקת שליט'. מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה, אילצה את חמאס לפנות את מפקדתו מדמשק, ואז הגיעו ערורי וכמה מחבריו לאיסטנבול שבתורכיה וקבעו בה את משכנם. ערב חתימת הסכם הפיוס בין ישראל לתורכיה, ב-2016, התבקש ערורי לעזוב את תורכיה. תחילה מצא לעצמו בית בקטאר, אבל על רקע המשבר בין מדינות המפרץ וסעודיה לבין קטאר, נאלץ לעזוב גם את דוחא ולעקור ללבנון, שם הוא זוכה עד היום לחסות ארגון חיזבאללה ומנהיגו חסן נאסראללה. ערורי מתגורר כיום בפרבר הדרומי (השיעי) של בירות, הדאחיה, מעוז חזבאללה בלבנון. עם השנים הפך לחוליה המקשרת בין איראן וחיזבאללה לבין חמאס. בנובמבר 2018 הודיעה מחלקת המדינה של ארה"ב כי היא מקצה פרס כספי על סך 5 מליון דולר, לכל מי שימסור מידע, שיוביל לזיהויו ואיתור מקומו של ערורי. בהודעת מחלקת המדינה באותם ימים נכתב שערורי הוא ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס, מתגורר בלבנון ועובד בשיתוף פעולה עם מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, מגייס כספים ומאכוון פעילים צבאיים של חמאס בגדה המערבית, ואף היה קשור לכמה התקפות טרור ובכללם חטיפות13

מאז החליף את מוסא אבו מרזוק בתפקיד סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ממלא ערורי תפקיד מרכזי בשיחות המתנהלות מעת לעת, בתיווך מצרי, בסוגיית 'ההסדרה' עם ישראל. הוא דובר עברית רהוטה, אותה למד ושיפר לאורך שנותיו הרבות בכלא הישראלי.

לפחות פעם אחת, בספטמבר 2017 אירחה אותו גם רוסיה על אדמתה כאחד מחברי משלחת חמאס שהגיעה לשיחות במוסקבה עם סגן שר החוץ הרוסי לענייני המזרח התיכון מיכאל בוגדנוב.14

שר הבטחון לשעבר אביגדור ליברמן אמר ביוני 2017 לניקי היילי, באותה עת שגרירת ארה"ב באו"ם, כי ערורי שהגיע ללבנון מתכנן להמשיך ולנסות להוציא לפועל פיגועי טרור נגד ישראל. הוא הגדיר אותו כ"טרוריסט מסוכן שאחראי לפיגועים קטלניים של חמאס נגד ישראל, שאסור לאפשר לו להמשיך במעשיו". בספטמבר שנה שעברה, בראיון לערוץ אל-מיאדין בלבנון, אמר ערורי, כי בעימות הבא מול ישראל 'האבידות והתוצאות בשטח תהיינה חסרות תקדים, הכיבוש ישלם מחיר חסר תקדים, והאוייב יופתע מיכולות ההתנגדות'. 'החזית הפנימית של ישראל תהיה חלק מהמלחמה', הבהיר ערורי.  חיזבאללה, הוסיף ואמר, מסייע לכל הפלגים הפלסטינים, כולל לפת"ח.15

ד. מגורשי 'עסקת שליט' (ואחרים) – השלד המרכזי של פעילות חמאס בתורכיה כיום16

עשרה מבין המחבלים ששוחררו מהכלא הישראלי באוקטובר 2011, במסגרת העסקה לשחרורו של החייל הישראלי החטוף גלעד שליט מכלא חמאס, גורשו לתורכיה. בעיתונות התורכית 'הובטח' באותם ימים שהם ימצאו תחת פיקוח מודיעיני תורכי, אך בפועל הוכח שאותם פעילי חמאס ואחדים מחבריהם נהנים מחופש פעולה. אלה הדמויות המרכזיות בהן מדובר:

חסאם בדראן, משוחרר 'עסקת שליט', שמוצאו בשכם. ב-2004 בדראן נדון בישראל ל-17 שנות מאסר בשל מעורבותו בפיגועי התאבדות באינתיפאדה השניה. בדצמבר 2013, לאחר גירושו, בדראן מונה לדובר הרשמי של חמאס בחו"ל. בפועל נחשף תפקידו בהכוונת תשתית טרור באיזור חברון במרץ 2013. על פי הודעת שב"כ, הוא שהעביר כספים בהיקף של מאות אלפי דולרים למימון פעילות התארגנות טרור בשכם.

מוסא אל-עכארי היה חבר בחוליה שחטפה ורצחה את שוטר מג"ב ניסים טולדאנו בדצמבר 1992. אל-עכארי נדון לשלשה מאסרי עולם, שוחרר במסגרת 'עסקת שליט' וגורש לתורכיה. אחיו, אברהאים אל-עכארי, ביצע את פיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים בנובמבר 2014. גם מוסא אל-עכארי מוגדר על ידי ישראל כפעיל מבצעי של חמאס שפעל/פועל מאדמת תורכיה.

קרדיט: שב"כ
קרדיט: שב"כ

זאהד ג'בארין – ראש לשכת הכספים של חמאס. היה מעורב בפרשת הפרופ' טקלי. פועל במסגרת מפקדת חמאס בתורכיה ועוסק משם בהכוונה ומימון של פעילות טרור ביו"ש.

סלאמה מרעי פעיל חמאס בתורכיה, שגם שמו נקשר בפרשת הפרופ' טקלי, מרעי הוא משוחרר "עסקת שליט". הוא היה מעורב בפיגוע ירי באזור בורקין במרץ 93', בו נרצח חייל צה"ל.

ג'האד יע'מור  – פעיל חמאס. במקור מבית חנינא שבירושלים. היה מעורב בחטיפת החייל נחשון וקסמן. נדון למאסר עולם וגורש לתורכיה במסגרת 'עסקת שליט'. על פי פרסום של מרכז המידע למודיעין וטרור מיום 24.12.2019, בשנות שהותו בתורכיה, יע'מור "שימש כאיש קשר לממשל התורכי ולסוכנות הביון התורכית אם.אי.טי.17 להערכתנו", כותבים מומחי המרכז, "במקביל לפעילותו במדינה יע'מור מעורב בפעילות מבצעית חשאית, שעיקרה הפעלת חוליות טרור ביהודה ושומרון, בהנחיית ערורי. עברו כפעיל שטח שנטל חלק בחטיפת וקסמן ז"ל מכשיר אותו היטב לתפקיד זה. ככיסוי לפעילותו של יע'מור בתורכיה משמשת משרתו כנשיא אגודה תרבותית בשם 'אגודת ירושלים וההיסטוריה שלה' ".

