עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק: סוכל ניסיון לפגוע בחיילי צבא ארה"ב בעזרת מזל"ט

2 מזל"טים יורטו מעל בסיס עין אל אסד • קרוב ל-40 תקיפות נגד צבא ארה"ב בעיראק בשנה האחרונה • הגנרל מקנזי מודאג מחוסר היכולת להתמודד מול התקיפות של המזל"טים

צבא עיראק דיווח (ראשון) כי שני מזל"טים הושמדו מעל בסיס בסיס של חיילי ארה"ב, חודש לאחר שהמזל"ט חמוש ירה לאותו בסיס.

מערכת ההגנה C-RAM של צבא ארה"ב הופעלה כדי להפיל את המל"טים מעל בסיס עין אל-אסד, הממוקם במדבר המערבי בעירק, אמר דובר מטעם הצבא העירקי.
מספר שעות קודם לכן הופלה רקטה מעל שדה התעופה בבגדאד, "מבלי לגרום לנפגעים או נזק", אמר אלוף משנה וויין מרוטו, דובר הקואליציה הצבאית בראשות ארה"ב בעירק.

סינוואר נהנה מחסינות דה פקטו

מאז תחילת השנה היו 39 התקפות נגד אינטרסים אמריקאים בעירק.

כוחות עיראקים ליד הבסיס
כוחות עיראקים ליד הבסיס

 

 ארה"ב מודה: מתקשים להתמודד עם איום המל"טים של המלציות הפרו איראניות

ב-27 למאי דיווחנו באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי מפקד הצבאי האמריקני במזרח התיכון פרסם ב- 23 למאי, אזהרה חדשה מפני איום מל"טים חמושים המופעלים על ידי מיליציות הנתמכות באיראן בעירק.

האלוף פרנק מקנזי אמר כי את המזל"טים קשה לזהות ולהשמיד, והוא הודה שארה"ב מתקשה להתמודד איתם. לדבריו, יש למצוא דרכים טובות יותר להתמודד עם התקפות כאלה.

"אנחנו עובדים קשה מאוד למצוא אמצעים טכנולגים שיאפשרו לנו להיות יעילים יותר נגד מזל"טים," אמר מקנזי. הוא הוסיף כי צבא ארה"ב ניסה לחפש דרכים לחתוך את הקשר בין פיקוד והבקרה בין מזל"ט למפעיל שלו, ולשפר חיישני מכ"ם כדי לזהות במהירות את האיום בהתקרב, ולמצוא דרכים יעילות להפילם.
"הצבא עובד את זה קשה מאוד. ובכל זאת, אני לא חושב שאנחנו איפה שאנחנו רוצים להיות. "

הדברים באים בעקבות תקרית בה מזל"ט חמוש ירה לכיוון חיילי ארה"ב ליד שדה תעופה בצפון עירק באפריל, וגרם לשריפה גדולה ולנזק בבניין. ארה"ב מאשימה קבוצות מיליציות הנתמכות באיראן בהתקפות כאלה.

מקנזי אמר כי המיליציות היו מתוסכלות מכיוון שציפו שכוחות ארה"ב יעזבו את עירק לאחר מותם של מפקד הצבא האיראני קאסם סלימאני ומנהיג המיליציה העירקית אבו מהדי אלמוחנדיס בתקיפה אווירית של ארה"ב סמוך לשדה התעופה בבגדאד בשנה שעברה.

"הם מאמינים שהם יכולים לבצע פיגועים ברמה נמוכה למדי שלא יעוררו תגובה, ובכל זאת ייצרו מספיק חיכוכים שבסופו של דבר יגרמו לנו לעזוב", אמר מקנזי. "אני חושב שזה מצב מסוכן."

 

תמונות ראשונות מהספינה שטבעה ליד חופי איראן

המיליציה החות'ית הנתמכת על ידי איראן בתימן השתמשה לעיתים קרובות במל"טים מתאבדים נגד כוחותה קואליציה בסעודיה וגם בתקיפה הידועה על שדות הנפט של ארמקו.

