עבור לתוכן העמוד
Menu

עיתון איראני רומז מי עמד מאחורי תקיפת המיכליות

מאמר מוקדם של אחד העיתונים של המשטר מגלה מי עומד אולי מאחורי התקיפה • שר החינוך האיראני: 14 מיליון תלמידים מוכנים להגן על המולדת • אב בתגובה: קודם שבני הבכירים יעמדו בחזית

התקרית בסמוך לנמל פוג'ירה שבאיוד האמירויות במהלכה "חובלו" כמה כלי שיט ובהם שתי מיכליות סעודיות ממשיכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של התקשורת הכתובה והמשודרת באיראן. כלי התקשורת, כנראה בהוראה מגבוה, מדגישים את הגינוי שהשמיעו בכירים איראנים לתקרית ואת קריאתם לחקור את מה שהגדירו "מתקפת החבלה".

עבאס מוסוי, דובר משרד החוץ האיראני, אמר כי "הפגיעות בספינות סמוך לאיחוד האמירויות, בעלות השפעה שלילית על ביטחון התעבורה הימית" והזהיר מפני "מזימות לערער את היציבות באזור".

המוקד הבא – יום "הנכבה"

בעוד העיתונים הרפורמיסטים מביעים דאגה, התקרית עלולה להסלים עוד את המתיחות עם ארה"ב העיתונות השמרנית מאשימה את ישראל (ג'ואן, Javan)   כמי שעומדת מאחורי התקרית במטרה לקרב עוד את המלחמה בין ארצות הברית לבין איראן ומלגלגת על "השיח'ים" הערבים שהפיגועים הקיצה אותם משנתם ("כיהאן" המשקף את דעותיו של מנהיג איראן).

בד בבד ובצל החשש הגובר באיראן ממהלך אמריקני צבאי ממשיכים בכירי המשטר וצמרת משה"מ לאיים על הכוחות האמריקניים שנשלחו למפרץ הפרסי  ועל אינטרסים אמריקנים וערביים באזור ולהעריך כי לא צפויה מלחמה בין איראן לבין ארצות הברית נוכח חששה של וושינגטון מפני מערכה כזו.

שופר המנהיג הציע (ערב תקרית המכליות) לתקוף אינטרסים סעודים

רמז עקיף למעורבותה של איראן בהתקפה ניתן אולי למצוא במאמר המערכת של "כיהאן", המזוהה עם המחנה השמרני ומשקף את דעת מנהיג איראן. במאמר מערכת מיום ראשון 12 מאי (טרם התקרית בנמל פוג'ירה !)   תחת הכותרת "איך לעצור את המלחמה הכלכלית מצד האויב?", הציע למשטר האיראני לתקוף את האינטרסים של ערב הסעודית ואיחוד נסיכויות המפרץ, והעריך  – ברוח דברי מנהיג איראן – כי ארה"ב לא תעז להיכנס למסלול של מלחמה אמיתית מול איראן[1]. עיתונאי איראני ותיק, אמיר טאהרי, אשר היה העורך הראשי של כיהאן בעת המהפכה האיראנית לפני 40 שנה, וממבקריה המובהקים כיום אמר ביום ב' 13 במאי, לערוץ טלוויזיה "איראן אינטרנשנאל", המשדר מבריטניה לאיראן, כי מאמרי המערכת של העיתון "כיהאן" נכתבים לילה קודם לפרסום, ולכן תמוה שהעיתון מפרסם מאמר  שכזה בעוד שמספר שעות קודם לכן נעשתה תקיפה נגד ספינות במפרץ הפרסי.

ההתנגדות האסלאמית היא שתקפה את כלי השיט

אמין ערבשאהי, כתב בכיר בסוכנות הידיעות "תסנים" (אחראי תסנים במחוז ח'וראסאן הצפוני) המזוהה עם משמרות המהפכה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ההתנגדות האסלאמית היא שתקפה את הספינות באזור". ערבשאהי הדגיש כי נמל פוג'ירה נחשב כ"העורק החיוני" לייצוא הנפט של סעודיה ואיחוד אמירויות. הנמל מהווה את קצהו של צינור הנפט העוקף את מיצרי הורמוז ומייתר את העברתו דרכו[2]. ראשיתו של צינור הנפט האסטרטגי בחבשאן (אבו ט'אבי)  ומוצאו בפוג'ירה  במפרץ עומאן. הוא מוכר גם כ Abu Dhabi Crude Oil Pipeline (ADCOP).

יודגש, כי הציוץ של ערבשאהי, נמחק לאחר מספר שעות. מחמד חסין חושוק'ת, עיתונאי בכיר נוסף בסוכנות "תסנים", שיבח בעקיפין את תקיפת הספינות בנמל פוג'ירה וכתב כי הפיגועים שנעשו בצורה "מחושבת מאוד" והעבירו את המסר שהיה צריך להעביר לאויבים[3].

"בשר מתחת לשיניים"

גנרל אמיר עלי חזג'יזאדה, מפקד  זרוע האוויר, הטילים והחלל חיל האוויר במשמרות המהפכה  אמר בתגובה לפריסת הכוחות האמריקניים ובראשם נושאת המטוסים "אברהם לינקולן", כי אם בעבר הטיל כוח צבאי אמריקני כזה בו מטוסי קרב  וששת אלפים כוחות עליו, איום רציני על איראן  עתה הוא מהווה הזדמנות עבורה  ונתפס כמטרה רכה ופגיעה בעיני כוחות הצבא של איראן ו"אנו נכה בחוזקה בראש האויב אם הוא ייעשה כל טעות. המפקד הדגיש כי בסיסי אמריקה באזור הם כמו "בשר מתחת לשיניים" של איראן וכי ביכולתה של איראן לפגוע בספינות אמריקניות בטווח של עד 700 ק"מ.  חאג'יזאדה התרברב ואמר כי יכולתה זו של איראן היא הסיבה בגינה נמנעת ארצות הברית מלדבר על מלחמה נגד איראן [4].

