עבור לתוכן העמוד
Menu

עסקת השו"נ: החשש – לחץ על חמאס לבצע חטיפות

המגעים בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי שבויים חדשה נקלעו למבוי סתום • חמאס דחתה את הצעות ישראל ועומדת על דרישותיה לשחרור ראשי הטרור ומאות מחבלים רוצחים • להערכת גורמים ביטחוניים, חמאס בוחנת את האפשרות לחטוף ישראלים באמצעות כוח הקומנדו הימי שלה כדי לזרז את המו"מ ולהגיע לעסקה בתנאיה

לא מן הנמנע שהשקט היחסי השורר בגבול רצועת עזה כבר כמה חודשים, למעט מקרים בודדים של ירי רקטות והפרחת בלוני נפץ, קשור ישירות גם למשא המתן החשאי העקיף בין חמאס לישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה, מלבד למשבר הקורונה.

עם פרוץ משבר הקורונה ברצועת עזה שיגר יחיא סינוואר הצעה גלויה, שאותה הוא כינה "הומניטארית", לממשלת ישראל לשבור את המבוי הסתום ולשחרר אסירים ביטחוניים מבוגרים, חולים,נשים וקטינים בתמורה למסירת מידע מצד חמאס על גורלם של 4 השבויים והנעדרים הישראלים ברצועת עזה.
מצרים שתיווכה בהצלחה ב"עסקת שליט" ניכנסה לתמונת המשא ומתן ביחד עם מתווכים נוספים מאירופה (אחד גרמני והשני שוויצרי), הוחלפו הצעות ודרישות משני הצדדים אך המשא ומתן נמצא כעת במבוי סתום.

 

האיום מתימן על ישראל

 

מה תוקע את המשא ומתן?

שני גורמים עיקריים עוצרים את התקדמות המו"מ.

א.התנאי המוקדם שהציב הארגון  מתחילת המשא ומתן על העסקה, דהיינו: שחרור כמה עשרות מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" ב-2011 ונעצרו מחדש על ידי השב"כ הישראלי לאחר שחזרו לעסוק בטרור.

ב. הדרישה של חמאס לשחרר כמה מאות מחבלים רוצחים ובהם ראשי וסמלי הטרור: ווליד דקה, ערבי ישראלי שרצח חייל צה"ל, מרוואן ברגותי(פת"ח), אחמד סעאדאת(חז"ע),עבדאללה ברגותי (חמאס) ומאמון א-סייד (חמאס). גורם בחמאס אמר ב-10 ביולי לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי תנועתו לא תוותר על התנאי המוקדם שהציבה לשחרור המחבלים שנעצרו מחדש אחרי "עסקת שליט", לפני כל עסקה חדשה.

הוא הוסיף כי ישראל העבירה הצעות חדשות לארגון, באמצעות המתווכים, לעסקת חילופי שבויים אלא שהצעותיה "אינן עונות על הדרישות של התנועה", הוא סירב לפרט את תוכן ההצעות ואמר כי ישראל מתעקשת לשחרר אסירים חולים ומבוגרים בתמורה לשבויים הישראלים שבידי חמאס.
הזרוע הצבאית של חמאס מתנגדת לעסקת חילופי שבויים גדולה בפעם אחת ועומדת על פיצול העסקה ל-2 שלבים, בדיוק כפי שהיה ב"עסקת שליט", כדי לגבות מישראל מחיר פעמיים, פעם אחת בשחרור מחבלים תמורת מידע על גורל השבויים והנעדרים הישראלים ובהמשך שחרור מספר גדול מאוד של מחבלים בתמורה לשחרור 4 הישראלים.

 

איראן מזהירה: עידוד מקרי חבלה יוביל להסלמה

על פי גורמים ברצועת עזה, חמאס דרשה שיחרור 250 מחבלים בשלב הראשון בתמורה למסירת המידע לישראל על גורל שבוייה אך ישראל דחתה את ההצעה על הסף.

עם כניסתו של שר הביטחון החדש בני גנץ לתפקידו, הוא הורה לצה"ל לאתר את מקום קבורתם של כמה עשרות מחבלים שנהרגו על ידי צה"ל וקבורים בבתי קברות למחבלים בבקעת הירדן ובמקומות נוספים בישראל כדי לנסות ולצבור קלף מיקוח נוסף במשא ומתן מול חמאס.

הציפיות של חמאס גבוהות מאוד והיא רוצה שיחרור מסיבי של בכירי המחבלים האסורים בישראל,"אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס אמר לפני כ-10 ימים כי ישראל תשלם את המחיר שדורשת חמאס "על אפה ועל חמתה".

הוא טען כי לא תהייה שום עסקה מבלי שישוחררו בכירי המנהיגים של האסירים הביטחוניים " שידיהם מגואלות בדם הכובשים הגזלנים".
הוא הבטיח כי חמאס תשבור את כל ה"קווים האדומים" שישראל הציבה לעצמה בנושא שחרור השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים ברצועה.
צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי תנועתו הציבה את נושא שחרור האסירים בראש סדר העדיפויות שלה וכי הוא מקווה שעד סוף השנה הם ישוחררו.