ג'יהאדיע'מור – טוויטר
ג'יהאד יע'מור – טוויטר

עבד אל-רחמן רנימת לשעבר ראש חוליית צוריף של חמאס. החולייה הייתה אחראית לכמה פיגועים קשים בישראל. בין היתר לפיגוע בקפה אפרופו בת"א שבו נהרגו 3 נשים ו-48 נפצעו. גם רנימת הוא ממשוחררי 'עסקת שליט', תחילה גורש לעזה ומאוחר יותר, הגיע לתורכיה, שם הפך לשותפו הבכיר של מאזן פוקהא. פוקהא חוסל בעזה במרץ 2017. חמאס טען שמאחורי החיסול עומד המוסד הישראלי.

כמאל עוואד – איש כספים של חמאס שעל פי פרסום ב'טלגרף' בדצמבר 2019, משרד האוצר האמריקני הטיל עליו בעבר סנקציות. גם עוואד, עקר מעזה לתורכיה ( הוא אינו נמנה על משוחררי 'עסקת שליט')

עבד אל-חכים חנאני – לפי גורמים בחמאס שצוטטו בתקשורת, חנאני הוא האחראי על הפעלתו באיסטנבול של חדר האזנה משוכלל לאמצעי תקשורת וקשר,  שסיפק מודיעין לחיזבאללה ולאיראן. את המשרד הזה הפעיל עבד אל-חכים חנאני, נאמנו של בכיר חמאס אל-עארורי, (שבעצמו נאלץ כאמור לעזוב את תורכיה, בעקבות לחץ אמריקני-ישראלי). חנאני היה מעורב בשיגור המחבל המתאבד הראשון של חמאס לצומת מחולה, בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת.18.

* * *

ערב חתימת הסכם הפיוס עם תורכיה, ניסה ארגון 'שורת הדין', ארגון זכויות אדם יהודי שפועל משפטית נגד ישויות טרור, לעתור לבג"ץ נגד ההסכם. העתירה נדחתה, אך היא כללה פרטים מעניינים שמוסיפים נדבך נוסף לשרשרת המידע אודות פעילות חמאס בתורכיה. מדובר ברשימה של פעילי חמאס שפועלים או פעלו על אדמת תורכיה. בין היתר הוזכרו שם השמות הבאים:

מחמוד עטואן, במקור מהכפר הירושלמי צור באכר, משוחרר עסקת שליט חבר החולייה שחטפה ורצחה את שוטר מג"ב ניסים טולדאנו; מאג'ד אבו ק'טיש, במקור מענתא, שאף הוא היה חבר באותה חולייה; תייסיר סולימאן, אף הוא ממגורשי העסקה ,שרצח חייל ישראלי; פאהד סברי ברהאן אלשלודי שהופיע מעת לעת באותם ימים בטלוויזיה התורכית, ואליד זכריה עקל, ממייסדי גדודי עז א-דין אל קסאם של חמאס, שנידון ל-21 מאסרי עולם; הרון מנסור יעקוב נאצר אלדין, שהתפאר בעבר בכך שתורכיה מעניק חופש מלא לאסירי חמאס לשעבר לצאת ולבוא כרצונם; אימן מוחמד אבו חליל; בכרי חניפה, דמות כלכלית בכירה בחמאס שהעביר על פי הטענה מליוני דולרים מקטאר לחמאס דרך תורכיה ומהאר עביד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ופעיל פיננסי בכיר, שלפי הדיווחים שימש עד 2016, הממונה על היחסים הבינלאומיים מטעם חמאס19

עו"ד לייטנר הגדירה בעתירתה את הקו הדק והבלתי נראה שבין 'חמאס מדיני' ל'חמאס צבאי', הגדרה שבדיעבד  ואף עוד קודם לכן אומצה גם על ידי בתי המשפט בישראל. לייטנר כתבה אז: "כל הסכמה המקבלת הפרדה בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של ארגון טרור, דינה שתחזק את הזרוע הצבאית ואת פעילות הטרור של הארגון, שהלא, כל עיקרה של 'הזרוע המדינית', הוא לבסס ולהעצים את אפשרותה של הזרוע הצבאית לפעול ולנקוט בפעולות הטרור, ולממש מטרות. באם הזרוע המדינית תקבל תנאים מקילים ו'אורך נשימה', אין בכך אלא לאפשר את העצמת פעילות ארגון הטרור בכללותו, ובראשו את הזרוע הצבאית שלו"20

ה. 15 דוגמאות לתשתיות טרור, פיגועים ונסיונות פיגוע, שהוכוונו על ידי חמאס-תורכיה, מאדמת תורכיה:

שורשי פעילות ארגון הטרור חמאס על אדמת תורכיה מרחיקים עד למשט המרמרה המפורסם ב-2010 (שכבר עסקו בו רבות ולא כאן המקום להרחיב          בעניינו). ובכל זאת נציין כאן, כי הארגון התורכי IHH, שהיה אחראי למשט המרמרה והוכרז בישראל כארגון טרור21 סייע ישירות במימון פעילות הזרוע     הצבאית של חמאס בעזה. ראש סניף ה  IHH   ברצועת עזה, מהמט קאיא, העביר מתורכיה לבכירי החמאס עיסמאיל הניה  וראאד סעד, כספי מזומן. כספים אלה שימשו בין היתר להקמת מתקן לאימוני הכוח הימי במוצב חמאס וכן לרכישת אמצעי לחימה וציוד. בדרך זו, כך העלתה חקירת שב"כ, "העביר ה-IHH . לזרוע הצבאית של חמאס, באופן שיטתי ובמשך שנים, כספים ששימשו להתעצמות הצבאית של חאמס"22, 23

מהמט קאיא // קרדיט: שב"כ
מהמט קאיא // קרדיט: שב"כ

1/2010 – סוכלו פיגועים בקניון מלחה, בתחנה המרכזית בירושלים, בב"ש ובבסיס תל השומר. מראד נמר מצור באהר שבירושלים ומראד כמאל מואדי גוז שבירושלים נעצרו בתחנה המרכזית של ב"ש. מחקירתם עלה שגוייסו על ידי מפקדת חמא"ס בחו"ל במהלך לימודיהם ועבודתם בירדן ובדובאי. נמר נפגש בין היתר עם גורמי חמאס בתורכיה. השניים היו אמורים לקבל ממפעיליהם בחו"ל אמצעי לחימה וחומרי נפץ. על פי הודעת שב"כ מיום 3.1.2010 הם ליקטו מודיעין שכלל צילומים ורישומים של אתרים פוטנציאליים לפיגוע וביניהם: התחנה המרכזית בירושלים, במבשרת (סמוך לירושלים), בבאר שבע, בקניון מלחה, באיזור המלונות וחוף הים בת"א וכן באזור בסיס תל השומר שהומה בחיילים.24

