עבור לתוכן העמוד
Menu

על רקע תכנית טראמפ: עבדאללה מתקרב לטורקיה

ירדן חוששת לאבד את מעמדה בהר הבית, היא מתקרבת לטורקיה ומחפשת מדינות נוספות שיסייעו לה לשמור על מעמדה • אחרי ההכרה הרשמית בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארה"ב אליה, צריכה ישראל להפיג את החששות הירדנים ולשמור על היחסים האסטרטגיים עמה

אירוע התמונה שקיבל דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל,מידי ארגון "אחיה" שבה מופיע בית המקדש השלישי במקום מסגד אלאקצא בהר הבית עוררה דאגה רבה בירדן.

אמנם השגריר פרידמן התנצל על כך שלא היה מודע לשינוי בתמונה והביע תמיכה בהמשך הסטטוס קוו בהר הבית, גם ארגון "אחיה" התנצל על היוזמה המפתיעה של אחד מחבריו שהכין את התמונה ועל המבוכה שנגרמה לשגריר אך החששות הירדנים לא התפוגגו.

מזה כמה חודשים שעבדאללה מלך ירדן מודאג מהתוכנית האמריקנית החדשה המכונה "עסקת המאה" והשלכותיה האפשריות על מעמדה של ירדן בהר הבית, לכן הוא חבר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ומנסה ביחד עמו לטרפד את התוכנית של הנשיא טראמפ.

לירדן יש מעמד מיוחד עפ"י הסכם השלום בינה לבין ישראל משנת 1994 שעל פיו היא האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ובראשם מסגד אלאקצא.

המלך עבדאללה מחפש תמיכה מדינית בנושא מעמדה של ירדן בירושלים מכל מדינה אפשרית. באחרונה הוא החל להדק את קשריו עם טורקיה כדי לקבל את תמיכתו של הנשיא ארדואן.

בעוד שיו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נשאר ברמאללה ולא נסע בשבוע שעבר לאיסטנבול והסתפק בשליחת ראש הממשלה חמדאללה במקומו, יצא עבדאללה מלך ירדן להשתתף בעצמו בועידת החירום של הארגון לשת"פ אסלאמי שכינס נשיא טורקיה במחאה על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והאירועים האלימים על גבול רצועת עזה.

זו הפעם השניה ברציפות שהמלך הירדני משתתף בועידה הזו השנה.

המלך הירדני נועד במהלך הועידה בנפרד עם נשיא טורקיה ארדואן ושוחח עמו על ההתפתחויות המדינות האחרונות.

עיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-24 במאי כי השניא ארדואן הביע חשש דומה לחששו של המלך הירדני בנושא ירושלים ומיהר לקשור בין גורלה של ירושלים לגורלה של מכה.

הוא אמר למלך עבדאללה:"אם איננו יכולים להגן על ירושלים, מקום כיוון התפילה הראשון שלנו (קיבלה-בערבית) כיצד נגן על מכה?"

הזעם הירדני על ממשל טראמפ בגלל עמדותיו בנושא ירושלים הגיע לשיאו בעקבות דברים שאמר ג'ראד קושנר, יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ, בטקס העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ב-14 במאי.

קושנר דיבר על האחריות של ישראל על כל ירושלים והתעלם לחלוטין האפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בעיר, הוא הדגיש אמנם את עמדתו של הנשיא טראמפ בצורך לשמור על הסטטוס קוו בירושלים "כולל בהר הבית המוכר כחרם א-שריף", אך לא הזכיר כלל את ירדן.

השר מוחמד אלמומני, דובר ממשלת ירדן, גינה את הצהרת קושנר ואמר כי היא סותרת את החוק הבינלאומי.

הוא אמר בראיון לטלוויזיה הירדנית ב-15 במאי כי "החוק הבינלאומי מצביע בבירור על כך שמזרח ירושלים היא שטח כבוש".

נראה כי הנשיא טראמפ הולך עד הסוף בנושא מעמדה של ירושלים וכי הוא איננו מתרגש מעמדתה של ירדן.

ירדן תלויה בארה"ב מבחינה כלכלית ומבחינת הסיוע הביטחוני , המלך עבדאללה אמר כבר ב-31 בינואר כי מופעל לחץ כלכלי על ירדן בכלל עמדתה המתנגדת להכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ עדיין לא פורסמה, אין גם שום אינדיקציה שישראל מתכוונת להתכחש לסעיפי הסכם השלום שלה עם ירדן, היחסים בין שתי המדיניות הוסדרו לאחר משבר תקרית הירי במתחם השגרירות בעמאן שבמהלכו נהרגו 2 אזרחים ירדנים מירי מאבטח ישראלי שהותקף ע"י אחד מהם אך המתח מורגש באוויר על רקע העברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

נושא נוסף שמטריד את הירדנים ב"עסקת המאה" של טראמפ הוא נושא הפליטים הפלסטינים.

60 אחוזים מתושבי הממלכה ההאשמית הינם פליטים פלסטינים, ירדן חוששת שארה"ב תדרוש ממנה במסגרת "עסקת המאה" לקלוט את כל הפליטים וליישב אותם במדינה במעמד אזרחי שווה לשאר התושבים.

יחסי ישראל עם ירדן הם חשובים מבחינה אסטרטגית, בין שתי המדינות יש הסכם שלום ומבחינת ישראל הגבול עם ירדן הינו הגבול הארוך ביותר שיש לה עם מדינה ערבית.

השקט לאורך הגבול נשמר היטב ע"י הצד הירדני וזה דבר חשוב מאוד מבחינה ביטחונית עבור ישראל.

השגרירות האמריקנית בירושלים היא עובדה מוגמרת, אין גם שום סיכוי שהנשיא טראמפ יחזור בו מהכרתו בירושלים כבירת ישראל, ירדן תצטרך להשלים עם כך.

ספק רב עם הדרג המדיני בישראל יפר את סעיף האפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים עפ"י הסכם השלום עמה, לכן הדרג המדיני צריך למצוא את הדרך הנכונה להבהיר לירדן כי האינטרסים שלה בהר הבית לא יפגעו ובכך לעקר את המוטיבציה של המלך עבדאללה להתנגד ל "עסקת המאה" ולהתקרב ליו"ר הרש"פ מוחמוד עבאס ולנשיא טורקיה ארדואן.