עבור לתוכן העמוד
Menu

"עסקת המאה" וסעודיה – האם יש אור ירוק לקידום התהליך?

סעודיה משנה את עמדתה כלפי "עסקת המאה" ושר בכיר סעודי מצהיר כי יש בתוכנית "אלמנטים חיובים" והיא יכולה לשמש בסיס למו"מ בין ישראל לפלסטינים • הפלסטינים זועמים, הם חוששים כי מדינות נוספות יאמצו את העמדה הסעודית ורואים בה "אור ירוק" לישראל לבצע בשטח את התוכנית

ממשל טראמפ עובד במרץ מאחורי הקלעים כדי לנסות ולשכנע את מדינות ערב המתונות לתמוך ב"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ כבסיס למשא ומתן בין ישראל והפלסטינים ונראה שהשיג גם הצלחה.

ארה"ב כבר הבהירה בדיון במועצת הביטחון של האו"ם ב-11 בפברואר כי תוכנית השלום האמריקנית הינה בסיס למשא ומתן. קלי קראפט שגרירת ארה"ב באו"ם אמרה בדיון:
"תוכנית טראמפ היא הצעה והיא יכולה להשתנות במשא ומתן, לא מדובר ב Take it or leave it-".

שר המדינה הסעודי לענייני חוץ, עאדל ג'ביר, המקורב לארמון המלוכה וליורש העצר מוחמד בן סלמאן, אמר במסיבת עיתונאים שקיים ב-13 בפברואר בעת ביקורו ברומניה כי: "בעסקת המאה של טראמפ יש אלמנטים חיובים והיא יכולה להוות בסיס למשא ומתן בין הפלסטינים לישראל".

דבריו של השר הסעודי ג'ביר עוררו זעם רב בקרב הפלסטינים, במיוחד לאחר כינוס שרי החוץ הערבים בקהיר וכינוס ועידת הארגון לשת"פ אסלאמי בג'דה אשר גיבו באופן מוחלט את העמדה הפלסטינית ודחו על הסף את "עסקת המאה" של טראמפ.

ב-29 בינואר פירסם משרד החוץ הסעודי הודעה הקוראת למשא ומתן ישיר בין הפלסטינים לישראל והביעה הערכה לנשיא טראמפ על מאמציו בגיבוש תוכנית "עסקת המאה".
"סעודיה מעודדת משא ומתן ישיר בין הפלסטינים לישראל בחסות ארה"ב וטיפול בכל המחלוקות על התוכנית באמצעות משא ומתן".

נראה כי להחלטות הליגה הערבית הערבית אין משמעות מיוחדת עבור מנהיגי ערב אשר מזגזגים בהתאם לאינטרסים המשתנים שלהם. סעודיה, שהינה מנהיגת העולם הסוני, זקוקה לעזרת הממשל האמריקני וישראל מול הסכנה האיראנית וזה הדבר החשוב ביותר מבחינתה בסדר היום המדיני שלה.

זעם פלסטיני על סעודיה

הפלסטינים זועמים על סעודיה וטוענים כי היא "חשפה את פרצופה האמיתי". הם רואים בהצהרתו של השר הסעודי עאדל ג'ביר מתן "אור ירוק" לישראל להתחיל ולבצע בשטח את התוכנית.
הצהרתו של ג'ביר באה לאחר שברשתות החברתיות בעולם הערבי משתוללים דיווחים על פגישה צפויה בין ראש הממשלה נתניהו לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לפני הבחירות בישראל, סעודיה הכחישה רשמית את דבר הפגישה אך הפלסטינים לא קונים זאת, לכך יש להוסיף את הודעתו של שר הפנים אריה דרעי ב-26 בינואר שפירסם צו כי אזרחים ישראלים יוכלו לבקר בסעודיה לצרכים דתיים.

הפלסטינים זועמים על האווירה שיוצרת סעודיה המתפרשת כתחילת נורמליזציה גלויה עם ישראל בניגוד להחלטות הליגה הערבית.

החשש שלהם כי לעמדתה של סעודיה יצטרפו עכשיו רשמית גם איחוד האמירויות, עומאן ובחריין שאף שלחו נציגים לטקס בבית הלבן שהשיק את "עסקת המאה".

מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ צאיב עריקאת דחה על הסף את דבריו של השר הסעודי עאדל ג'ביר ואמר כי "ישנה עמדה ערבית ואסלאמית ברורה לדחות את התוכנית האמריקנית ולהיאבק בה, אנו דוחים כל קול אחר שיוצא מבכיר כזה או אחר שקורא לתמוך בתוכנית "עסקת המאה" או שמתאר באור חיובי כל סעיף בה".

בכיר חמאס ווצפי קבהא אמר ב-14 בפברואר כי סעודיה מנסה להשאיר את הדלת פתוחה לנורמליזציה עם ישראל וכי אין מדובר בהצהרה מקרית ובכיר הג'יהאד האסלאמי אחמד מודלל אמר כי סעודיה מנסה להרגיע את ישראל כי יש דרכים לבצע את תוכנית "עסקת המאה".

סיבה נוספת לזעם הפלסטיני על סעודיה נובעת מפירסום בעיתון הסעודי "אלעוכאז" ב-14 בפברואר נגד המנהיג הפלסטיני חאג' אמין אלחוסייני, המופתי של ירושלים וראש המועצה המוסלמית העליונה.

העיתון, המקורב לארמון המלוכה, האשים את המופתי הפלסטיני כי היה לו תפקיד חשוב בהידוק הקשרים בין מייסד תנועת "האחים המוסלמים" חסן אלבנא לבין מנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר.

לטענת העיתון, חאג' אמין אלחוסייני וחסן אלבנא גייסו בקרב העניים במצרים חיילים לצבא של תנועת "האחים המוסלמים" שיהיה תחת פיקוד הצבא הגרמני הנאצי כדי להשתלט על השלטון במצרים.

הפירסום בעיתון "אלעוכאז" בא רק כמה ימים לאחר שהעיתונות הסעודית בישרה כי בחודש הבא יפתח משפטם של 14 פלסטינים וירדנים שנעצרו בממלכה בחודשים האחרונים בחשד שהבריחו והלבינו כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה,הבכיר בעצורים הינו מוחמד אלחודארי, נציג חמאס בסעודיה.

בכלא הסעודי עצורים עוד כמה עשרות פלסטינים שנחקרים על אותם החשדות.

במקביל לשינוי עמדתה על "עסקת המאה", סעודיה ממשיכה במסע שלה נגד תנועת "האחים המוסלמים" ותנועת הבת שלה שהיא ארגון חמאס, שתי התנועות נחשבות בסעודיה כ "תנועות טרור" החותרות תחת שלטון בית המלוכה.