4/2014 – מחמוד טועמה שופך אור חדש על פעילות חמאס בהר הבית, על קשרי הארגון  עם 'האחים המוסלמים', ועל פעילות מפקדת החמאס ובכיריה בתורכיה. טועמה, שמוצאו מטול כרם והתגורר בסעודיה, נעצר ב-14 לאפריל. בחקירתו תיאר כיצד משתמש החמאס בתנועה האסלאמית בישראל כארגון חזית לקידום מטרותיו ופעולותיו בירושלים, במיקוד על הר הבית ותשלום משכורות לפעילי התנועה האסלאמית שם, כדי שישבשו ביקורי יהודים במקום. טועמה היה אחד הראשונים שהעיד בחקירות שב"כ כי תורכיה קלטה את מרבית מגורשי עסקת שליט בתחומה ומעניקה להם תמיכה כספית.25

5-8/2014 – סוכלו נסיון הפיכה נגד הרש"פ ופיגועים קשים בישראל. אלה ואלה תוכננו ע"י חמאס תורכיה.  התשתית הצבאית של חמאס, שפעלה ברחבי יו"ש לגיוס חוליות צבאיות ולביצוע פיגועים נגד יעדים ישראליים ביקשה לגייס לשורותיה מאות בני אדם. 93 איש שהיו קשורים לתוכנית נעצרו. פעילות התשתית הוכוונה על ידי מפקדת חמאס בתורכיה, שסלאח ערורי היה אחראי עליה. בטרם מעצרם, הספיקו חלק מפעילי התשתית הזאת להניח כמה מטענים בשומרון.

ההכשרות למשימות השונות של ההתארגנות הזאת,  ובהם פיגועים, חטיפות, תקיפת יישובים והנחת מטענים – התבצעו בפיקוח פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בחו"ל וברצועת עזה. הם התקיימו בירדן, בתורקיה, בסוריה וברצועת עזה. במסגרת תוכניות חמאס, היו אמורים לצאת חוליות טרור מירושלים, חברון, שכם, יריחו ומעוד 37 כפרים פלשתיניים נוספים, כדי לבצע פיגועים קשים נגד מוסדות הרשות הפלשתינית וכך להוציא אל הפועל את ההפיכה ולהשתלט על שטחי יו"ש.

במסגרת חשיפת התשתית חולטו כספי טרור של חמאס בסכום של למעלה מ-600 אלף ₪ והוסגרו אמצעי לחימה מגוונים ובהם 24 רובים, 6 אקדחים, 7  מטולי רקטות, מחסניות ותחמושת רבה. בראש התשתית הצבאית עמד ריאד נאצר, תושב דיר קדיס/בנימין, מראשי חמאס ברמאללה, שריצה מספר תקופות מאסר בגין פעילות צבאית בחמאס. המגייס שלו היה ערורי שישב באותה עת בתורכיה.

עשרות העצורים תכננו כאמור גם סדרה של פיגועים קשים נגד ישראל, בעיקר באמצעות השלוחות הירושלמיות של התשתית, אליה גוייסו פעילים רבים בסיוע כלואים לשעבר, סטודנטים ואקדמאים ובדגש על התמחות במקצועות ככימיה והנדסה. בין העצורים הבולטים בהתארגנות זאת היו על פי שב"כ: מג'די מפארג'ה, תושב בית ליקיא, ד"ר למחשבים שגוייס במלזיה; מחמוד אבו דאוד, תושב חברון, שהודה כי פעל לגיוס חוליות צבאיות לביצוע פיגועי חטיפה, מטעני תופת וירי, ויחיא עטא מדיר אבו משען  שהודה בחקירתו שגוייס ע"י ערורי, כדי לעמוד בראש חוליה צבאית.26

20/8/2014– ערורי לוקח אחריות על חטיפת ורצח שלשת הנערים.  בדברים שנושא ערורי באותו יום בפני באי הוועידה הרביעית של האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, שהתקיימה בתורכיה, הוא אומר כי הזרוע הצבאית של חמאס היא שעומדת מאחורי חטיפתם ורציחתם של שלשה הנערים מגוש עציון ב-12 ליוני 2014. כאמור, דבריו הוקראו מתוך דף בשמו של ח'אלד משעל, מנהיג חמאס, והוקלטו ללא ידיעתו של ערורי, הועלו ליוטיוב וזכו לתהודה רבה. הייתה זו הפעם הראשונה שבה הודה חמאס במעורבות בחטיפה ורצח הנערים. זמן קצר  אח"כ הגדיר שר הבטחון באותה עת, משה (בוגי) יעלון את העובדה שתורכיה אירחה באותם ימים את ערורי על אדמה כ"לא תאמן"

9/2014 – סוכלו תשתית צבאית נרחבת של חמאס באיו"ש וכן פיגועים באצטדיון טדי וברכבת הקלה בירושלים שהוכוונו ע"י מפקדת חמאס בתורכיה. בפעילות שב"כ נחשפה וסוכלה תשתית צבאית נרחבת של חמאס ברחבי יו"ש, לגיוס חוליות צבאיות ולביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים. פעילות התשתית הוכוונה על ידי מפקדת החמאס בתורכיה, ולקחו בה חלק פעילי חמאס צבאיים שהוכשרו בחו"ל והוחדרו לשטח לטובת מימוש התוכניות. נעצרו למעלה מ-30 פעילים והוסגרו רובים מסוג אם-16, תחמושת וחומרים לייצור מטענים. חלק מפעילי תשתית זו הם שביצעו ב-31 לאוגוסט 2014 את פיגועי המטען בשומרון, בצומת רחלים ובצומת גית' (ללא נפגעים).

תכנון לניסיון פיגוע באצטדיון טדי // קרדיט: שב"כ
תכנון לניסיון פיגוע באצטדיון טדי // קרדיט: שב"כ

בחקירת העצורים הוברר, כי לאחר תהליך של אתירה וגיוס, בדרך כלל בירדן, החל תהליך הכשרה שבוצע בכמה מדינות וביניהן תורכיה. המגוייסים הגיעו לרצועת עזה,  לעיתים באמצעות מנהרות הברחה, ושם עברו קורסים נוספים. 'בתורכיה', על פי ממצאי שב"כ, "התמקדו בתכנון הפעילות הצבאית: תכלול צירי פעילות שונים שמטרתם מימוש פיגועים כנגד יעדים בשטחי ישראל, איו"ש וחו"ל… לאחר סיום ההכשרות הצבאיות, שולבו הפעילים בצירי הפעילות, על פי חלוקה וציוות שנעשה בידי בכירי הארגון בתורכיה".

