עבור לתוכן העמוד
Menu

"עסקת המאה": עבדאללה חושש לשלטונו

ירדן חברה לרש"פ בהתנגדות ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ * המלך עבדאללה חושש שהעסקה תערער את מעמדה של ירדן כשומרת המקומות הקדושים בירושלים וכי היא תאלץ את ירדן לקלוט מיליוני פליטים פלסטינים בשטחה

מאז משבר גלאי המתכות בהר הבית ביולי 2017 הגבירה ירדן את התיאום המדיני עם הרש"פ, והוא התחזק עוד יותר לאחר הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל לפני 3 חודשים.

האווירה בארמון המלוכה הירדני היא קשה לאור ההתפתחויות האחרונות וכוונת ממשל טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים כבר ב-14 במאי לקראת יום העצמאות המציין 70 שנים להקמת מדינת ישראל שהוא מבחינתם של הפלסטינים "יום הנכבה".

הירדנים עוקבים בעניין ובדאגה אחרי ההתפתחויות ברצועת עזה. החל מהמשבר ההומניטארי המתגבר ועד לאירועי הנחת מטעני החבלה על גדר המערכת והריסת המנהרות שחפרה תנועת חמאס ע"י כוחות צה"ל.

ברקע הדברים חשש מהתפתחויות במהלך "יום האדמה" המתקרב בסוף החודש, "יום האסיר הפלסטיני" ב-17 באפריל ו"צעדת השיבה הגדולה", כל אלה הם מוקדים פוטנציאלים לפרוץ מעשי אלימות שעלולים להשפיע גם על היציבות בירדן.

ב-13 במרץ הגיע יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לעמאן לפגישה עם המלך עבדאללה ותיאום עמדות. יום לאחר הפגישה יצא באופן מפתיע ראש הממשלה הירדני האני אלמולקי לקהיר שם נפגש עם הנשיא א-סיסי.

ירדן חוששת מאוד מ"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. הממשל האמריקני מתעלם בחודשים האחרונים מירדן נוכח התנגדותה הנחרצת ל"עסקת המאה". עבדאללה מלך ירדן רואה בה עסקה המוטה לטובת ישראל ושמסכנת את האינטרסים הירדנים.

עפ"י דיווח בעיתון "אלערבי אלג'דיד" מה-16 במרץ, הרקע לפגישת נשיא מצרים א-סיסי עם ראש ממשלת ירדן האני אלמולקי היה ניסיון מצרי לשכנע את הירדנים למתן את עמדתם ולהצטרף למגעים של מדינות ערב עם הממשל בנושא "עסקת המאה".

עפ"י הדיווח, השליח המיוחד ג'ראד קושנר הגיע בתחילת החודש לביקור חשאי במצרים כדי לבקש מהמצרים עזרה בשכנועה של ירדן שלא להתנגד לתוכנית המדינית החדשה של הממשל.

גם סעודיה מנסה למתן את עמדות ירדן עפ"י בקשת הממשל האמריקני.

החשש של ירדן הוא שבסופו של דבר היא תיפגע באופן קשה בשני נושאים עיקריים אם "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ תצא אל הפועל.

 

א.ערעור מעמדה כאפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים כפי שקובע הסכם השלום שלה עם ישראל ב-1994.

 

ב. מעמדם של הפליטים בירדן- 60 אחוזים מהתושבים של הממלכה ההאשמית  הינם פליטים פלסטינים, ירדן חוששת שארה"ב תדרוש ממנה, במסגרת "עסקת המאה", לקלוט את כל הפליטים וליישב אותם במדינה במעמד אזרחי שווה לשאר התושבים.

 

לכן, ירדן  "יישרה קו" עם הרש"פ בכל הקשור להחרמת תוכנית "עסקת המאה" עוד לפני שהיא התפרסמה, גם הירדנים למדו מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן את עיקרי התוכנית והם רואים בקבלתה סכנה רבה.

הציר החדש המוביל את ההתנגדות הערבית ל"עסקת המאה" הינו הציר הפלסטיני-ירדני, באחרונה נוצר משבר אמון גדול ביחסיה של הרש"פ עם מצרים.

יו"ר הרש"פ חושש שמאמציה של מצרים לפייס בין פת"ח לחמאס הם מלכודת שנועדה להכניס בדלת האחורית את יריבו המר מוחמד דחלאן לרצועת עזה, לכן הוא מסתייג מלשתף עמה פעולה בנושא המדיני מחשש שהיא מתואמת עם הממשל האמריקני בנושא "עסקת המאה" בכל הקשור ליישובם האפשרי של עשרות אלפי פליטים פלסטינים בחצי האי סיני, למרות שמצרים מכחישה זאת בתוקף.

המשימה העיקרית של הממשל האמריקני כעת היא לרכך את הציר הירדני-פלסטיני כדי שלא יכשיל את "עסקת המאה", ספק רב אם יצליח במשימה.