עבור לתוכן העמוד
Menu

עם התמשכות המשבר הכלכלי בתקופת הקורונה: חשש במזרח ירושלים מהידרדרות לעוני, לפשע ולטרור

כ-80% מהתושבים שם חיים מתחת לקו העוני ללא קשר לקורונה וכמחצית מכוח העבודה שם, שרובו פוטר עתה, מועסק בשכונות היהודיות

חשש מהשלכות הכלכליות של משבר הקורונה על תושבי מזרח ירושלים, שרבים מהם איבדו עתה את מקומות עבודתם במערב העיר. על רקע השיעור הגבוה של משפחות החיות מתחת ל'קו העוני' במזרח העיר – כ-80% ועל רקע השיעור הגבוה מכוח העבודה הערבי במזרח ירושלים, כ-35 אלף עובדים, שמועסקים בימי שיגרה במגזר היהודי – הביעו בסוף השבוע גורמים עירוניים חשש מהידרדרות של האוכלוסייה שם – למצוקה, פשע ובמקרי קיצון אף לפעילות טרור – וזאת ככל שיתמשך המשבר.

כמו במגזר היהודי בירושלים, רבים במגזר הערבי פוטרו, הוצאו לחל"ת, או שעבודתם הופסקה בדרך אחרת, אולם מכיוון שהיכולת הכלכלית של רבים מהם חלשה מלכתחילה, החשש הוא שההידרדרות שם תהיה מהירה יותר, ובעלת השלכות, הן פנימיות – על היכולת של האנשים לשרוד כלכלית, והן חיצוניות – על הקשר והאינטראקציה עם מערב העיר בתחומים רבים ומגוונים המתקיימים בימים כתיקונים.

גורמי בטחון בירושלים ציינו בעבר לא פעם שהשקט היחסי במזרח העיר הוא תוצר של גורמים שונים, שאחד העיקריים שבהם הוא האינטרס הכלכלי והתעסוקתי של תושבי מזרח העיר לשמור על מקומות העבודה שלהם ורמת החיים הגבוהה יחסית שלהם, בהשוואה לתושבי 'הגדה' ועזה.

כמחצית מכוח העבודה במזרח ירושלים מועסקים במגזר היהודי בשכונות היהודיות של ירושלים. 71% מהמועסקים בתחום הבינוי בירושלים הם ערבים, 57% מהמועסקים בתחום התחבורה, 40% מהמועסקים בתחום המלונאות וההסעדה, 20% מהעובדים במערכת הבריאות הרווחה והסעד ו-46% מהעובדים בשירותי אספקת מים, ביוב ונקיון. (נתוני מכון ירושלים למחקרי מדיניות)
בשכונות מזרח ירושלים החלו התארגנויות קהילתיות בניסיון להעביר סלי מזון למשפחות נצרכות. העירייה מסייעת בכך. ארגוני זכויות אדם הפעילים במזרח ירושלים הצביעו על קשיים שבהם נתקלים עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת בהתנהלות המקוונת האינטרנטית מול שירות התעסוקה, העירייה ( הנחה בארנונה) והביטוח הלאומי, שכן ברבים מהסיטואציות חסרים טפסים בערבית, והם קיימים רק בעברית, שפה שלא כל הערבים במזרח ירושלים דוברים אותה, בוודאי לא כשמדובר במילוי טופס באינטרנט.

בינתיים, לבקשת ראש עיריית ירושלים משה לאון הוקם לפני ימים אחדים מרכז בדיקות ייעודי, 'דרייב-אין' לבדיקות קורונה, במזרח ירושלים, המטרה היא לעשות כל מאמץ להגדיל את מספר הבדיקות במזרח העיר. הבדיקות יבוצעו ע"י מד"א בסיוע עיריית ירושלים. התקווה היא להפוך את מוקד הבדיקות החדש תחליף ראוי לסניפי קופות החולים במזרח העיר, שאליהם עדיין מגיעים אנשים שמתלוננים על תסמינים לכאורה של קורונה, ועלולים להדביק שם אוכלוסיה חלשה אחרת מבחינה בריאותית .

ראש העיר, משה ליאון, ביקר במתחם וראה מקרוב את המתקן ותהליך הבדיקות. הוא הביע סיפוק מפתיחת המרכז לתושבי מזרח ירושלים. 'ככל שנרבה בבדיקות, נציל חיי אדם', ציין.
"ביצוע בדיקות לפי ההנחיות יאפשר לאבחן חולים, לסייע להם מוקדם ולהביא להחלמתם של רבים יותר. תושבים שאין באפשרותם להגיע למתחם באופן עצמאי יקבלו סיוע של מד"א ועובדי הפיקוח העירוני של עיריית ירושלים", נמסר בהודעת העירייה.

ליאון ביקש מתושבי מזרח העיר לא להתבייש לבוא להיבדק. וכמובן לפעול ע"פ הנחיות משרד הבריאות. לאון גם פנה לשר הבריאות ולראשי מערכת הבריאות בבקשה שיעבירו ציוד מתאים לטיפול ולאיתור חולי קורונה לששת בתי החולים במזרח העיר, על רקע מחסור חמור שם בתחום זה.