היעדים שבהם תכננו העצורים לפגוע: צירי תנועה באמצעות פיגועי ירי ומטענים, יישובים ונקודות צבא באיו"ש; פיגועי חדירה ליישובים ישראלים; פיגועי חטיפה של ישראלים באיו"ש ובחו"ל; פיגועי חדירה לתחומי ישראל באמצעות גיוס חוליות צבאיות בירדן והכשרתם למטרה זו; פיגוע באצטדיון טדי בירושלים ופיגוע נגד הרכבת הקלה בירושלים וכן פיגועי מכוניות תופת. בין העצורים המרכזיים: מנאף אג'בארה תושב ירדן ומחמוד מלחם, תושב ענבתא/טול כרם.27

3/2015 – חמאס הכשיר סטודנטים פלסטיניים במלזיה לפעילות טרור בגדה. חלק מההכשרות בוצעו בתורכיה.  בכתב אישום שהוגש לבית המשפט הצבאי ביהודה נגד תושב חברון, וסים קוואסמה, (24) הוא הואשם בעבירות של חברות ופעילות בהתאחדות אסורה, במגע עם האויב ובקבלת כספי אויב.

במסגרת ההכשרה במלזיה, יצא קוואסמה לקורס בן שבוע ימים שארגן חמאס על אדמת תורכיה. בביקורו שם הוא שמע, לצד פעילי חמאס נוספים, הרצאה של ראש מנגנון חו"ל בחמאס באותה עת, מוחמד נזאל.28

10/2015 – רצח בני הזוג הנקין הוכוון מתורכיה. בפיגוע ירי שבוצע ב-1 לאוקטובר בצומת בית פוריק, שבין אלון מורה ואיתמר, נרצחו בני הזוג איתם ונעמה הנקין. השניים נורו מטווח קצר בידי פעילי חמאס ונהרגו במקום לעיני ילדיהם. הפיגוע תוכנן על ידי פעיל חמאס ראע'ב אחמד מוחמד עליוי אשר גייס חולייה ובה ארבעה מתושבי שכם, לביצוע הפיגוע. הוא אף סיפק להם נשק. הפיגוע הוכוון ע"י מטה חמאס בתורכיה.29

1/2017 – פעילי חמאס באיסטנבול מנחים את מלאק קזמאר כיצד לגייס פעילים לשורות הארגון בשטחי ישראל. בחקירתו של קזמאר התברר כי הוא גוייס לשירות החמאס עוד באוגוסט 2015 בעת שהותו בירדן. בינואר 2016 נשלח לאימון במחנה בסוריה וכאמור בראשית 2017 הונחה בתורכיה על ידי פעילי חמאס באיסטנבול, כיצד לפעול. במהלך חקירתו הסגיר קזמאר תכני כרטיס זכרון שקיבל ממפעיליו על אדמת תורכיה. הללו הוצפנו בעזרת תוכנה מיוחדת, ובה  הנחיות בטחוניות. הם נועדו לסייע לו לבצע את תוכניותיו. נגד קזמאר הוגש (מרץ 2017) כתב אישום בבית המשפט הצבאי בשומרון.30

קרדיט: שב"כ
קרדיט: שב"כ

2/2017 – מוחמד מורתג'א, מנהל 'תיקא' בעזה, ארגון סיוע הומניטרי ממשלתי תורכי, הונה את ארגונו  והעביר סיוע לפעילי טרור בחמאס במקום לנזקקים. הוא נעצר בדרכו לתורכיה, שם תכנן להשיג מידע  שיסייע לחמאס לשפר את דיוק הרקטות שלו. בחקירת הפרשה התברר כי מורתג'א היה אמור לצאת מרצועת עזה לתורכיה כדי לקבל שם תמונות לוויין של אתרים רגישים בישראל, על מנת לשפר את דיוק הרקטות שברשות חמאס. הוא נעצר ביום 12.2.17 כשהיה בדרכו לתורכיה על מנת להעתיק את המפות והצילומים על גבי דיסק און קי, להביא אותם לרצועת עזה ולמסור אותם לגדודי עז א-דין אלקסאם.

במהלך חקירתו התברר עוד, כי ארגון IHH התורכי, סייע לממן באופן ישיר פעילות צבאית של חמאס. מדובר באותו ארגון  שב-2008, ישראל הכריזה עליו ארגון טרור. עקב תמיכתו בחמאס. בחקירת מורתג'א התברר כאמור שמהמט קאיא, ששימש ראש סניף ה-IHH ברצועת עזה, העביר לידי בכירי החמאס אסמעיל הניה וראאד סעד, כספים במזומן שהגיעו מתורכיה והיו מיועדים לזרוע הצבאית של חמאס. הכספים הללו שימשו בין היתר להקמת מתקן לאימוני הכוח הימי במוצב חמאס וכן לרכישת ציוד ואמצעי לחימה. בדרך זו, על פי שב"כ, העביר ארגון הIHH. לזרוע הצבאית של חמאס באופן שיטתי ובמשך שנים כספים ששימשו להתעצמות חמאס.

עוד העלתה חקירת מורתג'א, שהחל מ-2009 פעל מורתג'א במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס. פעילות זו כללה בין היתר הכשרות ואימונים צבאיים, לרבות ייצור אמצעי לחימה ומטעני נפץ וכן חפירת מנהרות טרור. מורתג'א אף אחסן בביתו אמצעי לחימה ( רימוני יד ונשקים)31

על רקע מעצרו של מורתג'א הבהיר שב"כ כי  "הומחשו שיטות ההונאה המגוונות בהן נוקט חמאס מול הקהילה הבינלאומית וארגוני הסיוע ההומניטאריים. מהלכי הונאה אלה, בהם מעורבים בכירי הארגון, מביאים להסטת כספים ומשאבים, המיועדים לשיקום רצועת עזה ואוכלוסייתה הנזקקת. הונאה זו מאפשרת לחמאס מרחב תמרון רחב יותר בניצול כלל משאביו החומריים והכלכליים לצרכי פעילות טרור והתעצמות צבאית".32

2/2018 – פרשת פרופ' טקלי.  כספים ל'צבא פלסטין' וקשר לגורמי ממשל תורכים. לפרשה זו נודעת חשיבות מרובה שכן היא מלמדת עד כמה שזורים גורמי ממשל תורכים ובכירי החמאס בתורכיה אלה באלה. פרטיה יקשו על שלטונות תורכיה לטעון להיעדר ידיעה אודות פעילות חמאס בארצם. נרחיב בה מעט:

שני גיבורי הפרשה הם  הפרופ' למשפטים ג'מיל טקלי מאיסטנבול, תייר וחבר במשלחת עורכי דין מתורכיה שביקרה בישראל ודרע'אם ג'בארין, תושב אום אל פאחם. השניים גוייסו לפעילות בשירות חמאס על ידי זהאר ג'בארין, ממשוחררי עסקת שליט שכאמור שוהה בתורכיה. ג'בארין הוא האיש שמנהל מתורכיה את תקציב החמאס. בהנחיית ערורי (שכזכור שוהה בלבנון), ג'בארין גם קידם ממקום מושבו בתורכיה פעילות טרור ענפה באיו"ש.

