עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק על סף רתיחה

ראש הממשלה מנסה ברגע האחרון למנוע הפגנות המוניות בסוף השבוע • דיווחים על מתח עצום בבירה ושריפת מסמכים רגישים • רויטרס: אישור כי כוחות איראנים ביצעו ירי חי על המפגינים • המפגינים הציבו 23 דרישות לממשלה

ההפגנות בעיראק נמשכות מאז ה-1 באוקטובר במחאה על השחיתות הממשלתית, המצב הכלכלי וכן כמחאה על ההשתלטות האיראנית על השלטון בבגדאד.
ביום שישי הקרוב, ה-25.10.19, צפויות להתקיים הפגנות גדולות ברחבי עיראק וזאת על רקע המשך המצב הקיים ועל רקע הרג המפגינים הרב שהתרחש בעת קיום ההפגנות בראשית השבוע הראשון של החודש.

במטרה למנוע את ההפגנות הגדולות ומחשש כי המצב הרעוע יוביל להידרדרות השלטון המרכזי, צפוי היום (חמישי) ראש הממשלה עבדאל עבדול מאהדי, לפנות אל האומה בנאום מיוחד ולהודיע על רפורמות כלכליות וזאת נוסף לסידור מחדש של ממשלתו, כך דווח במספר אמצעי תקשורת בעיראק.

שגרירות ארה"ב פרסמה הודעה לקראת ההפגנות הצפויות וקראה לאזרחיה להישאר ערניים לאור המתיחות במדינה. במייל שהופץ על ידי השגרירות נכתב כי השגרירות קוראת לאזרחיה להימנע מאזורים המיועדים לאלימות ולהיות בקשר עם הסובבים אותם.

ביום רביעי דווח כי משרדי ממשלה נראו נטושים. מקור בשדה התעופה בבגדאד סיפר על תנועה לא שגרתית של טיסות מרובות ונוסעים לעבר אירביל, עמאן ואיסטנבול. האבטחה באזור שדה התעופה הוגברה מחשש לואנדליזם. ישנם דיווחים על בריחה של בכירים מהמדינה ושל אנשי עסקים.

כתב אל חורה דיווח כי הרשויות העיראקיות הורו למחלקות הציבוריות להעביר מסמכים רגישים וחשובים מחוץ לבניינים שלהם למגורים בטוחים לקראת ההפגנות המתוכננות ביום שישי. כמו כן דווח על שריפה של מסמכים רגישים.

צו של הממשלה המורה על איסוף ואחסון מסמכים
שירפה ליד בניין מרכזי של הממשל העיראקי
שירפה ליד בניין מרכזי של הממשל העיראקי
שקיות של מסמכים בעיראק
שקיות של מסמכים בעיראק

רשימת הדרישות של המפגינים

הועדה האחראית על ההפגנות פרסמה רשימה של 23 דרישות כלפי ממשלת עיראק וזאת בעקבות מותם של 107 אנשים ופציעתם של 6,580 מן המפגינים בחודש האחרון.

ברשימת הדרישות של המפגינים דרישה לתיקוני חוקה, ביטול גופים ממשלתיים בחשד לשחיתות בהם, צמצום הפרלמנט העיראקי וצמצום המשכורת והזכויות של חברי הפרלמנט, ביצוע בקרה כספית על מפלגות ואישי ציבור, חלוקה שווה של העושר במדינה – שכר שר יהיה שווה לשכר עובד אחר, מעבר לשיטת משטר רפובליקנית ולא פרלמנטרית, פירוק מפלגות על רקע דתי ושיקום הצבא ושירותי המודיעין, ניצול משאבי הנפט של עיראק לטובת הציבור, ביטול המחוזות של עיראק והכפפת השלטון לשלטון של בגדאד, חיזוק החקלאות המקומית והקטנת המעורבות הכלכלית של הממשלה במערכת הבנקאית.

קו פרשת המים – מי ירה על המפגינים?

