עבור לתוכן העמוד
Menu

עיריית ירושלים נגד 'האוריינט האוס'

התביעה על סה"כ של 2.8 מליון שקל, בגין אי תשלום ארנונה לאורך שנים. • השר לביטחון פנים ארדן האריך את צו הסגירה למקום, ששימש מטה אש"ף והרש"פ בעיר וכן את הצווים למניעת פעילותם בירושלים של גופים נוספים הקשורים רש"פ • הבהיר: "אנו פועלים נגד הרש"פ שמנסה לאחרונה ביתר שאת, לחזק את נוכחותה במזרח העיר בדרכים מתוחכמות, כולל העברת מימון בהיקפים ניכרים לטובת פעילויות מטעמה".

עיריית ירושלים הגישה תביעה נגד 'האוריינט האוס', ששימש בעבר כמפקדת אש"ף בירושלים וכנציגות של הרש"פ בעיר, בגין אי תשלום ארנונה לאורך שנים רבות. סכום התביעה עומד על 2.8 מיליון שקל. התביעה הוגשה בבית המשפט המחוזי בירושלים נגד וואקף חוסייני, איימן חוסייני, חוסייני בדרייה, חוסייני טאהר והמוסד למחקרים ערביים. טרם הוגש כתב הגנה.

על פי כתב התביעה החל מנובמבר 1999 חדל 'המוסד למחקרים ערביים' מלהסדיר את חובות הארנונה שלו לעיריית ירושלים ויתרה מזאת: 'המוסד' אף נרשם כמחזיק של נכסים נוספים בתחומי העיר ירושלים, שגם בהם הצטברו חובות עצומים, ושגם בהם לא הועילו הליכי גבייה שונים שבהם נקטה העירייה.

כתב התביעה מספר כי "העירייה נאלצה להתחקות אחר פעילות העמותה באמצעות חברת חקירות". החקירה העלתה לכאורה, כפי שמפרט כתב התביעה, שלעמותה אין אישור ניהול תקין, אין אישור לזיכוי מס והיא אינה מוסרת דיווחים שנתיים לרשם העמותות. בתיק העמותה גם נמצא מכתב שמתריע על "חשד ממשי לביצוע פעילות החורגת ממטרות העמותה המוצהרות, וחשד לעבירות על חוק יישום ההסכם בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה".

"בחקירה שערכה העירייה נמצא כי העמותה הינה חלק ממוסד 'האוריינט האוס', אשר לפי מידע מאתר האינטרנט של 'האוריינט האוס', שימש כ"מקום המפגש הלאומי פלסטיני של הפלסטינים במזרח ירושלים הכבושה, כמפקדת אש"ף בעיר הכבושה ואף שאף לפתח את מזרח ירושלים כבירתה של המדינה הפלסטינית הכבושה".

כתב התביעה מוסיף וקובע: "… התנהלות זו של הנתבעים שביקשו להותיר רישום המחזק בנכס, עליו מושתים חיובי ארנונה, על שם עמותה שלא רק שאינה פעילה, אלא שפעילותה נאסרה בתחומי הארץ, עשויות להקנות לתובעת בנוסף לעילה מכוח דיני הארנונה, גם עילות תביעה של תרמית, הצגת מצג כוזב, עשיית עושר ולא במשפט, רשלנות, הפרת חובה חקוקה ועילות מכוח עקרון תום הלב".

מכה נוספת למשה"מ: מקורב לסולימאני נהרג בסוריה

יש לציין כי השר לביטחון פנים גלעד ארדן מאריך מעת לעת את תוקף הצו האוסר על פעילות האוריינט האוס במזרח העיר ומגביל את פעילותו. ארדן נוהג בדרך דומה בשורה של מוסדות המזוהים עם הרשות הפלסטינית ומשתייכים אליה, שפעילותם אסורה כיום במזרח ירושלים: 'לשכת המסחר המזרח ירושלמית', 'המועצה העליונה לתעשיית התיירות הערבית', 'מועדון האסיר הפלסטיני' ו'המשרד למחקרים חברתיים וסטטיסטיים'.

"האוריינט האוס", שוכן כידוע בשכונת בא א-זהרה שבמזרח ירושלים, ובשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת שימש כמרכז פעילות של הרש"פ ואש"ף בעיר. הוא נסגר על ידי ישראל באוגוסט 2001, במהלך האינתיפאדה השנייה, לאחר מותו של פייסל חוסייני, אחד ממנהיגיהם הבולטים של ערביי מזרח ירושלים והדמות המרכזית שזוהתה עם המקום. המוסדות הפלסטינים שאכלסו אותו – פונו, ומאז הבניין ריק. במקור הוקם הבניין בסוף המאה ה-19 כבית חווילה על ידי איסמאעיל מוסא אל חוסייני ושימש לאורך השנים כמלון, בית מגורים, כבית אירוח לאחמי"ם וכאמור כבנין ציבורי שמאכלס מוסדות פלסטיניים לאומיים לא מעטים.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שרק לאחרונה האריך פעם נוספת את תוקף הצו שמשאיר את 'האוריינט האוס' סגור אומר כי "הארכת סגירת המוסדות הפלסטיניים היא מסר לרשות הפלסטינית ולתושבי מזרח ירושלים, שמדינת ישראל אינה מתכוונת לוותר בשום היבט על ריבונותה במזרח העיר. הרשות הפלסטינית", אומר ארדן, "מנסה בתקופה האחרונה ביתר שאת, לחזק את נוכחותה במזרח העיר בדרכים מתוחכמות, כולל העברת מימון בהיקפים ניכרים לטובת פעילויות מטעמה. גורמי המודיעין ומשטרת ישראל פועלים כל הזמן כדי להתחקות אחר הניסיונות הללו ולעצור אותם… כל ניסיון של הרש"פ להשיג דריסת רגל בשטח מדינת ישראל – ייעצר באופן מיידי".

בכיר במשה"מ מציע לחטוף בני ערובה על מנת לקבל כספי כופר

ואכן, לאחרונה חתם ארדן גם על צווים שמורים למנוע קיום אירועים בחסות ובמימון הרשות הפלסטינית שהיו אמורים להתקיים במזרח ירושלים. כך למשל נמנע אירוע לזכרו של סובחי גושה, מפעילי אש"ף. באירוע זה היו אמורים להשתתף פעילים של הרש"פ, פעילים שמזוהים עם ארגון הטרור 'החזית העממית' וכן שר הרווחה של הרש"פ. אירוע נוסף שנמנע הוא ערב לזכרו של אחמד עדילה, פעיל פת"ח, שהוא אביו של האחראי על תחום הספורט בירושלים מטעם הרש"פ.