טקלי חשף בחקירתו שחמאס פועל בתורכיה בזיקה הדוקה לצמרת השלטון, וכי בכירי הממשל בתורכיה תורמים להתעצמות הצבאית של חמאס באמצעות חברת סאדת. חברה זו מסייעת בכספים ובאמל"ח להקמת 'צבא פלסטין'. יעודו של צבא זה: מלחמה בישראל. על פי העיתונאית לעניינים ערבים פזית רבינא ומקורות נוספים "חברת סאדת הוקמה ב-2013 על ידי הגנרל עדנן טנריוורדי, לשעבר ראש הכוחות המיוחדים של צבא תורכיה, בהשראתו של לא אחר מנשיא תורכיה, טאיפ ארדואן. טנריוורדי האסלאמיסט, שהודח ב-1997 מהצבא התורכי, בגלל פעילותו האסלאמיסטית, הפך לימים לאחר מיועציו הקרובים של ארדואן. בין השניים שוררים מאז אמון הדדי וקרבה אידיאולוגית עמוקה"33.

הפרופ' למשפטים ג'מיל טקלי
הפרופ' למשפטים ג'מיל טקלי

על פי מסמך שב"כ: "חקירתו של כמיל טקלי העלתה, כי תורכיה תורמת להתעצמות הצבאית של חמאס בין היתר באמצעות חברת סאדת, שהוקמה בהנחיית עדנאן בשא, יועץ המקורב לגורמי ממשל תורכי.

החברה הוקמה כדי לסייע בכספים ובאמל"ח להקמת 'צבא פלסטין', שייעודו (כאמור) הוא להילחם נגד ישראל. אחד מעובדי החברה אף סייע לבכירי חמאס לבקר בתערוכת נשק בתורכיה (2015), במהלכה הביעו עניין ביכולות מזל"טים.

חמאס, התברר עוד במהלך החקירה, מקיים קשר ישיר עם הרשויות התורכיות באמצעות ג'האד יע'מור, פעיל טרור, שהיה מעורב בחטיפת החייל נחשון וקסמן ז"ל, גם יע'מור שוחרר במסגרת "עסקת שליט". גם יעמור שוהה בתורכיה.

מסתבר עוד (מהחקירה) כי בשנת 2012 התבקש טקלי לסייע לפעילי חמאס שהגיעו לתורכיה להתבסס בה אישית וכלכלית. פעילי הטרור להם סייע טקלי, רובם משוחררי "עסקת שליט", היו מעורבים בפיגועי טרור שגבו קורבנות ישראלים. טקלי סייע להם בהשגת אשרות שהייה, בשכירות וברכישה של נכסי נדל"ן למגורים ולעסקים, ברכישת רכבים מפוארים וכן בהתבססות עסקית בתורכיה, באמצעות רישום חברות על שמו.

שב"כ, בחקירתו, חשף פעילות ענפה של חמאס להלבנת הון בתורכיה בהנחייתו של זאהר ג'בארין, תוך העלמת עין של הרשויות לגבי מקור הכספים. בחקירה התברר כי פעילי חמאס מחזיקים בבעלותם חברה בשם אימאס. אימאס שימשה את חמאס להסוואת פעילות הלבנת הון בהיקף של מיליוני דולרים, שהועברו לרצועת עזה ולמדינות שונות.

בעניין חברת אימאס ציין שב"כ, כי  לחברה נפתח חשבון בבנק אק-בנק בתורכיה ומנכ"ל החברה פתח על שמו חשבון בנק נוסף בבנק 'תורכיה פיננס' "34

חקירת דרע'אם ג'בארין

אלא שטקלי היה רק צלע אחת בסיפור: "חשיבותה של חברת אימאס עבור החמאס נחשפה גם בחקירת החשוד השני דרע'אם ג'בארין", דיווח שב"כ, "דרע'אם גויס לחמאס על ידי  זאהר ג'בארין במהלך ביקוריו בתורכיה. הפנייה אליו בוצעה בחסות פעילותה העסקית של חברת אימאס. במשך שנה וחצי הגיע דרע'אם לביקורים תכופים בתורכיה והתבקש על ידי מפעיליו להעביר כספי חמאס מתורכיה לשטחי איו"ש. דרע'אם קיבל ממפעיליו בתורכיה מאות אלפי יורו עבור תשתיות טרור צבאיות של חמאס, ודאג להטמינם בנקודת מסתור באיו"ש. בחיפוש בביתו של דרע'אם באום אל פאחם נתפס סכום של 91,000 אירו, שגם אותו התכוון להעביר לאיו"ש.

חקירת שב"כ חשפה עוד, כי פעילותו של דרע'אם בוצעה בהנחיית בכירי החמאס זאהר ג'בארין ויד ימינו, סלאמה מרעי, שהשתקעו בתורכיה בסיוע טקלי. סלאמה מרעי הוא משוחרר "עסקת שליט", שהיה מעורב בפיגוע ירי באיזור בורקין, שבו נרצח חייל צה"ל, במרץ 1993.  במסגרת החקירה נעצרו חשודים נוספים, תושבי אום אל פאחם, שסייעו לדרע'אם בהיבטים כספיים.

דרע'אם ג'בארין // קרדיט : שב"כ
דרע'אם ג'בארין // קרדיט : שב"כ

כמיל טקלי גורש מישראל בתום חקירתו, בעוד שדרע'אם ג'בארין הועמד לדין.

"ממצאי החקירה", קבע שב"כ, "ממחישים את הפעילות הצבאית והכלכלית הענפה של החמאס בתורכיה, שמתקיימת ללא הפרעה, תוך העלמת עין ולעיתים אף בעידוד גורמי הממשל תורכיים ובסיוע אזרחים תורכים שחלקם מקורבים לממשל. פעילות זו נסמכת, בין היתר, על פלטפורמות עסקיות שמשמשות את חמאס להלבנת כספים, שמועברים לאיו"ש ולגיוס ישראלים עבור פעילותו".

5/2017 – חוליה של התנועה האסלאמית שתכננה לפגוע בחיילים בנגב, יצרה קשר עם חמאס תורכיה לקבלת הדרכה וסיוע כספי. שניים מחברי החוליה, מוחמד מצרי מב"ש ועבדאללה אבו עיאש מכסייפה הועמדו לדין שנה קודם לכן. חברם, מחמוד לויסי מקלנסווה, ששהה באותה עת בתורכיה, נעצר מיד עם הגעתו לישראל במרץ 2017. הסתבר שפראס אל עומרי, תושב צנדל הוא הגורם שאליו פנו חברי החולייה כדי לקבל אישור למימוש תוכנית הפיגוע שלהם. אל עומרי עצמו יצא בשלהי אוקטובר 2016 לתורכיה ושם פגש במאג'ד אבו קטיש, בכיר חמאס, ממשוחררי עסקת שליט. אל עומרי ביקש ממנו סיוע כספי והדרכה בביצוע פעילות הטרור שתכנן.35

 

 

 

 

 

 

5/2018 – שניים מחברי חוליית צור באכר שתכננה פיגועים באיזור היישוב אורנית ביקרו בתורכיה. מאות אלפי שקלים, כספי טרור הועברו לאחד מהם.

