עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק נערכת להסלמה

איראן הפכה את עיראק למחסן גדול של רקטות וטילים נגד ישראל,התקיפות האחרונות בעיראק המיוחסות לישראל גורמות לממשלת עיראק לנקוט בצעדי מגננה • גורמי מודיעין מערביים מעריכים כי התקיפות הישראליות בעיראק ימשכו מכיוון שאיראן נחושה להשתמש בה כפלטפורמה להעברת נשק לסוריה ולחזבאללה

ההתקפות האחרונות על בסיסי המליציות השיעיות בעיראק הנאמנות לאיראן והשמדת הרקטות והטילים שאוחסנו במחנות אלה גורמות לדאגה רבה בקרב ההנהגה העיראקית.

ההערכה בדרג קבלת ההחלטות העיראקי היא שעיראק תהיה בלב ליבו של המאבק האלים בין איראן לישראל ותהפוך לחזית לחימה פעילה בין שתיהן, בדיוק כמו סוריה.

למעשה, איראן הפכה את עיראק למחסן נשק גדול שבו היא מאחסנת רקטות וטילים לקראת העברתם לסוריה ולחזבאללה בלבנון, על הרקע הזה צפוי שישראל תמשיך בהתקפות על המקומות שבהם מאוחסנים הטילים האיראנים כדי להשמידם.

על הקרע הזה החליטה ממשלת עיראק לנקוט בשורה של צעדים הגנתיים לקראת ההסלמה הצפויה בשטחה.

 

א.הטלת מגבלות על טיסות במרחב האווירי העיראקי, כל טיסה מחייבת את אישורו של ראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי.

ארה"ב מתנגדת לצעד הזה מכיוון שהיא משתמשת באופן תכוף במרחב האווירי העיראקי לתקיפת מטרות של דאע"ש.

ב. מאמצים בהולים לרכישת מערכות הגנה אווירית מכיוון שעיראק פרוצה מבחינת יכולת ההגנה האווירית שלה.

הוגשו שורה של המלצות לראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי לרכישת מערכות הגנה אווירית.

בעיראק יש הטוענים כי מדובר במכשול קשה מכיוון במסגרת ההסכם האסטרטגי עם ארה"ב היא מחוייבת לרכוש מערכות "פטריוט" אמריקניות.

ראש הממשלה העיראקי עאדל עבד אלמהדי מתעניין ברכישת מערכות הגנה אווירית מרוסיה או מאיראן בהקדם האפשרי, בין היתר מדובר במערכת 400-S  הרוסית או במערכת "ח'ראדד" האיראנית".

כמה מליציות פרו איראניות כמו "גדודי חזבאללה", "סייד אלשוהדא" ו"אלנג'באא" מתעניינות אף הן בהצטיידות בטילי נ"מ מאיראן כדי להגן על מחנותיהם.

ג. עיראק מתכוונת להציב מערכות התראה מוקדמת בגבולות שלה עם סוריה וירדן כדי לאתר חדירת מטוסים ישראלים.

ד. העברת מחנות, מחסנים וטילים של המליציות השיעיות הפרו איראניות לאתרים חלופים.

ראש ממשלת עיראק החליט להרחיק את המחנות והמחסנים האלה הרחק מהערים, לפחות למרחק של 20 ק"מ.

שינוי המחנות והמחסנים כבר החל לפני כמה ימים. גורם צבאי עיראקי מסר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-23 באוגוסט כי 3 מחנות של המליציות החמושות כבר פונו , הטילים שהיו בהם יאוחסנו באתרים החלופיים  מתחת לאדמה על פי הקריטריונים הצבאיים. העברת המחנות נעשית בלילה בדרכים העוברות באזורים מיוערים כדי להקשות על גילוי המחנות החדשים באמצעות לוויני ריגול.

על פי גורמים זרים, ישראל תקפה בחודש האחרון לפחות 4 פעמים את מחנות המליציות השיעיות הפרו איראניות בעיראק שבהם היו מאוחסנים טילים ורקטות איראניים המיודעים לסוריה וחזבאללה בלבנון.

בין היתר הותקפו המחנות "אמרלי", "אשרף", "צקר" ו"בלד" ונגרמו בהן אבידות כבדות.

על פי מקורות אמריקנים, שר החוץ מייק פומפיאו שביקר בעיראק בחודש מאי האחרון הזהיר את ראש ממשלת עיראק בעניין הטילים האיראניים ארוכי הטווח שמוצבים בשטחו ומאיימים על מדינת ישראל, מדובר בטילי "זילזאל" או "פאתח" שטווח הפעולה שלהם נע בין 200 ל-700 ק"מ.

כפי הנראה, ידה הארוכה של ישראל, המתבססת על מודיעין מדוייק ויכולת אווירית מצויינת באמצעות מטוסי החמקן מסוג 35-F הגיעה למחסנים הנכונים במחנות המליציות הפרו איראניות בעיראק והכתה בהן קשות.

עיראק פרוצה מבחינת היכולת שלה להגנה אווירית יעילה, איראן איננה מתכוונת לוותר ותמשיך לאחסן טילים במחסני המליציות הנאמנות לה בעיראק, למרות הצעדים החדשים שנקטה ממשלת עיראק להתגונן מפני התקיפות הישראליות סביר להניח שהתקיפות ימשכו בהתבסס על מודיעין מדוייק, ישראל לא תאפשר את הפיכתה של עיראק לבסיס לוגיסטי של טילים נגדה.