גנרל אמיר עלי חזג'יזאדה
גנרל אמיר עלי חזג'יזאדה

 

חסין סלאמי, המפקד החדש של משמרות המהפכה, הגדיר במהלך הופעה נדירה בפרלמנט (12 מאי), את שיגור הצי האמריקאי לאזור אינו אל "מלחמה פסיכולוגית בלבד" זאת שכן, לדבריו,  לארה"ב אין יכולת אמיתית להתמודד עם איראן בשטח. סלאמי הבהיר, כי האמריקאים מודעים לנקודות החולשה שלהם ולא יעיזו לגרור את הצבא שלהם למלחמה של ממש מול איראן. הוא גם הביע תמיכה בדברי ח'אמנהאי לפיהם אין כל סיכוי לפרוץ מלחמה בין ארה"ב לבין איראן.

חסין חאנזאדי, מפקד חיל הים בצבא הסדיר של איראן, כינה את הכוחות ארצות הברית –  "שטניים עלי אדמות" –  והאיץ בהם לנטוש את האזור. חאנזאדי, הוסיף כי איראן מחכה ליום המיוחל שאמריקאים "ישלמו על המעשים הברברים שלהם" וכי כל כוחות הביטחון באיראן הכינו את עצמם לפרוץ מלחמה. חאנזאדי ציטט את עלי ח'אמנהאי, מנהיג איראן, שהעריך כי לא תתרחש מלחמה ואיראן לא תקיים מו"מ נוסף (עם אמריקה).

נסגר שבועון רפורמיסטי שהזהיר מפני מלחמה

בשעה ששמרנים בשלטונות באיראן ממשיכים לעודד מלחמה אפשרית מול ארה"ב, בית משפט באיראן סגר שבועון בשם "צדא", אשר במאמר מערכת בשבת האחרונה, לא הוציא מכלל אפשרות שתפרוץ מלחמה שאיראן תפסיד בה או תינזק  קשות. השבועון אשר נתמך ע"י המחנה הרפורמיסטי, כתב במאמרו כי איראן עומדת עתה בפני פרשת דרכים של מלחמה או שלום. העיתון התייחס לצעדי ממשלת הנשיא חסן רוחאני "להציל את איראן ממלחמה הקרובה" והדגיש שכישלון המתונים יקרב את איראן לתהום של מלחמה. בקרב השמרנים על קריאות זעם על המאמר ופירשו אותו סימן חולשה מול האויב.

קודם שילדיהם של ראשי המשטר יצאו לחזית המלחמה

 

בתוך כך נמתחה ביקורת חריפה על דברי שר החינוך, מחמד בתחאי, אשר הצהיר ביום ראשון (12 מאי)  כי איראן אינה מפחדת מפרוץ מלחמה ואף 14 מיליון תלמידים גם מוכנים להצטרף לחזיתות המלחמה כדי להגן על המולדת. איראנים רבים תקפו את השר והדגישו כי ילדים איראנים יצטרפו למלחמה רק לאחר שילדי ראשי המשטר יהיו בחזיתות ולא המצב לא יהיה דומה למלחמת איראן-עיראק שמיליוני צעירים ובני נוער היו בחזיתות והקריבו את נפשם מול עיראק בשעה שאף אחד מילדי ראשי המשטר לא היה באיראן והם המשיכו לחיות בפאר במדינות המערב[5].

 🖤مرد تنها 🖤 @mardetanha0

@mardetanha0

وزیر آموزش و پرورش: ۱۴ میلیون #دانش‌آموز داریم که اگر لازم باشد همانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود. و فرزندان ما #مسئولین از #سوئد و #هلسینکی و #هامبورگ و #آمستردام و #نیویورک و #لس_آنجلس و #تورنتو برای آن‌ها دعا خواهند کرد.

 

14:03 – 12 במאי 2019

אזרח איראני שהגיב לדברי שר החינוך כתב: "כן, אתם רוצים לשלוח 14 מיליוני תלמידים לחזיתות בשעה שילדי ראשי המשטר חיים באירופה, ארה"ב וקנדה כי בטח מרחובם הם יתפללו למען הצלחת איראן במלחמה".

תקיפה מתקנים אסטרטגים בסעודיה

סעודיה אישרה אחר הצהרים כי בשעות הבוקר המוקדמות החות'ים שיגרו טייסת בת 7 כטב"מים מתאבדים לעבר סעודיה. דובר מטעם הגנת המדינה בסעודיה אמר כי מטרות התקיפה היו: תחנות שאיבה השייכת לחברת "ארמקו" והנמצאים במחוז עפיף בריאד. התקיפה היא ככל הנראה כחלק מאסטרטגיה איראנית רחבה ומשולבת באזורים רגישים של מעבר נפט.

 

[1] https://www.balatarin.com/permlink/2019/5/13/5094991

[2] https://didarnews.ir/fa/news/25717/%D8%A8%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%88-%D8%A8%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF

 

[3] https://twitter.com/MKhoshvaght/status/1127654711849623557

[4]https://www.isna.ir/news/98022211626/%d8%a7%d8%b8%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%ad%d8%a7%d8%ac%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-7-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%a8%d9%84-%d9%85%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%87-%d8%a8%d9%88%d8%af

[5] https://www.radiofarda.com/a/protest-iran-child-soldiers/29937405.html