בראש החוליה עמד נסים חמאדה.  חבריה, על פי שב"כ, היו עז א-דין עטון, א.ע. ועובידה עמירה, כולם תושבי צור באהר. חמאדה עמד בקשר עם פעילי חמאס שגורשו לעזה במסגרת עסקת שליט. עז א-דין עטון ועובידה עמירה ביקרו עוד ב-2017 בתורכיה, אצל שניים מפעילי חמאס שגורשו במסגרת 'עסקת שליט' – מחמוד עטואן ומוסא עכארי. במסגרת ביקור זה קיבל עז א-דין כספי טרור מטעם חמאס בסך אלפי דולרים.

7/2018 – ארדואן מתערב, כדי לשחרר אזרחית תורכיה שנכלאה בישראל בשל חשד לעבירות טרור. אברו אוזקאן בת 27 ,שהואשמה כי הייתה מעורבת בהעברת כספים לחמאס, שוחררה ממעצר בישראל ושבה לארצה. השחרור נעשה לאחר מגעים בין שלטונות ישראל לתורכיה. יועצו הקרוב של נשיא תורכיה, אבראהים קלין, צייץ בטויטר שארדואן מברך על חזרתה למדינה. כלי תקשורת בתורכיה ציטטו את אוזקאן כמי שמודה לארדואן שהתעניין במקרה האישי שלה.36

8/2018 – נחשפה תשתית חמאס באיזור חברון ובה נשים רבות. התשתית נעזרה בחמאס תורכיה.  בראש התשתית עמדו נזאר שחאדה ופראס אבו שרח, שני פעילי חמאס בכירים. שניהם עשו שימוש במספר נשים שהקימו ועדה מרכזית כדי שתשמש זרוע פיקודית של ההתארגנות. בראש ועדת הנשים עמדה דינא כרמי, אשתו של נשאאת כרמי, שהיה מעורב בפיגוע ב-2010, שבו נרצחו  ארבעה מתושבי בית חגי. הוא נהרג בחילופי אש עם כוחות ישראלים. כמה מן הנשים בהתארגנות נשלחו למפגשים עם גורמי מפקדה של החמאס, ממגורשי 'עסקת שליט', ובראשם הארון נאצר א-דין, השוהה בתורכיה, לשם קבלת כספי טרור, מסרים והנחיות.

2/2019 – 'טלגרף':  חמאס תורכיה תכנן להתנקש בניר ברקת, אז ראש  עיריית ירושלים, במפכ"ל המשטרה באותה עת רוני אלשיך ובח"כ לשעבר יהודה גליק. בעתון דווח – על בסיס תמלילי חקירות חשודים בישראל, וכן על בסיס כתבי אישום שהוגשו נגד שלושה מתושבי מזרח ירושלים – כי בפברואר 2019, פגש אדהם מוסלמאני באיסטנבול את זכאריה נג'יב סוכן חמאס בכיר.  הלה אמר לו שאם הוא רוצה שיזכרו אותו, עליו להרוג בכיר ישראלי. נגיב, על פי הפרסום, הציע למוסלמאני להתנקש בניר ברקת, ביהודה גליק או ברוני אלשיך. הוא אף הציע לו תקציבים ואימונים בנשק בשטח תורכיה. אחרי הפגישה עם נג'יב שב מוסלמאני לביתו שבמחנה הפליטים שועפט במזרח ירושלים, ניסה לרכוש אקדח, אולם נעצר ע"י שב"כ.37

ו. נתיב הכסף

תורכיה אינה מסתפקת באירוח משרדי ובכירי חמאס שהתוו פיגועים בתחומה. היא גם הפכה להיות מדינת בסיס ממנה מנהל חמאס את ענייניו הכספיים ובכלל זה מימון התארגנויות טרור ביהודה ושומרון. ברשימה שפרסם משרד האוצר האמריקני ב-10 בספטמבר 2019 (בישראל, פורסמו הדברים לראשונה במסמכים של מרכז המידע למודיעין וטרור מיום 19.9.2019 ו-24.12.2019) הודיעו השלטונות האמריקניים כי "הם מטילים סנקציות על 15 פעילי טרור ועל חברות חלפנות והעברות כספים המסייעות לארגוני הטרור. ברשימה הופיעו פעילים וחברות שבסיסם בתורכיה, העוסקים בהעברת כספים לחמאס. מהדיווח האמריקני עלה, כי פעילי וסייעני חמאס בתורכיה עוסקים בגיוס כספים, העברתם לזרוע הצבאית ברצועה, מימון התארגנויות טרור ביהודה ושומרון והפעלת חברות חלפנות והעברת כספים בתורכיה, שבאמצעותן מולבנים כספי טרור. מהמידע שפרסם משרד האוצר האמריקני עלה, כי המקור המרכזי להעברת תמיכה כספית לחמאס דרך תורכיה ( ולעיתים דרך לבנון) הינה איראן, וכי העברתם לחמאס מתבצעת באמצעות כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים. בתהליך ההעברה מעורבים פעילים וסייענים של חמאס וחברות חלפנות שבסיסם בתורכיה".38

לבד מחברת ראדין שבסיסה בתורכיה, שהוזכרה בדיווח האמריקני; חברה שמהווה צינור הזרמת כספים לחמאס ולבד משמו של סגן המנהל ב'ראדין', אסמאעיל טאש, שעל פי הפרסום "קיים קשרים שוטפים עם סייעני חמאס להעברת כספים מאיראן לחמאס", הזכירו האמריקנים גם את שמו של זאהר ג'בארין, בכיר החמאס השוהה בתורכיה, כמי ש"העביר מאות אלפים דולרים ליהודה ושומרון לפעילות טרור של חמאס" בפעילות מסוג זה,

ז. ג'האד יע'מור – הנציג הרשמי של חמאס בתורכיה

ג'האד יע'מור, ששמו כבר הוזכר כאן הוא הנציג הרשמי של חמאס בתורכיה. יע'מור, שהיה מעורב בחטיפת החייל נחשון וקסמן ונשפט למאסר עולם, גורש לתורכיה במסגרת 'עסקת שליט', ונקלט שם היטב. בתפקידו הרשמי הוא משמש שם כנשיא  'אגודת ירושלים' וההיסטוריה שלנו', אולם על פי הערכת מומחי מרכז המידע למודיעין וטרור, מדובר במשרת כיסוי בלבד ויע'מור היה מעורב גם "במערך הפעלת חוליות הטרור ביהודה ושומרון בהנחייתו של סלאח ערורי".