הסוגיה המטרידה ביותר את הממשלה, את המפגינים ואת ארגוני זכויות האדם היא הירי החי שבוצע בערים שונות על המפגינים. כמובן כל אחד מנקודת מבטו.
הממשלה, יודעת כי הירי החי הוביל להמשך ההפגנות ולליבוי היצרים בהם. הממשלה חוששת כי המשך ההפגנות יוביל להרוגים נוספים והיא מנסה להוריד את המתיחות על ידי ועדת חקירה ממשלתית שמונתה על מנת לבדוק מי ביצע את הירי. הוועדה פרסמה חלקית את מסקנותיה אותם נפרט בהמשך.
צד נוסף בחקירת הירי על המפגינים היא חשיפת המעורבות האיראנית בהפגנות בירי על האזרחים על ידי סוכנות הידיעות רויטרס.

בכיר עיראקי מאשר: כוחות איראנים ביצעו ירי על מפגינים

ב-18 לאוקטובר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי שני בכירים בשירותי הביטחון של עיראק מאשרים כי אנשי משמרות המהפכה של איראן היו מעורבים בירי והרג של אזרחים עיראקים בזמן ההפגנות בתחילת החודש.

לפי תחקיר סוכנות הידיעות, אותם אנשי צבא אינם קשורים רק למשה"מ, אלא הם חלק מהכוח העיראקי ה-,PMF , המיליציה השיעית המובילה הנתמכת על ידי איראן. אותם כוחות פרסו צלפים על גגות הבתים והשתמשו בכוח קטלני על מנת לדכא את ההפגנות נגד הממשלה העיראקית.

מקור ביטחוני אמר לרויטרס כי מנהיגי המליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן החליטו על דעת עצמן לסייע בפיזור ההפגנות. "אנו הצלחנו לאשר כי הצלפים מטעם אנשי המליציות דיווחו ישירות למקד שלהם ולא למפקדי הצבא, אמר גורם בטחוני. "הם מקורבים מאוד לאיראן".

מקור ביטחוני נוסף שהשתתף בתדרוך בטחוני סיפר כי אנשי המיליציה שהתחפשו למפגינים בלבוש שחור ביום השלישי של ההפגנות הונחו לפעול בפקודתו של אבו זיינב אל-לאמי, ראש האבטחה של ה-PMF.


אותו איש בטחון מסר כי אל-לאמי קיבל את המשימה להשתיק את ההפגנות ממנהיג אחר. ברויטרס לא ידעו לציין את המספר המדויק של הצלפים.
דובר מטעם ה-PMF הכחיש את הדברים.

שר הפנים העיראקי, סאאד מען, אמר כי כוחות הביטחון לא ירו ישירות לעבר מפגינים והאשים באופן כללי "יורים אכזריים" שגרמו להרג ולפציעות של המפגינים. הממשלה החלה בחקירת מקרי הירי ומי הוראה על ביצוע שלהם, כך דיווח שר הפנים ב-6 באוקטובר.


ב-7 באוקטובר, הוציאו הודעה מטעם כוחות הביטחון העיראקים אשר הצהירה נחרצות כי יעצרו ויבאו חשבון עם מי שירה על המפגנים.
בכיר בממשלה אמר לרויטרס ביום רביעי שעבר כי זה יהיה לא אחראי להאשים מפלגה כלשהי, בין אם ה-PMF או את כוחות הביטחון, לפני השלמת החקירה. "בוא נחכה לפני שאנחנו מאשימים מישהו שנתן את ההוראה 'לירות על מנת להרוג'".

מוחמד ריאד, ראש ועדת הביטחון וההגנה אמר לסוכנות רויטרס כי החקירה מובילה לכך שהיה "ירי מכוון על מנת להרוג" לעבר המפגינים על ידי "מספר אלמנטים". הוא לא פירט.
המקור הביטחוני השני אותו ציטטה רויטרס הוסיף ואמר כי הצלפים השתמשו בציוד קשר על מנת לתאם את פעילותם והוא סופק על ידי איראן. אותם שידורים קשים ליירוט, לאור העבודה כי השתמשו במערכת שידור פנימית.

