עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק: 600 הרוגים; חודש ירי רימוני הגז בכינון ישיר

ארגון אמנסטי אינטרנשונל פרסם דו"ח חדש על המצב בעיראק מאז ה-1 לאוקטובר 2019 • חשד לעינויים ושימוש ברימוני גז חודרי גולגולת הנורים על מפגינים בכינון ישיר • קטעי וידאו ועדויות קשות מוכיחות: כוחות הביטחון בעיראק חידשו את מסע ההרג במטרה לדכא את המהומות שנמשכות כבר חודשים

מאז ה-1 באוקטובר 2019 נמשכות כמעט ללא הפסקה המהומות ברחבי הערים הראשיות ברחבי עיראק במחאה על השחיתות השלטונית וההתערבות האיראנית במדינה. קאסם סולימאני, ומהאדי אל מוהנדס שמצאו את מותם על ידי מל"ט אמריקאי, נפגשו לצורך סבב נוסף של פגישות במטרה לדון כיצד להביא לחיסולם של ההפגנות, חיזוק ההשפעה האיראנית על עיראק ותגובה לצעדים של ארה"ב אל מול טהראן.

ארגון "אמנסטי אינטרנשונל" העוקב אחר הנעשה בעיראק פרסם ב-23 לינואר 2020 דו"ח חדש על הנעשה בעיראק. לטענת אמנסטי חידשו כוחות הביטחון העיראקים, ככל הנראה, בחסות המליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן (ש.ש.), את מסע ההרג במפגינים בבגדד ובערים בדרום המדינה. הארגון אסף עדויות חיות של אנשים וצילומי סרטים המוכחים את הדברים.

לדברי אמנסטי כ-600 הרוגים נספרו כבר מאז תחילת האירועים. רק בשבוע שעבר דווח על 12 הרוגים. ישנם דיווחים על ירי חי לעבר מפגינים וירי בכינון ישיר לעבר מפגנים של רימוני גז על מנת להרוג אותם כפי שפורסם באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. כמו דווח על מעצרים רבים, עינויים אותם עוברים המפגינים בבתי הכליאה השונים בעיראק.

 

רימוני העשן "חודרי הגולגולת" מחרידים את עיראק

 

אמנסטי הצליח לאמת באמצעות סרטי וידאו ממספר נקודות כי ירי חי בוצע לעבר המפגינים הלא חמושים ושימוש של רימוני גז קטלנים לראשונה מאז נובמבר 2019.

"הראיות המדאיגות הללו מאותתות כי כוחות הביטחון בעיראק חידוש את הקמפיין האלים שלהם נגד המפגינים , אשר פשוט מבטאים את זכותם לחירות וחופש הביטוי ולהפגנות שקטות. ההחמרה האחרונה מראה כי לרשויות בעיראק אין שום כוונה לשים סוף לאלימות החמורה הזו", אומר לאין מאאלוף, חוקר בכיר באמנסטי אינטרנשונל.

בראיון עם אדם תוארה סצינה מקפיאה שהתרחשה בבגדד ליד המעבר בכביש הראשי, מוחמד אל קאים, כ-1.2 ק"מ מכיכר תחריר. לפי אחד התיאורים אנשי הביטחון ירו על שלושה מפגינם שנהרגו במקום לאחר שנורו בראשם. חלק מן המפגינים היו על הכביש המהיר והיו התנגשויות עם כוחות הביטחון. כוחות הביטחון השתמשו בירי חי נגד המפגינים על מנת לפזר אותם מהכביש ובמקרים אחרים הם משכו אתה מפגינים בידיהם והשליכו אותם מעבר לגשר. הכביש נמצא בגובה של 5-7 מטרים מעל הקרקע.

עדויות נוספות מהמהומות על הגשר בבירת עיראק מוכיחות כי כוחות מיוחדים תחת פיקודו הישיר של ראש הממשלה נכחו במקום. כמו כן במקום נראים אנשי ביטחון עם מסכות, מדים המשגרים רימוני גז ישירות לעבר ראשיהם של המפגינים בדומה לרימונים שהשתמשו בהם בהפגנות בנובמבר 2019.

אחד מן הצלמים העיראקים הצליח להנציח את "ריקוד הניצחון" של אחד מאנשי כוחות הביטחון לאחר שפגע באחד המפגינים.

 

ההפגנות בעיראק ליד הגשר בו נטען כי כוחות הביטחון דחפו אנשים מעבר למעבר בטון
ההפגנות בעיראק ליד הגשר בו נטען כי כוחות הביטחון דחפו אנשים מעבר למעבר בטון

עדויות לעינויים

תמונות של מפגינים הפצועים באופן קשה ביותר נחשפו לצוותי אמנסטי, כמו פצעים בגב הראש של אחד המפגינים שנגרמו כתוצאה ממכות ועינויים. בצילום וידאו שנחשף ברשתות החברתיות, ליד משטרת אל מאקאל נשמעים זעקות של עצורים.

Iraq: Protest death toll surges as security forces resume brutal repression