קשריו עם השלטונות התורכים כמעט גלויים. ב-14 בדצמבר 2019 הוא התלווה למשלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה שביקרה בתורכיה ובאותו חודש נפגש עם סגן יו"ר מפלגת הצדק והפיתוח לענייני חוץ בתורכיה. במאי 2019 ליווה יע'מור את חאלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס בפגישה עם בכיר מפלגת הצדק והפיתוח בתורכיה. בחקירות שב"כ של עצורים בישראל, עלה שמו של יע'מור כאיש קשר מרכזי בין תורכיה לחמאס. גם בכתבת תחקיר של הערוץ אינבסטיגייטיב ג'ורנל מיום 27.11.19, זוהה יע'מור כאיש הקשר בין חמאס לשלטונות תורכיה. 'הטלגרף' דיווח בדצמבר 2019 שיע'מור מקיים קשרים על בסיס יום יומי עם שירותי המודיעין התורכי. סוכנות זו משתפת פעולה עם סוכנויות ביון מערביות במאבק בטרור, ואחראית על העברת מידע מודיעיני לשורה של גורמי שלטון תורכים בתורכיה – החל מהנשיא ארדואן, דרך ראש הממשלה וראש המטה הכללי ועד מזכ"ל המועצה לבטחון לאומי וארגונים נוספים בתורכיה.39

ג'האד יע'מור // רשתות חברתיות
ג'האד יע'מור // רשתות חברתיות

ח. תורכיה מכחישה קשר לטרור

תורכיה הכחישה בעבר כמה פעמים, כי היא מאפשרת לחמאס לפעול משטחה נגד ישראל. אחרי התחקיר של העתון הבריטי טלגרף בעניין זה דחה משרד החוץ של תורכיה את 'הטענה ששטחי תורכיה משמשים לפעולה נגד ישראל, או נגד כל מדינה אחרת". בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר של משרד החוץ התורכי טענו התורכים ש"רוב הקהילה הבינלאומית לא מגדירה את חמאס כארגון טרור, אלא כמי שניצח בבחירות ברצועת עזה ב-2006. עוד נכתב שם: "כדאי להזכיר שהעצרת הכללית של האו"ם סירבה בשנה שעברה להגדיר את חמאס ארגון טרור. שורה של מדינות כולל תורכיה מקיימות קשרים עם חמאס בדרגים שונים".

ארדואן עצמו טען בראיון עיתונאי, שחמאס אינה תנועה טרוריסטית ושחבריה אינם מחבלים אלא 'אנשים שמגנים על אדמתם'.   בכירים באנקרה טענו בתוקף שמדובר באוסף של האשמות לא מוכחות.40 "אין תאים סודיים כאלה שמבצעים התקפות טרור בתורכיה. מנהיגי חמאס שנמצאים בתורכיה נשלחו על ידי ישראל כחלק מעסקת שליט"41   דיפלומטים תורכים, צוטטו בעבר כמי ש'הגיבו בזעם' על הטענות הישראליות שתורכיה מארחת מפקדת טרור של חמאס באיסטנבול. "מדובר", לדבריהם, "בשקר וכזב. לא היה ולא נברא. יש גורמים בישראל שמנסים בכל מחיר לטרפד את המאמצים ליישר את ההדורים ביחסים בין שתי המדינות ולפתוח דף חדש. הם מעלים שקרים כאילו חמאס פועל בתורכיה בידיעת הממשלה. תורכיה מנהלת דיאלוג עם חמאס, אבל בשום אופן לא תאפשר לאף ארגון טרור לפעול משטחה".42

ט. מסקנה והמלצה: שיפור היחסים עם תורכיה צריך להיות מותנה ע"י ישראל, בהרחקה מוקדמת של ארגון הטרור חמאס מתחומה.

עשר שנים הם פרק זמן מספיק כדי ללמוד את התנהלות תורכיה בכל הנוגע לחמאס. העובדות במקרה הזה אינן משתמעות לשתי פנים. אין מדובר בקו אפור או ב-'רגל פה רגל שם', אלא בתמונה שהיא בצבעי שחור לבן. ארגון הטרור חמאס מתארח על אדמת תורכיה, ומכווין משם, בידיעת השלטונות התורכים, פעולות טרור נגד ישראל.

בשורש המחלוקת עם תורכיה עומדת הגדרה שונה של חמאס, בעוד שישראל מגדירה אותו, ובצדק, כארגון טרור, תורכיה כופרת בכך וגורסת כי פעילי חמאס שבתחומה הם פעילי 'הזרוע המדינית של חמאס'. דומה, כי לפחות מבחינה מוסרית ניתן להחיל על ההגדרה התורכית הזאת, את ההלכה המשפטית שנקבעה בישראל בנוגע לפעילות ה'דעוה' של חמאס, שעיקרה מתן שירותים חברתיים, קהילתיים ודתיים לאוכלוסיה ערבית. כאשר הובאה פעילות זו לפני ערכאות שיפוטיות בישראל היא נפסלה, מכיוון שהיה ברור, שמדובר בתשתית אזרחית שתסייע אח"כ להתבססות הטרור החמאסי.

בעניין זה כתב למשל שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אמנון כהן, בספטמבר 2013, כאשר הרשיע שלשה פעילי חמאס ששימשו כראשי המועצה המייעצת של ארגון חמאס בירושלים: "זו דרכו של חמאס להטמיע את האידיאולוגיה של ארגון טרור ולשמרה, ובאופן זה אף להרחיב את מעגלי התומכים בו. מערך שירותים ענף זה", התרשם אז השופט כהן, "אף שתכליתו לכאורה הומניטרית, נועד להרחיב את בסיס התמיכה הציבורית בארגון הטרור, וליצור בקרב האוכלוסיה תלות כלכלית בארגון הטרור, כמו גם הזדהות ומחוייבות לדרכו ולערכיו".43

דומה, שאת אותו הגיון ניתן להחיל גם על פעילות 'הזרוע המדינית של חמאס' בתורכיה: העובדות שהבאנו כאן, וכאלה נוספות המצויות בידי גורמי הבטחון, מלמדות שאין מדובר רק ב'זרוע מדינית' שהיא פוטנציאל להתפתחות זרוע צבאית, אלא ב'זרוע מדינית', שמשמשת כסות לזרוע צבאית.

החיזור התורכי אחרי ישראל בנסיון לשפר את הקשרים עימה מעניק למדינת ישראל הזדמנות פז לפעול אפקטיבית נגד שיתוף הפעולה בין תורכיה לחמאס. נקודת החולשה היחסית ( הכלכלית, הבטחונית והבינלאומית) שבה מצויה כיום תורכיה, מציבה את ישראל מולה, בעמדת מיקוח טובה יותר מזו שבה עמדה לפני שנים אחדות  בעת שנחתם הסכם הפיוס בין ישראל לתורכיה ב-2016.

