עבור לתוכן העמוד
Menu

עסקת המאה: ניצחון קטן לעבאס בפסגה הערבית

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצליח להדוף את תוכנית "עסקת המאה" ולקבל גיבוי ערבי ואסלאמי נרחב לעמדתו הסרבנית • כישלון הממשל לשכנע את הפלסטינים לדון בתוכניתו פותח בפני ישראל את הדלת להחלה מיידית של החוק הישראלי על חלקים נרחבים בגדה, הממשל יצטרך להמתין ליורשו של מחמוד עבאס

אחרי כינוס החירום של שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר, שדחה על הסף את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ וגיבה את עמדתו של יו"ר הרש"פ, התכנסו  בג'דה שבסעודיה ב-3 בפברואר שרי החוץ של ועידת השת"פ האסלאמי והחליטו לדחות פה אחד את תוכנית השלום האמריקנית.

בהודעת הועידה נאמר:

"אנו דוחים את התוכנית האמריקנית-ישראלית מכיוון שאיננה עונה על המינימום של הזכויות והציפיות הלגיטימיות של העם הפלסטיני וסותרת את בסיס תהליך השלום, אנו קוראים לכל המדינות החברות שלא לשתף פעולה עם התוכנית ועם הממשל האמריקני בשום אופן".

מחמוד עבאס מרוצה מאוד מהישגיו, בישיבת הממשלה הפלסטינית. הוא הגיב:

"הערבים עמדו לצדנו עמדה של גברים נגד "עסקת המאה" האמריקנית, נתנו לנו גבינה שוויצרית ואף אחד לא יכול לקבל אותה כתוכנית לעם".

השלב הבא של מחמוד עבאס במלחמתו נגד תוכנית השלום האמריקנית הוא הפנייה לאו"ם. יו"ר הרש"פ מתכוון לשאת נאום במועצת הביטחון ב-11 בחודש ולנסות להעביר החלטה נגד "עסקת המאה" של טראמפ. האמריקנים יטילו ככל הנראה וטו על כל הצעת החלטה נגד תוכניתם והפלסטינים בודאי יעבירו את הדיון לעצרת הכללית של האו"ם. במקביל הם מכינים פנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד התוכנית האמריקנית.

התיישרות עם הקו הסרבני

מדינות ערב המתונות ובראשן מצרים וסעודיה גילו גישה חיובית כלפי "עסקת המאה" של טראמפ, מייד לאחר פירסומה, אליהן הצטרפו מרוקו, עומאן, בחריין ואיחוד האמירויות, העמדה שלהן שיקפה שיש על מה לדבר ויש לבחון את התוכנית האמריקנית ברצינות מכיוון שיש בה נקודות חיוביות כמו קבלת עקרון פתרון 2 המדיניות והקמת מדינה פלסטינית,לכן אפשר לנהל עליה מו"מ.

כמה משרי החוץ הערביים חזרו על העמדות האלה בנאומיהם בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר, אולם הם הצטרפו בסופו של דבר להודעת הסיכום הנוקשה אשר דחתה פה אחד את תוכנית השלום האמריקנית.

על פי גורמים ברש"פ,מחמוד עבאס עשה לקראת הכינוס בקהיר פעולת לובינג אינטנסיבית ומרתון של שיחות טלפון עם מנהיגי ערב כדי להביא לתוצאה הזו.

ההתיישרות הזו של מנהיגי מדינות ערב המתונות עם עמדת הרש"פ היא מסוכנת. עבאס הצליח לאיים עליהם כי הוא יוביל את מזרח ירושלים, הגדה ורצועת עזה לאינתיפאדה שלישית שתערער את יציבות שלטונם ויחשוף את הקשרים החשאיים שלהם עם ישראל ויציגם כמי שתקעו סכין בגב הפלסטינים ו"מכרו את פלסטין".

