עבור לתוכן העמוד
Menu

עיתון סעודי: כך קבע האו"ם כי איראן עומדת מאחורי התקפת הטילים על סעודיה

העיתון ARAB NEWS מפרסם היום פרטים חדשים על הפרטים שהובילו את מזכ"ל האו"ם להודיע כי איראן עומדת מאחורי ההתקפות • קרא למדינות האזור לא להגביר את המתיחות

אתר העיתון הסעודי "ARAB NEWS" מפרסם היום כיצד הצליחה חקירת האו"ם על ההתקפה על מתקני הנפט של סעודיה לקבוע כי איראן עומדת מאחורי ההתקפה. לדברי מקורות באו"ם שמסרו לעיתון מדובר מרכיב פנימי ייחודי הוא שאיפשר לחוקרי האו"ם להוכיח שטילי שיוט ומל"טים ששימשו לתקיפת סעודיה בשנה שעברה.
האו"ם בדק חלקיקי פסולת מכלי הנשק ששימשו בתקיפות במתקן נפט בעפיף במאי, בנמל התעופה הבינלאומי באבהא ביוני ובאוגוסט ובמתקני עיבוד הנפט הסעודיים של חברת אראמקו בח'אוריס ואבקאי בספטמבר.

 

החלת הריבונות ומו"מ השבויים: חמאס מבקש ליטול את יוזמת ההתנגדות

"המזכירות של האו"ם מעריכה כי טילי השיוט ו / או חלקיהם שבהם השתמשו בארבע הפיגועים הם ממוצא איראני", כתב מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס בדו"ח למועצת הביטחון. מל"טים שהשתמשו במתקפות מאי וספטמבר היו גם "ממוצא איראני", אמר גוטרס.

התקיפות נגד מתקני ארמקו גרמו נזק נרחב והפסיקו לזמן קצר את ייצור מחצית תפוקת הנפט של הממלכה. צרפת, גרמניה ובריטניה הצטרפו לארה"ב בספטמבר בשנה שעברה בהאשמות כי איראן ביצעה את הפיגועים.

 

טהראן הכחישה כל מעורבות.

 

 

עם זאת, חקירת האו"ם "מאשרת את מה שידענו קודם", אמר אנליסט הביטחון ד"ר תיאודור קראסיק לעיתון. "טילים אלה תואמים מערכות המיוצרות על ידי איראן, במיוחד רכיבים פנימיים הניתנים לייחוס לפסי הייצור של טהרן, או מייבוא בלתי חוקי לתעשיית הנשק המקומית שלה", אמר ד"ר קרסיק.

 

האיום על אסד: "חוק קיסר" – סנקציות משתקות מטעם ארה"ב

"העבודה המשפטית חקירתית מראה כי הטילים האיראניים הללו מכילים סוג מסוים של גירוסקופ שנמצא בהריסות טילים לאחר ההתקפות על סעודיה. אותם ג'ירוסקופים נמצאו בפעולות ימיות במפרץ עומאן ובמפרץ עדן וסביבתה.

"הגירוסקופים, המעניקים לטילים את יכולתם הייחודית, הם סימן מסחרי של תוכנית הטילים של איראן. שיגור הטילים האלה מצפון תימן ומדרום עירק, כפי שנקבע על ידי מודלים וטלמטריה, חותם את המקרה ומוכיח כי התקפות אלה על סעודיה נערכו על ידי איראן בניגוד לחוק הבינלאומי."

חוקרי האו"ם בחנו גם כלי נשק שנתפסו על ידי ארה"ב מול חופי תימן בנובמבר 2019 ופברואר השנה, המיועדים למיליציות החות'יות המגובות איראן.
בדו"ח של מזכ"ל האו"ם גוטרס נמסר כי חלק מאותם כלי נשק, כמו טילי נ"ט, היו ממקור איראני, ואחרים, כמו ציוד נשק אופטיים, הועברו לאירן. ראש האו"ם דחק במדינות החברות "להימנע מרטוריקה פרובוקטיבית ומפעולות שעשויות להשפיע לרעה על היציבות האזורית."

שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף הגבי לדבריו של מזכ"ל האו"ם ואמר כי הטענות כי טילים ששימשו להתקפות על ארמקו נעשו על ידי איראן כחסרי בסיס, ואמר שלצערו מזכירות האו"ם מושפעת מהאיומים של ארה"ב. שר החוץ האיראני אמר את הדברים לעיל בראיון חי באינסטגרם בשבת.

זריף אמר כי "ממשלות איראן ה -11 וה -12 תמיד ניהלו מדיניות של אינטראקציה עם העולם כולו, שלדעתי היא מדיניות נכונה, אך למדיניות יש מתנגדים בתוך ומחוצה לה," אמר זריף.

שר החוץ האיראני אמר כי במהלך ארבעים השנים האחרונות ניסו ארה"ב וישראל תמיד להציג את איראן כאיום ביטחוני.
יש מונח ביחסים בינלאומיים שאם אין לך מערכת יחסים טובה עם מדינה, הקשו על כל העולם וספרו שלמדינה הזו יש בעיה ביטחונית עבורך, אמר זריף.

במקומות אחרים בדבריו, הוא הוסיף כי האזור חווה תנאים מיוחדים וקריטיים וייעץ שמדינות אזוריות ידברו על העתיד במקום "להיות אסירי העבר".