עבור לתוכן העמוד
Menu

עסקת המאה: תכנית המאבק הפלסטינית

ברמאללה מתכננים את התגובה ל"עסקת המאה" ובוחנים מספר אופציות • אבו מאזן מבין כי לא יוכל לפעול נגד דעת המשטרים הערבים ומחכה לראות האם יהיה שינוי בוושינגטון

בהנהגה הפלסטינית ברמאללה אין אחידות דעים כיצד יש להגיב על "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. בקרב ההנהגה הכללית ישנה הסכמה כללית כי יש לדחות את היוזמה, אבל אין הסמכה על איזה צעדים יש לנקוט במקרה זה.

על פי כמה מקורות ברמאללה התברר כי מוסכם על כולם כי כל עוד אבו מאזן מנהיג את הרשות הפלסטינית אין לחזור אל דרך הטרור האלימה, אבל אופציית החזרה לטרור שמורה להנהגה שתבוא אחריו. החלטה לחזור לטרור קשורה בהחלטה לשוב אל הקשרים עם חמאס ושאר אירגוני הטרור הפלסטיניים, ולהעמיד את הקונצנזוס הלאומי החדש על חידוש המלחמה בישראל.
לדעת רבים, כל עוד אופציית הטרור ממתינה לתורה, יש להסלים את המאבק הדיפלומטי בישראל, ובעיקר להביא לסילוקה מן האו"ם. הצעד הראשון יהיה פנייה לקבלה של מעמד קבע של חברה מלאה באו"ם, ולא רק מעמד של מדינה משקיפה, והצטרפות לכל סוכנויות האו"ם, ובכל אחת מהם לפעול לסילוקה של ישראל מתוכה. יש לציין כי צעד מסוג זה מפר את הסכמי אוסלו עליהם חתומה הרש"פ (ה.ה).

תכנית העבודה הזו מעוררות וויכוח פנימי ברש"פ ובעולם הערבי. מדינות ערב לא יסכימו בשום אופן, בשלב הרגיש הזה של התערערות המשטרים הערביים, לעורר מרבצה את הבעיה הפלסטינית הרדומה, ביחוד שהן מעוניינות בקידום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, שמבחינתם, כך אומרים המקורות ברמאללה, אינה אלא לקבל תכתיב ישראלי באגרוף אמריקני, לסגור את התיק הפלסטיני, בתנאים אידאליים לישראל.

הם מודים כי עמדת המשטרים הערביים מאכזבת מאוד, אבל הציבור במדינות ערב, שומרים אמונים לבעיה הפלסטינית, ואם יהיה צורך אש"ף יעורר את "ההמונים הערביים" נגד המשטרים כדי ללחוץ עליהם לדחות את "עסקת המאה".

ברמאללה מעודדים מן התמיכה של אירופה ושל המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית בבעיה הפלסטינית, ויש החלטה להמתין לתוצאות הבחירות בארצות הברית, ובינתיים להסלים בשטח את "האינתיפאדה העממית".

אולם בפני הנהגת הרש"פ ישנה בעיה גדולה – הציבור הפלסטיני לא מוכן להתגייס למאבק. יתר על כן, הוועדה שהוקמה ברמאללה ביקשה את שיתוף הפעולה של מחוזות הפת"ח בשטחי הרש"פ, אולם אותם מחוזות מסרבים לקבל את פני המשלחת של הרש"פ!

המקורות ברמאללה ערים לחוסר העניין של הפלסטינים ביוזמות המוקאטעה, ואפילו בצניחת הרצון בקרב הפלסטינים להקים מדינה פלסטינית בכלל, והם אומרים שפת"ח התחיל כארגון קטן ונחוש, והודות לנחישותו הפך למה שהוא היום, וכי עליו לחזור לנחישות שאפיינה אותו בימי בראשית שלו.