עד לפירסומה של "עסקת המאה" גילו מדינות ערב המתונות היפתחות כלפי העמדה הישראלית, נכונות לנורמליזציה וחלקן אפילו הביע הסכמה עקרונית לחתום על הסכם אי לוחמה עם ישראל.

המדיניות הישראלית הצליחה להביא לנסיגה מסויימת בתמיכה ערבית  בדרישות הפלסטיניות וביוזמת השלום הערבית כאילו היא היוזמה היחידה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

זה מה שהתרחש מאחורי הקלעים בשיחות בין ישראל למדינות ערב המתונות, לכן, אימוץ העמדה הקיצונית של הפלסטינים על ידי מדינות ערב המתונות בכינוס שרי החוץ בקהיר ובועידה לשת"פ אסלאמי בסעודיה הינו שינוי לרעה וכישלון גם של ממשל טראמפ שלא הפעיל כנראה מספיק לחץ על מדינות ערב כדי שישאירו בהחלטותיהן פתח למו"מ על התוכנית האמריקנית.

שוב הוכח כי מדינות ערב נוקטות מדיניות צבועה ודו פרצופית בהתאם לאינטרסים שלהן,כל המגעים החשאיים של ממשל טראמפ עם מדינות ערב נכשלו ברגע המבחן החשוב, הן ישרו קו עם הפלסטינים, כך נהגו גם רובן לקראת כינוס הועידה הכלכלית בבחריין בקיץ שעבר שעסקה בחלק הכלכלי של "עסקת המאה" מאז ועד היום שום מדינה ערבית לא הרימה את הכפפה בכל הקשור לפרוייקטים הכלכליים עבור הפלסטינים בסך 50 מיליארד דולר.

מדינות ערב אינן מוכנות לצאת בגלוי נגד ההנהגה הפלסטינית ולהגיד את הדברים שהן משמיעות בחדרי חדרים באזני ישראל וממשל טראמפ.

הממשל האמריקני, החזיר באמצעות תוכנית "עסקת המאה" את הבעיה הפלסטינית לראש סדר היום במזרח התיכון ודחק הצידה, באופן זמני, את הסכנה האיראנית.

מחמוד עבאס הולך בדרכו של יאסר ערפאת וגם הוא הצליח להוכיח שביכולתו להתעמת מדינית עם המעצמה הגדולה בעולם ולסכל את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ כפי שערפאת הכשיל בשנת 2000 את תוכנית השלום של הנשיא קלינטון בקמפ דיוויד.

יתכן שהממשל האמריקני חזה מראש את ההתפתחויות האלה. בישראל כנראה הבינו מזמן שזה מה שעומד לקרות, לכן, מבחינת הדרג המדיני מה שחשוב הוא להחיל בהקדם האפשרי את  החלת החוק הישראלי על צפון ים המלח, בקעת הירדן וההתנחלויות ביהודה ושומרון.

מבחינת הפלסטינים, אפשר לסכם בינתיים את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ בשתי מילים: NON STARTER.

מחמוד עבאס יוצא לקמפיין מדיני נגד התוכנית האמריקנית וארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי כבר החלו לתאם עם הגנרל אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני בפיקוד על כוח "קודס" את הצעדים בשטח כדי להכשיל את התוכנית האמריקנית בכל מחיר.

לא ניתן יהיה לכפות על הפלסטינים את התוכנית האמריקנית או אפילו לשכנעם לנהל עליה משא ומתן, כל עוד מחמוד עבאס עומד בראש הרש"פ הוא מוביל את קו הסרבנות המסורתי של ההנהגה הפלסטינית לדורותיה מאז תוכנית החלוקה מ-1947.

בחוסר ברירה, צריך להמתין להנהגה הפלסטינית החדשה, ההערכה בצמרת פת"ח היא כי מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס איננו טוב וקרב הירושה התעצם בשבועות האחרונים, לכן הממשל האמריקני צריך לחכות ליו"ר הרש"פ החדש ואז לנסות שוב להציע לו את התוכנית.