עבור לתוכן העמוד
Menu

על סף רתיחה: לאן מתקדם העימות בין איראן לארה"ב?

המתיחות בין טהרן לוושינגטון הגיעה השבוע לשיא, כשנושאת מטוסים אמריקנית נשלחה לאזור, והיועץ לביטחון לאומי בולטון איים על איראן במילים חסרות תקדים • מומחים מזהירים: "יחסי הכוחות ברורים, אך האיראנים יעשו הכל כדי לשמור על כבוד הרפובליקה האסלאמית"

במהלך השבוע האחרון נרשם שיא שלילי נוסף במערכת היחסים שבין איראן לארה"ב. ארצות הברית שיגרה למזרח התיכון עוד נושאת מטוסים, אברהם לינקולן, ואף הביאה לאזור מפציצים אמריקניים. גם הנשיא דונלד טראמפ וג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי, תקפו את טהרן בחריפות. "כל מתקפה נגד האינטרסים של ארצות הברית או של בעלות בריתה תיענה בכוח חסר מעצורים", איים בולטון. מנגד, בטהרן הודיעו היום (שני) כי איראן תיסוג מכמה סעיפים בהסכם הגרעין עם המעצמות.

איראן – על פרשת דרכים

לאור ההתפתחויות האחרונות, ניסינו להבין לאן המתח הנוכחי והעימות בין הצדדים הולך. המומחים שאיתם שוחחנו סבורים כי ישנו רצון אמריקני לעצור את החתרנות האיראנית באזור ומנגד, רצון איראני לשמור על כבודה האבוד של הרפובליקה האסלאמית. כמובן, יש להוסיף מעבר לדברי החוקרים, כי כבוד באזור שלנו הוא עניין חשוב ומה שמתחיל ב"משחק של כבוד" עלול לפעמים להסתיים בעימות ממשי.

ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר שגריר ישראל באו"ם, רואה את הפעילות התקיפה של ארה"ב כהבנה שאיראן לא שינתה את דרכיה מאז הסכם הגרעין. "את מה שקורה עכשיו צריך לראות בהקשר של הסקת מסקנות אחרי חתימת הסכם הגרעין ב2015", אמר גולד. "ממשל אובמה תדרך אז שההסכם יגרום לשינוי באיראן ויעשה אותה מתונה יותר. אולם מה שקרה זה הפוך לגמרי. הממשל האיראני התחיל לבצע פעילות חתרנית בכל האיזור והוא מאיים על ידידותיה ובנות בריתה של ארה"ב".

גולד ממשיך: "בתימן, איראן מאמנת את החותים נגד קואליציה סונית של סעודיה ואיחוד האמירויות. בבחריין היא חותרת נגד השליט המקומי ואופן כללי רואה במדינה הזו מחוז איראני. זה חמור מאד כי בבחריין יש את הבסיס האמריקני הראשי של הצי במפרץ הפרסי. מעבר לכך, בתקופת השאה תפסה איראן שלושה איים בפתח מיצר הורמוז במפרץ הפרסי וכעת היא מחמשת אותם. דבר בעייתי מאד. על כל זה איראן כבר קוראת לסוריה המחוז ה35. היא רואה בסוריה כבר חלק ממנה".

"עוד צריך לזכור את הפעילות האיראנית נגד ישראל ברצועת עזה ומסוריה ולבנון. למעשה, איראן הפכה לבעיה גדולה מאד לישראל ולבנות הברית האחרות של ארה"ב במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. יש כאן מציאות דינאמית של התקדמות איראנית בכל הגזרות וזה מפחיד את סעודיה ואיחוד האמירויות. לכן, האמריקנים מפעילים עוצמה כדי לשנות את המצב".

"רמז לכך שיש באיראן מי שמקשיב הייתה העובדה ששר החוץ האיראני פתח במסע ראיונות בתקשורת האמריקנית. הוא התראיין בהמון רשתות לפני שבוע וחצי וניסה לרמוז שהבעיה בוושינגטון ולא איראן. הוא גם שכנע את האירופאים והאגף הליברלי בארה"ב שאיראן רוצה לשתף פעולה. אבל בראיון ברשת פוקס ביום ראשון, הוא טען את הטענות האלו שוב ולא שכנע. על הרקע הזה אפשר להבין את הממשל שרוצה לעצור את איראן".

פורסם באתר "ישראל היום".