ביום השני של ההפגנות הגיעו אל בגדאד מספר בכירים ממשמרות המהפכה של איראן לפגישה עם שירותי המודיעין של עיראק, כך מסרו מספר גורמים דיפלומטים באזור. לאחר הפגישה , קצינים בכירים במשה"מ עם ניסיון בדיכוי מהומות אזרחים, המשיכו לייעץ לכוחות העיראקים, כך אמר דיפלומט בכיר, אולם שום כוחות איראנים לא נפרסו.

בכיר באחת מהמליציות הפרו איראניות אישר כי היו יועצים מטעם איראן בזמן ההפגנות בעיראק. "לאחר יומיים, הם נכנסו והעניקו לממשלה ולמליציות מודיעין. יועצים איראנים התעקשו לקחת חלק והזהירו אותנו כי ההפגנות שנמשכות יערערו את ממשלת עבדול מאהדי".

ב-23 באוקטובר פורסם בחשבון בטוויטר בקבוצה הנקראת " “#IraqiRevolution הציגה הקלטות קשר המוכיחות כי מפקד משטרת נג'ף נתן הוראה לביצוע ירי על מפגינים למרות שפוטר על ידי הממשלה.

מסקנות ועדת החקירה – כישלון של המשטרה והנהגתה

לאחר אירועי הירי בערים שונות מינה שר הפנים ועדת חקירה לשמיעת עדויות של המפגינים אודות האירועים. הועדה פרסמה כי היא מכירה בכך שנעשה שימוש ב"כוח מוגבר ובירי חי על ידי כוחות הביטחון והוא הגורם העיקרי להרג המפגינים". לפי הדיווח של הוועדה נהרגו 107 מפגינים ונפצעו 3450 מהם.

הוועדה הודיעה כי היא מצאה הוכחות לצלפים אשר ירו ישירות על מפגינים מבניינים מרכזיים בבירה וכי 70% מן הפציעות הן פציעות ראש או חזה. הוועדה ציינה כי כישלון המשטרה לאכוף את החוק והסדר במדינה היא שגרמה להרוגים והיא האשימה את אמצעי התקשורת בשידור ידיעות כוזבות שעוררו את זעם הציבור.
הדו"ח הסופי אישר כי לא ניתנה שום פקודה ישירה מהרשויות לבצע ירי חי לעבר המפגינים וכי הירי עצמו התרחש לנוכח אובדן השליטה של הנהגת הכוחות הביטחוניים והמליצה לפרק את הפיקוד של משטרת בגדאד והפיקוד הבכיר בה. המסקנות הועברו לתחום המשפטי.

האו"ם קובע – הפרה של זכויות אדם

בתוך כך פרסם המשרד לזכויות האדם בעיראק דו"ח מיוחד בעקבות האירועים האלימים שהתרחשו במדינה ב-1 באוקטובר ועד ה-9 באוקטובר . הדו"ח העלה דאגה רבה לזכויות אדם וזכויות המפגינים.

אנשי האו"ם מצאו כי נעשו הפרות רבות של זכויות אדם וניצול לרעה בזמן ההפגנות. הדו"ח כולל רשימה של המלצות לממשלה בנוגע להמשך ההפגנות. חלק מההמלצות נוגעות לאפשרות להפגין בשלום ומניעה של אלימות כלפי המפגינים בעתיד.

הדו"ח קובע כי בוצע הרג מכוון של מפגינים ושימוש בכוח מופרז ושימוש מוגזם במניעה של הזכות להפגין בציבור, ליידע את הציבור אודות ההפגנות וביצוע מעצרים שרירותי, איומים והטרדות.

https://www.reuters.com/article/us-iraq-protests-iran-snipers-exclusive/exclusive-iran-backed-militias-deployed-snipers-in-iraq-protests-sources-idUSKBN1WW0B1
https://www.thebaghdadpost.com/en/Story/44426/107-killed-3450-injured-during-Iraqi-demonstrations-Ministerial-Committee
https://www.thebaghdadpost.com/en/Story/44300/Demonstrations-return-on-October-25-with-23-demands