המל"טים התוקפים מעוצבים בדומה מאוד למל"טים איראנים.

גם במהלך מבצע "שומר החומות" ניסה חמאס ואף טען שהצליח להוציא לפועל טיסות מל"טים לתוך ישראל. כחלק מן התרחישים אותם צה"ל הצלי לסכל היית הפגיעה באוכלוסיה עם מל"טים תוקפים.

"השימוש במערכות מזל"ט חמושות בתימן, או במהלך הסכסוך האחרון בעזה, הוא תוכנית מתאר לאופן שבו ישמשו מזל"טים בסכסוך מנקודה זו ואילך", אומר ד"ר ג'יימס רוג'רס מהמרכז ללימודי מלחמה באוניברסיטת דרום דנמרק, ל- Arab News.

מקנזי: "מוכנים לכל תגובה"
מקנזי: "מוכנים לכל תגובה"

"היכולת לשלוח מספר רב של מזל"טים וטילים בבת אחת פירושה שאפילו מערכות ההגנה המתוחכמות ביותר יכולות להיות רוויות ומוצפות."
רוג'רס מציין, הריחוק וההכחשה שמעניק המל"ט הפכו אותו "לכלי מוערך" בארסנל האיראני.

"תוכנית המזל"טים האיראנית התחדשה עם מזל"טים מתוחכמים, המיוצרים באופן מקומי, אותם היא מספקת לבעלות הברית האזוריות", אמר.
"התפשטות רחבה זו של טכנולוגיות מזל"ט איראניות הופכת את כמעט בלתי אפשרי לדעת מי ביצע תקיפת מזל"טים קטלנית באזור, ולפיכך יש לתת את האחריות והאחריות. זה רק יקשה יותר. "

ניקולס הראס, אנליסט בכיר וראש התוכנית ליציבות המדינה במכון ניוזלינס, אומר כי מערכת הביטחון האיראנית "נשענת על אסטרטגיה של ניצול כוחות מזל"ט כדי להציג אתגרים א-סימטריים למתחרים שחקני מדינה מתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית.

"איראן בונה יכולות מהשורה הטובה ביותר עם הרעיון של נחילי מזל"ט באוויר ובים, שהוא מיומנות שמדאיגה את גורמי ההגנה והמודיעין של ארה"ב הנדרשים להגן על כוחות ארה"ב המוצבים למזרח התיכון", הרס אמר לחדשות ערב.

"ה- IRGC הוא המוביל העולמי בהפצת הטקטיקות, הטכניקות והנהלים למלחמת מזל"ט לגורמים שאינם ממלכתיים, שיכולים לבצע אז התקפות רגישות ביותר נגד מתנגדי איראן תוך מתן אפשרות לאיראן להכחיש כי הורה על ההתקפות."

 

דיווח: צבא ארה"ב יפסיק לחימה קרקעית בעיראק

ב-1 ביוני דיווח אתר "אל ערביה" כי כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב למחמה נגד דעא"ש הודיעו בתחילת השבוע כי דרך יפסיקו ליצור מגע ישיר עם האויב ויתמקדו בעיקר בתמיכה לצבא עיראק.

"הקואליציה הבינלאומית אישרה כי משימתה בעירק להביס את דאעש עברה מלחימה ישירה לתמיכה נוספת בכוחות עירקיים, כולל ייעוץ והדרכה", אמר בהצהרה דובר הקואליציה הבינלאומי, אל"מ וויין מרוטו, תוך שימוש בראשי התיבות בערבית ".

הדובר הסביר כיצד צבא עיראק יוביל כעת את המאבק נגד דאע"ש, ואילו הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב תמשיך לספק "מודיעין, מעקב, סיור, לוגיסטיקה, ייעוץ", בנוסף לתמיכה מבצעית ואסטרטגית אחרת.

