עבור לתוכן העמוד
Menu

ערב הבחירות בלבנון: נצראללה מאתגר את ישראל במרחב נוסף

בנאום שנשא לציון חיסול מפקדי חיזבאללה חשף נצראללה את היכולות החדשות של הארגון באוויר ובתחום הדיוק • החשש - חולשה של חיזבאללה בבחירות במאי
  1. בארוע לציון זכרם של שלושה מפקדים בכירים, שהפכו לסמל ההקרבה בחיזבאללה – ע'ארב חרב, עבאס מוסוי ועמאד מוע'נייה, ציין מנהיג חיזבאללה, חסן נצראללה, כי חיזבאללה הצליחה להפוך אלפי טילים שברשותה לטילים מדויקים, למרות ניסיונות הסיכול של ישראל במסגרת "המערכה שבין המלחמות". על כן, אין לחיזבאללה עוד צורך להעביר טילים מאיראן ללבנון.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

  1. נצראללה הדגיש כי:

Due to the threat of transporting precision missiles from Iran to Lebanon and in cooperation with our specialized technicians and experts and those of the Islamic Republic (Iran), we have developed the capability of turning our missiles, which are thousands, to precision-guided missiles and we started this years ago, not now.

 

  1. נצראללה איים שאם ישראל תצא למבצעי חיפוש אחרי טילים אלה, היא תעמוד בפני "מבצע אנצריה" שני. בכך רמז למארב הקטלני שביצע חיזבאללה ב-1997 לכוח של "שייטת 13" באזור הכפר אנצריה בדרום לבנון.
צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א'
צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א'
  1. בנוסף אמר נצראללה, שחיזבאללה מייצרת drones והיא אף מציעה אותם למכירה. נצראללה שיבח את היכולת הטכנולוגית שחיזבאללה מפתחת והדגיש את יכולת ההגנה האווירית של חיזבאללה לפגוע בכלי טיס ישראליים מעל שמי לבנון, שהביאה לדבריו לירידה בפעולות האוויריות של ישראל בלבנון, כמו גם להגברת הצורך, לטענת חיזבאללה, של ישראל לגייס יותר סוכנים בלבנון כדי לפצות על הפגיעה ביכולת איסוף המודיעין של הרחפניים משמי לבנון.
  1. כדי להפגין הלכה למעשה את יכולותיה המבצעיות, שיגר כוח העילית של חיזבאללה, כוח רדואן, רחפן לצפון ישראל, שהופל ונחת בשלמותו בשטח ישראל. בתגובה, שיגרה חיזבאללה רחפן נוסף קטן יותר (טיסן) שעל פי הודעת חיזבאללה, שהה ארבעים דקות בטווח של שבעים קילומטר בשטח ישראל. הרחפן שכונה Hassan, על שמו של חסן לקיס, שהקים ועמד בראש התעשייה האווירית של חיזבאללה וחוסל בדצמבר 2013, הצליח לסיים את משימתו ולנחות בלבנון. חיזבאללה הציגה את חדירת הרחפן כ" סטירת לחי חדשה" לפניה של ישראל וציטטה גורמים ישראלים, שהבליטו את "כישלון המערכת הצבאית והטכנולוגית הישראלית להשתלט על הרחפן ולהפילו". חיזבאללה הדגישה כי כדי לחפות על "הכישלון הצבאי" ביצעו מטוסי קרב ישראלים "טיסת טרור" מעל שמי ביירות והדאחיה.
  1. בהאצת השימוש בכלי הטייס לסוגיהם, נצראללה מאותת כי הוא נחוש לאתגר את ישראל גם מהאוויר, אפיק פעולה חדש וקל יחסית להפעלה בהתמודדות נגד ישראל. המשמעות מבחינת חיזבאללה היא ברורה – ישראל איננה שולטת בלעדית במרחב האווירי וחיזבאללה יכולה להפר את הריבונות הישראלית, לחדור לשמי הגליל ולזרוע פחד וחרדה בצפון ישראל. ככל שאמצעי הטייס של חיזבאללה ישתפרו, בסיוע איראני הדוק, יגבר האיום האווירי של חיזבאללה על ישראל. יתר על כן, בעיני חיזבאללה ההגדרה של "המערכה שבין המלחמות", איננה חלה על לבנון, שבה היא נחושה לשמור על מאזן אימה מול ישראל ולהגיב על כל פעולה ופגיעה בכוחותיה. נצראללה הרחיב את משוואת הכוח מול ישראל והחריגה גם אל מחוץ ללבנון – לסוריה. שם קבע, הלכה למעשה, כי כל פגיעה באנשי חיזבאללה בסוריה, תגרור תגובה נגד ישראל.

