עבור לתוכן העמוד
Menu

עריקאת דחף להתנתק מישראל – וזקוק כעת לישראל

המזרחן יוני בן מנחם בראיון על הבחירה של הרש"פ בטיפול רפואי ישראלי עבור עריקאת ועל הסרבנות הפלשתינית שנמאסה גם על מדינות ערב.

עם ההחמרה במצבו הרפואי של בכיר הרש"פ, סאיב עריקאת, שלקה בקורונה והועבר לטיפול רפואי בבית חולים ישראלי, לבקשת מנגנוני הרשות. הבוקר עדכנו בבית החולים  הדסה , כי מצבו של איש הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת קריטי וכי הוא מורדם ומונשם.

יוני בן מנחם, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התראיין בנושא לאתר ערוץ 7: "ישראל מתייחסת לדבר בפן הומניטארי והוא לא הבכיר הפלשתיני היחיד שישראל מטפלת בו. גם מחמוד עבאס, אבו מאזן, כשהיו לו בעיות לב לפני כשנה נשלח אליו למוקטעה רופא ישראלי. ישראל טיפלה גם באשתו של אבו מאזן כשהיו לה בעיות רפואיות", מזכיר בן מנחם המגדיר את ההתנהלות כ"צחוק הגורל" והוא מסביר:

"סאיב עריקאת היה הרוח החיה והאנרגטית שדחפה את עבאס לקבל את ההחלטה להתנתק מכל ההסכמים עם ישראל בעקבות תכנית הסיפוח שלא יצאה לפועל, וגם לא לקבל את כספי המיסים שישראל גובה מדי חודש עבור הרש"פ, כ-180 מיליון דולר מדי חודש. עריקאת היה מהדוחפים העיקריים להחלטה הזו במחאה על חוק הקיזוז שעבר בכנסת ולפיו מהסכומים מנוקות הקצבאות החודשיות שהרש"פ משלמת למחבלים ומשפחותיהם.

 

איראן רושמת הישג ראשון מהסכם הגרעין – קץ אמברגו הנשק

"כעת צחוק הגורל הוא שהאיש שדחף להחלטות האלה צריך כעת את מדינת ישראל. זה מראה עד כמה הרש"פ תלויה בישראל. כשהם צריכים טיפול רפואי דחוף לבכירי הרש"פ הם לא נוסעים לעמאן כמו שנהג ערפאת, אלא נוסעים לישראל ומעדיפים את הטיפול הרפואי בישראל כי הם יודעים שהוא ברמה גבוהה מאוד".

משלחת חברי פת"ח שהגיעה לבקר אמש את עריקאת בבית החולים הדסה בירושלים
משלחת חברי פת"ח שהגיעה לבקר אמש את עריקאת בבית החולים הדסה בירושלים

על האופן שבו ההתנהלות הזו מתקבלת ברחוב הפלשתיני אומר בן מנחם כי ההנהגה הפלשתינית אינה חשה צורך להסביר זאת למישהו, ואם מישהו ישאל שאלות הדברים יוסברו כעניין הומניטארי שאינו תלוי בסכסוך, ובנוסף יטענו שלו המציאות הייתה הפוכה גם הם היו נוהגים כך.

בן מנחם רואה בהחלטה הישראלית לדאוג לטיפולים רפואיים שכאלה החלטה נכונה בהיות ישראל מדינה הומניטארית ו"צריך לדעת לתת גם את הצד ההומניטארי למרות המאבק המדיני מול הפלשתינים. מבחינת הפלשתינים יש כאן הודאה בעליונות הישראלית כשהם אומרים למעשה שישראל נהגה כראוי בבכירים שלהם". עם זאת סבור בן מנחם כי לו ייצא עריקאת ממצבו הרפואי המורכב הדברים לא ישנו את עמדותיו כלפי ישראל.

על דמותו ועמדותיו של סאיב עריקאת במרוצת השנים האחרונות, אומר בן מנחם כי מתוך היכרות של יותר משלושים שנה, עוד מימיו כעורך לילה בעיתון אל-קודס לא מדובר באדם עם דם על הידיים או כזה שהשתתף בפיגועים אלא היה חלק מהזרוע המדינית של אש"ף, זו שאינה מלכלכת את ידיה. "אי אפשר להגיד עליו שהוא טרוריסט כי הוא לא קשור לפעולות כאלה. את האמת הזו חייבים להגיד".

על מכתב התמיכה ששיגר בשעתו עריקאת לאחמד סעדאת, רוצחו של השר רחבעם זאבי הי"ד, אומר בן מנחם כי לא ניתן לצפות מאדם שכזה שלא להביע עמדות כאלה. "הוא לאומני קיצוני, למרות שהוא מצהיר שהוא בעד שתי מדינות", מזכיר בן מנחם ומספר על תגובה תקיפה שספג הוא עצמו מעריקאת לאחר שצייץ בטוויטר לפני כשלושה שבועות שההנהגה הפלשתינית מושחתת ושאבו מאזן צריך למסור את המפתחות להנהגה אחרת. עריקאת ביקר את בן מנחם על דבריו אלה והזכיר כי דברים דומים כתב בן מנחם גם על ערפאת.

"אם הוא יעלם בצורה כזו או אחרת מהמפה הפוליטית זה ישפיע, כי יש לו גישה לכל השיחות החל מוועידת מדריד ועד היום. אני לא מאמין שהנושא הפלשתיני תלוי באדם אחד כמו עריקאת. יש סביב אבו מאזן חבורה שלמה שמובילה את הקו מול ישראל, היא חבורה מושחתת שטובת העם הפלשתיני לא מעניינת אותם. הם פתחו כאן ביזנס וכל מה שמעניין אותם זה לעשות כסף לעצמם ולבני משפחותיהם על חשבון העם הפלשתיני".

 

הגליוטינה האיסלמית מאיימת על צרפת

 

"אנחנו במצב בו קצה נפשם של תושבי הגדה שמתחננים שיחזור השלטון הישראלי, שלטון המנהל האזרחי, שיטפל בענייניהם כי היום הכול כרוך בתשלום שוחד ובשותפות של בכירי הרש"פ. קצה נפשם. רמת הסיאוב ברש"פ הגיעה לכך שגם מדינות המפרץ מתנערות מההנהגה הזו שרוצה להנציח את המצב הקיים לא ורצה להגיע לשום פתרון. הם מפיקים רווחים אישיים מכל הסכסוך וגם מדינות ערב מבינות את זה, ולכן החליטו להתקדם ולהשאיר את הפלשתינים בצד, לראות את האינטרסים שלהם ולא להתעסק בהנהגה פלשתינית מושחתת, שכל מה שמעניין אותה זה לעשות כסף על גבו של העם הפלשתיני".

עוד נשאל בן מנחם אם כל המתרחש כעת בשדה המדיני יביא גם לשינוי בתפיסת הפלשתינים, ועל כך הוא משיב בשלילה. "כל עוד ההנהגה הפלשתינית הנוכחית נמצאת בשלטון אין שום סיכוי להגיע איתם להסדר מדיני. הם אוחזים בחלומות ואשליות של קווים אדומים בלתי ישימים שהם רוצים לכפות על ישראל, מדינה שגבולותיה גבולות 67', קבלת ירושלים כולל הר הבית ומימוש זכות השיבה. אלו דברים שאין היום אף מנהיג בעולם שמאמין שזה יקרה. הם גם לא מוכנים לפתרון זמני ולכן אין סיכוי לשינוי כל עוד הדור הנוכחי בשלטון".