בנוסף לתמיכה בשטח, הסביר מרוטו כי ארה"ב תספק סיוע אווירי לכוחות העיראקים, "כשתתבקש".

תמונות של פגיעת הטילים בסיס עין אל אסד בעיראק
תמונות של פגיעת הטילים בסיס עין אל אסד בעיראק

לדברי מרוטו, כוחות הקואליציה בעירק נמצאים שם עם "בזמנה רשמית של ממשלת עירק לחיסול טרוריסטים ושרידי דעא"ש באזורים ספציפיים בעירק ובסוריה".

חשוב לציין כי כוחות ארה"ב סבלו בשבועות האחרונים במתקפות טילים וכטב"מים רבות.

המתקפה האחרונה אירעה לפני שבוע, כאשר טיל פגע בבסיס האווירי עין אל-אסאד במחוז ענבר. לא דווח על נפגעים.

הקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש מונה כיום 3,000 חיילים בעירק, כאשר הרוב המכריע, 2,500, הם חיילים של ארה"ב..

הוושינגטון פוסט דיווח כי בניגוד לדברי הגנרל מקנזי אין דאגה בארה"ב בנושא המל"טים של המילציות האיראניות.

ב-28 למאי דיווחו מספר כתבים בפוסט כי המליציות הנתמכות על ידי איראן תקפו האנגר סודי של ה- CIA בעירק באמצעות מזל"טים. התחכום של תקיפת המזל"טים החריד את הבית הלבן, כך נכתב בציוץ של הכתב.

עוד נכתב בפוסט כי מפקדים מתארים את המצב הנוכחי של פריסת כוחות ארה"ב בעיראק כ"ברווזים במטווח".

לאחר כל התקפה חדשה, צוטטו פקידי ארצות הברית כממהרים לקבוע אם האמריקאים נהרגו או נפצעו.

"מותו של אמריקאי הוא הקו האדום שלהם. השאלה הראשונה שהאמריקאים שואלים תמיד היא: מה היה לאום הנפגע? " צוטט פקיד מערבי.

 

נדמה כי ממשל ביידן בניגוד לממשל הקודם החליט כי אין להגיב צבאית על ההתקפות הללו בעיראק וזאת במטרה למנוע אסקלציה מול איראן .

המודלים המועדפים על ידי IRGC הם מזל"ט קמיקזה, אשר מתרסקים על יעדיהם ומתפוצצים עם השפעה, מכיוון שהם קלים להרכבה, קלים לתפעול, קלים לשימוש להתקפות נחילים מכריעות ומאתגרים מאוד להתמודד איתם. מזל"טים כאלה הם ככל הנראה מה שמקנזי חושש ממנו.

"אין מערכת אנטי-אוויר אחת שתעבוד הכי טוב נגד שיטות לוחמת מזל"ט שה- IRGC מלמדת את השותפים והפרוקסי של איראן", אמר הראס.
"כדי להתמודד עם לוחמת מזל"טים ברשת האיראנית נדרש מודיעין אותות פעיל כדי לזהות פעילים ואתרי ייצור מזל"טים ותקפות תגובה מהירות כדי לפגוע בהם לפני שהם יוצאים מהשטח."

האיום שנשקף ממזל"טים כלפי ארה"ב – ובהרחבה, גם על שותפיה האזוריים – הפך בלתי אפשרי להתעלם אפילו מממשל שמטרתו המוצהרת היא לסיים את "המלחמות לנצח" של אמריקה ולהתמקד באיומים מצד רוסיה וסין.

"אלה הקטנים והבינוניים (מזל"טים) מהווים איום חדש ומורכב על כוחותינו ושל שותפינו ובעלי בריתנו", אמר מקנזי לקונגרס באפריל.
"לראשונה מאז מלחמת קוריאה, אנו פועלים ללא עליונות אווירית מוחלטת."