  1. נצראללה אמר שבקיץ האחרון ביצעה חיזבאללה תרגיל נרחב שהיה הגדול ביותר מאז הוקמה חיזבאללה ב-1982. במקביל חשפה חיזבאללה "יחידת אלפינים", שעל פי הצילומים ששידרה הטלוויזיה של חיזבאללה אלמנאר, מונה תשעה לוחמים מצויידים באופנועי שלג, מבצעים אימוני ירי באזור מושלג בגובה 1380 מטר מעל פני הים בטמפרטורה של מינוס 2 מעלות צלזיוס.
  1. מפגן הכוח של נצראללה בא על רקע קשיים פנימיים גוברים בחיזבאללה עקב המצוקה הכלכלית הקשה הנמשכת בלבנון ופוגעת בחיזבאללה ובתומכיה, וביקורת נוקבת מצד מתנגדי חיזבאללה המאשימים אותה כעושה דברה של איראן ואת נצראללה אישית כמייצג האינטרסים של מנהיג איראן ח'מנהאי בלבנון. נצראללה נאלץ לאחרונה לשוב ולהסביר כי:

Hezbollah is Lebanese, from its leadership to all its fighters, people and environment. Hezbollah's decision is Lebanese. It takes into consideration and interests of Lebanon and its people. It is a friend and ally to Iran, and this does not oblige it with any commitment. They can't understand that Hezbollah makes its decision…and that Iran doesn't impose its dictates…tell us about a single act that Hezbollah did for the sake of Iran rather than the sake of Lebanon.

 

  1. הסבריו של נצראללה מתקבלים בבוז בלבנון ומחוצה לה. הנכונות להיות "בשר תותחים" של איראן בסוריה ולהקריב למעלה מאלפיים לוחמים ואלפי פצועים שלא למען הג'יהאד נגד ישראל אלא למטרות אסטרטגיות איראניות, מעמתות את נצראללה עם המציאות, שבה הוא משמש נציגו של ח'מנהאי בלבנון לכל דבר ועניין. יתר על כן, נצראללה ציין כי אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן, התגובה האיראנית תהיה קשה. ובאשר לחיזבאללה, "היא תתכנס ותחליט כיצד להגיב ובהתאם לנסיבות". רוצה לומר תגובת חיזבאללה לא תהיה אוטומטית ותשקף אינטרסים לאומיים לבנונים. האמנם? נצראללה זורע חול בעיניים ומשחק במשחקי מילים.

 

  1. לפני חודשיים ביקר נצראללה בחשאי בטהראן, ונפגש עם המנהיג עלי ח'מנהאי ועם בכירי מפקדי משמרות המהפכה וכח קודס, כדי לדון באפשרויות ובתגובות למקרה שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן וכך גם בתיאום בין איראן לבין חיזבאללה בתסריט זה. ההנחיה האיראנית לחיזבאללה במקרה של תקיפת מתקניה הגרעיניים היא ברורה, חדה, ללא פרשנות וללא צורך במתן פקודה נוספת – לשגר את הטילים ארוכי הטווח לתל אביב ולעבר מטרות אסטרטגיות בעומק ישראל.

 

12. בינתיים קרא נצראללה בהתרסה ליהודים לעזוב את ישראל ולחזור לארצות מוצאם והוסיף בלגלוג we are ready to bear the cost of their tickets.

 

13. בתוך כך, חיזבאללה מצוייה בסבך ההכנות לבחירות לפרלמנט בלבנון במאי הקרוב. חיזבאללה מדגישה כי היא חותרת לקיימן במועד ודוחה את האפשרות לדחייתן.

 

חיזבאללה מוטרדת מהאפשרות של ירידה בכוחה האלקטוראלי של המפלגה הפטריוטית הלאומית, בת בריתה במחנה הנוצרי. דומה, כי עד לבחירות במאי תפעל חיזבאללה לחזק קשריה במחנה הנוצרי ועם בני בריתה בעדה השיעית ובראשם מנהיג אמל, נביה  ברי.

 

במקביל מגבירה חיזבאללה את התקפותיה על ארה"ב ובעיקר נגד מעורבות השגרירות האמריקנית בביירות בפוליטיקה הפנים-לבנונית. השגרירות האמריקנית מואשמת בסיוע ובעידוד של עמותות לא-ממשלתיות (NGOs) הפועלות נגד חיזבאללה, מתערבת בכלכלה הלבנונית וגורמת למשבר הפיננסי בלבנון. הסיוע הצבאי האמריקני ולא פחות חשוב מכך, הסיוע הכספי האמריקני לתשלום משכורות של חיילי וקציני צבא לבנון, לא מורידים את גובה להבות הביקורת של חיזבאללה. זאת, למרות שהם מתקבלים בברכה וברוב נחת, שכן הם מחזקים את צבא לבנון שהוא בן בריתה של חיזבאללה.