אז, הסתפקה ישראל בהבטחה תורכית לעתיד, שלא תתאפשר עוד הכוונת טרור מתחומה על ידי פעילי חמאס השוהים בתורכיה. ההבטחה הופרה. הפעם אין להסתפק בהבטחה עתידית, אלא יש לדרוש 'תשלום מראש', משמע: ראשית –  שהתורכים יפעלו נגד פעילי חמאס שבתחומם ויוכיחו שהם מונעים מהם להמשיך ולפעול משם נגד ישראל. רק אח"כ יהיה עניין לשפר את היחסים עם תורכיה ולהעלותם על פסים של הבנה ושיתוף פעולה, מטרה, שלשני הצדדים, ודאי  יש אינטרס לקדם".

* * *

הערות

1 הודעת שב"כ מיום 14.2.2018

2 שם

3 צבי בראל, 'סימנים לתחילתה של ידידות חדשה עם תורכיה', אתר הארץ, 13.12.2020 ;נדב שרגאי, 'אחרי שהשווה את ישראל לגרמניה הנאצית – ארדואן פותח במתקפת חיזור נמרצת', אתר 'ישראל היום', 31.12.2020

4 נדב שרגאי, טרור אל אקצא, מעלילה לדם, המרכז הירושלמי לענייני ציבור המדינה וסלע מאיר, עמ' 164

5 ארדואן לאילנה דיין בתוכנית עובדה. אתר מאקו 21.11.16: 'ארדואן תוקף: 'לא מסכים עם מה שהיטלר עשה וגם לא מסכים עם מה שישראל עשתה'

6 ערד ניר, חברת החדשות, 'הציונים המטונפים מזהמים את הר הבית', 25.7.2017

7 ברק רביד, 'ארדואן: ישראל מנסה לקחת את אל אקצא מהמוסלמים תחת כסות של מלחמה בטרור', אתר הארץ, 25.7.2017

8 נדב שרגאי, טרור אל-אקצא. מעלילה לדם. המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה וסלע מאיר, 2020, עמ' 189

9 'קריאות בכנסים וירטואליים בחסות תורכיה, לביסוס והעמקת נוכחותה בירושלים וזכות עמה בעיר', אתר ממרי, 16.12.2020

10 להעמקה והרחבה על  ערורי ראו באתר מרכז המידע למודיעין וטרור, מאמר על ערורי מיום 24.8.2014

11 מתוך פרסום של מרכז המידע למודיעין וטרור על  ערורי מיום 20.8.2014

12 הודעת שב"כ מיום 19.8.14

13 הודעת מחלקת המדינה של ארה"ב על הקצאת פרס כספי לכל מי  שימסור מידע על בכיר חמאס צאלח אלעארורי, מתוך פרסום של מרכז המידע למודיעין וטרור מיום 27.11.2018

14 ברק רביד, 'ישראל מחתה בפני רוסיה…', אתר 'הארץ', 28.9.2017.

15 אתר ממר"י

16 'תורכיה ממשיכה לשמש בסיס להכוונת טרור של חמאס', פרסום של מרכז המידע למודיעין וטרור מיום 9.12.2014;

17 הפרסום של 'מרכז המידע למודיעין וטרור' מסתמך במקרה זה על הידיעה שפרסום עתןו הטלגרף ביום 18.12.2019.

18 יוני בן מנחם, 'התקררות ביחסי חמאס תורכיה?', אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, 3.11.2020

19 המקור לרשימה זו שלא הוכחשה במערב עד היום הוא מאמר פרי עטו של יונתן צ'זנר, אז סגן נשיא ארגון ה-אפ.די. די באתר האפ.די.די.

20 הפסיקה בארץ מקבלת גישה זו. ראו למשל בש"פ 7960/12. מדינת ישראל נגד ח'אלד אבו ערפה, וכן השופט י' עמית בבש"פ 392/12, עליאן נגד מדינת ישראל, פסקה 4: 'לא בכדי נאסרת פעילותו של החמאס – גם במישור האזרחי המובהק – במדינות מתוקנות, על אחת כמה וכמה בישראל ובירושלים. הפסיקה הכירה זה מכבר , כי גם פעילות בעלת אופי אזרחי בארגון טרור טומנת בחובה סיכון ממשי לבטחון הציבור בישראל; ראו גם דבריה של השופט א' פרוקצייה בבש"פ 6552/05 עבידאת נגד מדינת ישראל ( פורסם בנבו 17.8.2005) ועוד…

21 להעמקה ראו: ארגון HII. התורכי בעל רקע של סיוע לגורמי טרור…'מרכז המידע למודיעין וטרור, 24.1.2010.

22 הודעת שב"כ מיום 21.3.2017

23   עומר דוסטרי, מכון ירושלים לאסטרטגייה ובטחון, נייר מיום 3.8.2018, פעילות חמאס בתורכיה נגד ישראל.

24 הודעת שב"כ מיום 1.2.2010

25 הודעת שב"כ מיום 28.5.2014.

26 הודעת שב"כ מ-19 באוגוסט 2014

27 הודעת שב"כ מיום 26.11.2014

28 עמוס הראל, דיווח על כתב אישום שהוגש נגד קוואסמה בבית הדין הצבאי. 'שב"כ': חמאס מכשיר סטודנטים פלסטיניים במלזיה לפעילות טרור בגדה המערבית', 28.4.2015, אתר עתון 'הארץ'.

29 יוני בן מנחם, ממקור בטחוני, 'שנאת ארדואן', 13.12.2017, אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה; על מעצר חברי החוליה ראו הודעת שב"כ מיום 5.10.2015

30 הודעת שב"כ מיום 4.4.2017

31 הודעת שב"כ מיום 21.3.2017 ופרסומים בעיתונות היומית מאותו שבוע.

32 שם.

33 פזית רבינא, 'המטרה: הקמת צבא פלסטין למלחמה בישראל', אתר מקור ראשון. 18.2.2018.

34 הציטוטים לקוחים מנוסח הודעת שב"כ מיום 14.2.2018

35 אמיר בוחבוט, חדשות וואלה, 'שב"כ חשף חוליה של התנועה האסלאמית…", 16.5.2017

36 יותם ברגר ואחרים, 'שוחררה אזרחית טורקיה שנכלאה בשל עבירות טרור', אתר הארץ, 16.7.2018; כתב האישום בבית הדין הצבאי בשומרון נגד אוזקן מיום 8.7.2018

37 טלגרף, 18.12.2019

38 פרסום של מרכז המידע למודיעין וטרור מיום 24.9.2019.

39 מתוך נייר של מרכז המידע למודיעין וטרור

40 רועי נחמיאס, 'ארדואן: ליברמן הוא צרה', וואיינט 31.1.2011..

41 איתמר אייכנר, וואיינט, 3.2.2021

42 איתמר אייכנר, 'טורקיה, חמאס לא יוזם פיגועים נגד ישראל משטחנו', וואיינט, 28.11.2014

43 הודעת משרד המשפטים מיום 11.9.2013 אודות הכרעת הדין בעניינם של יעקב אבו עסב, כפאח סרחאן ואחמד עליאן, בעבירה של פעילות בארגון טרוריסטי.

פורסם במאי 2021