עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק: תחקיר מוכיח – ירי רימוני העשן בכינון ישיר בכוונת תחילה

את התחקיר פרסמו אמנסטי אינטרנשיונל וחברת המחקר SITU • ניתחו סרטוני וידאו ועדויות רבות מהשטח ויצרו דימוי תלת מידי של אפקט ירי ישירות לגולגולת • התוצאות מחרידות

תחקיר ויזואלי חדש ובלעדי של אמנסטי אינטרנשיונל וחברת המחקר SITU מראה כי כוחות הביטחון העירקיים ביצעו ירי בכינון ישיר של רימונים צבאים על מנת להרוג או להטיל מום בעשרות מפגינים במהלך ההפגנות הגדולות ברחובות בגדאד בתחילת אוקטובר 2019.

התחקיר פורסם במסגרת אתר אינטראקטיבי, עשן מסך – השימוש בעירק ברימוני גז מדמיע בדרגה צבאית כדי להרוג מפגינים , הכולל שחזור תלת ממדי של אירועים קטלניים שנלכדו בווידיאו סביב כיכר התחריר בבגדאד וליד גשר ג'ימוריה. ירי הרימונים המכוונים פצע אנושות לפי הידוע עד עתה לפחות 24 בני אדם.

חיסול פעיל חיזבאללה – עבד על “תיק רגיש”

סימולציות בליסטיות וניתוח מרחבי שהוצגו באתר מראים כיצד נורו הטילים כדי להרוג או לגרום נזק גוף קשה.

"ראיות מוחלטות מצביעות על תבנית פעולה של כוחות הביטחון בעיראק בירי מכוון של רימוני גז מדמיע ועשן כדי להרוג, ולא לפזר את המפגינים, תוך הפרה ישירה של חוק זכויות האדם הבינלאומי. כוחות הביטחון ידעו עד כמה קטלנית הפעולה שלהם, אך המשיכו לירות כרצונם, מה שהוביל לפחות לשני תריסר הרוגים. ", אומר בריאן קסטנר, יועץ המשבר הבכיר בנושא נשק ומבצעים צבאיים באמנסטי אינטרנשיונל
"הסרטונים שניתחו לצורך הדו"ח מראים בבירור דפוס של התעללות ושימוש קטלני בכוח נגד אזרחים עירקים. זה קריטי לנתח כלי נשק אלה ביחס למרחבים העירוניים שבהם הם פרוסים – חקירה חזותית זו עוקבת אחר ביצועי הנשק ביחס לרחובות, כיכר וחללי ההרכבה שבהם נהרגו רבים כל כך. ", מספר ברד סמואלס, שותף מייסד של SITU Research.

עיצוב קטלני

הניתוח החדש מסתמך על פרסום קודם של אמנסטי אינטרנשונל שפורסם גם באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. רימוני העשן משני סוגים כוונו נגד המפגינים – רימוני M99 המיוצרים על ידי היצרנית הסרבית סלובודה ĈaĈak וכן רימוני גז מדמיע M651 ורימוני עשן M713 המיוצרים על ידי ארגון התעשייה הביטחונית (DIO) של איראן. הדברים אושרו על ידי חוקרי נשק עצמאיים.

הרימונים חריגים במשקלם ושוקלים כ- 250 גרם, הרימונים הללו כבדים עד פי 10 ממכלי גז מדמיע רגילים. עם זאת, הם נורים באופן דומה על ידי מטול רימונים ומקבלים עקב כך כוח רב יותר בעת פגיעה ובמיוחד בזווית נמוכה.

ירי מסוג זה הביא לנפגעים רבים כאשר מיכלי הגז פילחו את גולגולותיהם ואת גופם של המפגינים, כאשר עשן עדיין מתנופף מהפצעים הפתוחים. התמונות הללו הן מהקשות ביותר שנצפו על ידי חוקרי אמנסטי אינטרנשיונל.

עיראק: 600 הרוגים; חודש ירי רימוני הגז בכינון ישיר

המחקר של SITU השתמש במודל דיגיטלי כדי לדמות ירי של אחד מהרימונים לג'לטין בליסטי – ניתוח הנפוץ על ידי מומחי כלי נשק ומעבדה לזיהוי פלילי לבדיקת סוג וחומרת הפצעים הנגרמים מכדורים ומטענים אחרים. לרימון הייתה השפעה דומה להפליא על הג'לטין כמו רובה 12 מטר שתוכנן במיוחד לציד. במילים אחרות, כאשר יורים ישירות אל מטרה בזווית נמוכה, הרימונים המכונים "פחות קטלניים" הם קטלניים באותה מידה כמו תחמושת כבדה שתוכננה באופן מפורש להרוג.

כוונה להרוג, לא לפזר

אמנסטי אינטרנשיונל ו SITU, חקרו את הסרטונים ואת עדויות הראייה ביחד עם פריצת כוחות הביטחון העיררקאים.

 

בסרטונים מרובים שצולמו מנקודות תצפית שונות בגשר ג'ימוחיה או בסמוך לה, ניתן לראות כוחות ביטחון רעולי פנים בסירת סיור יורים את הרימונים בזווית נמוכה ישירות לעבר המון המפגינים בסמוך. בקטעים אחרים ניתן לראות את הרימונים נופלים על ראשי המפגינים במהירות גבוהה.

ברקע משבר הקורונה: ארה”ב נערכת להסלמה מול איראן ושלוחותיה

באמצעות סקירת וידיאו של עדי ראייה וכן איסוף עדויות של מפגינים ועובדי רפואה, תיעד אמנסטי אינטרנשיונל למעלה משני תריסר מקרי מוות שנגרמו כתוצאה מהרימונים הכבדים הללו מאז החלו ההפגנות באוקטובר. מכיוון שהמחקר הסתמך על קטעי ראיות וידיאו זמינות ואישור עדות בשטח, המספר האמיתי עשוי להיות גבוה בהרבה.

באופן מפתיע, בעקבות ההפוגה בשימוש שלהם בסוף נובמבר ודצמבר, הופיעו תמונות המראות שימוש חדש ברימונים בינואר ופברואר 2020.

שימוש מופרז בכוח

מאז ה -1 באוקטובר 2019, לאורך כל ההפגנות בבגדאד ובדרום הנפות העירקיות, תיעד אמנסטי אינטרנשיונל את כוחות הביטחון המשתמשים בכוח מופרז – ובמאות מקרים קטלניים – בכדי לפזר מפגינים במגוון דרכים אחרות.

זה כולל חמושים רעולי פנים וצלפים שמשתמשים בתחמושת חיה, רובה ציד וכדורי רובה יורים כדורים, אלות המשמשות למכות קשות ועוד שלל מקרים אחרים של שימוש בכלי נשק בלתי הולמים ובלתי חוקיים .

למרות השימוש הנרחב והשרירותי הזה בכוח, כולל מאות הרוגים, כמעט ולא נעשה דבר בכדי לתת דין וחשבון על כוחות הביטחון העירקיים.

"ניתוח חדש זה רק מחזק את אמונתנו כי לתחמושת זו אין כל שימוש לגיטימי בהפגנות השיטור. על הרשויות העירקיות להיזכר ברימונים הללו משימוש מיידי, ועליהן להיות חקירות עצמאיות וחסרות פניות לגבי השימוש בהן ולתבנית ההפרות