בישראל עצורים כ-5 אלפים אסירים ביטחוניים, מהן 41 אסירות ביטחוניות המוחזקות בכלא דאמון ועוד כ-180 אסירים קטינים, כמו כן היא מחזיקה ב-26 אסירים ביטחוניים שנאסרו לפני הסכם אוסלו ב-1993.

מספר האסירים הביטחוניים שביצעו מעשי רצח ושפוטים למאסרי עולם הינו 541 אסירים.

 

סוריה הולכת לבחירות

העיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח ב-9 ביולי כי ההצעות הישראליות לתנועת חמאס היו "הצעות מגוחכות" מבחינתה שכללו החלפת גופות בתמורה לגופותיהם של 2 חיילי צה"ל המוחזקות בידי חמאס, ושחרור אסירים ביטחוניים שאינם נמנים על מנהיגי האסירים השפוטים למאסרי עולם שהורשעו בביצוע ובתכנון פיגועי תופת נגד ישראל.

חידוש חטיפות ישראלים

הנהגת חמאס נמצאת תחת לחץ כבד של משפחות האסירים הביטחוניים ושל הנהגות האסירים בבתי הכלא בישראל לקדם את העסקה מחשש למצבם של האסירים בגלל מגיפת הקורונה, זוהי הסיבה שהזרוע הצבאית של חמאס, באמצעות יחיא סינוואר, לקחה את היוזמה לידיה והודיעה כי היא מוכנה ל"ויתורים חלקיים" כדי לקדם את העסקה.

בזרוע הצבאית של חמאס בטוחים כי יש לה מספיק מנופי לחץ להכניע את ישראל לקבל את דרישות חמאס.
ראשי הזרוע הצבאית מדברים על חטיפות חדשות של חיילים או אזרחים ישראלים כדי שיהיו בידי חמאס קלפי מיקוח חדשים שיזרזו את ביצוע העסקה.
על פי גורמים ביטחוניים, אחת הדרכים שנבחנות בזרוע הצבאית היא להפעיל את הקומנדו הימי של חמאס לצורך ביצוע החטיפות מחופי ישראל.

בעקבות חשיפת המנהרות החודרות של חמאס בגבול הרצועה על ידי צה"ל ופיתוח טכנולוגיות חדשות ומצליחות על ידי ישראל לאיתור מנהרות, עברה חמאס להשקעה וטיפוח יחידת הקומנדו הימי שלה ככוח מובחר לביצוע משימת מיוחדות בעורף האויב.

ההשקעה של הזרוע הצבאית בכוח הזה היא רבה והציפיות ממנו הן גבוהות בהנהגת חמאס.

ישראל מגיעה למשא-ומתן החדש עם חמאס מבלי שיש בידיה מספיק מנופי לחץ להשיג עסקת חילופי שבויים שתמנע את סחיטתה, במשך השנים האחרונות, לא צברה ישראל קלפי מיקוח חדשים, מלבד החזקה בכמה עשרות גופות של מחבלים, שיאפשרו לה להפעיל לחץ על החמאס להתקדם לעסקה, הקבינט הביטחוני דן בכמה הצעות והמלצות מבצעיות להשגת מנופי לחץ על חמאס אך הן לא בוצעו בסופו של דבר. אחת מהן הייתה למשל, חטיפת בכירים של ארגון חמאס לצורך הגברת יכולת המיקוח.

על-פי גורמים בארגון החמאס, ישראל ויתרה מראש והכירה בכך שאין לה יכולת מודיעינית לדעת היכן מוסתרים 4 הישראלים ברצועת עזה כדי לנסות ולשחררם בפעולת קומנדו צבאית.

עסקת חילופי השבויים החדשה היא הרבה יותר מורכבת ומסוכנת לישראל מ"עסקת שליט", בשטח נוצר תקדים מסוכן שיצרה "עסקת שליט" ואם ישראל לא תצליח להתגבר על התקדים הזה היא תהפוך לקורבן לסחיטה בכל עסקת חילופי שבויים עתידית. כבר עתה מודיע הארגון  כי הוא יאמץ את שיטות חטיפת החיילים הישראלים בכל עימות צבאי ואף ירחיב אותן.

אסור לתת פרס לטרור וישראל צריכה לנהל את המשא-ומתן בסבלנות רבה ולא לחצות את "הקווים האדומים" שהיא קבעה לעצמה אחרי "עסקת שליט". במקביל למשא-ומתן היא צריכה להשקיע מאמץ כדי להשיג לעצמה מנופי לחץ שיגבירו את כוחה במשא-ומתן,עבודת התכנון כבר נעשתה ויש המלצות שהוגשו לקבינט הביטחוני כבר לפני למעלה משנתיים, צריך לבצע אותן, במיוחד לאור העובדה ששר ביטחון חדש נכנס לתפקידו.