עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק בדרך למערכת בחירות נוספת

התפטרות של הסאדרסיטים מן הפרלמנט ממשיכה להוביל למבוי סתום ולהמשך המשבר הפוליטי • באין יכולת למנות נשיא עיראק צפויה לשוב את הקלפי

יושב ראש הפרלמנט העיראקי אישר ב-12 ליוני את התפטרותם של סגני התנועה הסאדיסטית בראשות מוקתדה א-סאדר, לאחר שהנחה אותם להגיש אותה. משמעות הצעד היא אפשרות לעריכת בחירות חדשות בעיראק בקרוב.

ב-12 ליוני  לאחר שא-סאדר הנחה את סגניו הנוכחיים בפרלמנט ה-73 להגיש את התפטרותם ליו"ר הפרלמנט מוחמד אל-חלבוסי, האחרון למעשה חתם עליהם.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

א-סאדר אמר במכתב בכתב יד, שהעתק ממנו השיג אתר "אלף", לראש הגוש הפרלמנטרי שלו, חסן אל-אדהארי, כי עליו להגיש את "התפטרות האחיות והאחים בגוש ל- יו"ר הפרלמנט, תודה רבה על מה שהם סיפקו בפרק זמן כה קצר, כמו גם תודה לבעלי בריתנו בברית ההצלה הלאומית". בגלל הפטריוטיות והאיתנות שלהם, הם משוחררים ממני כעת".

 

אל-סאדר גם הודה במיוחד לבן דודו ג'עפר אל-סאדר, "שהיה המועמד העצמאי שלנו לראשות הממשלה".

אל-סאדר ציין כי "צעד זה נחשב להקרבה ממני למען המולדת והעם כדי לפטור אותם מהגורל הלא נודע, כפי שהקרבנו בעבר לשחרור עיראק, ריבונותה, ביטחונה, אחדותה ויציבותה. , והמולדת והעם תחילה .. הו אלוהים, אני פוטר אותי לפניך ולפני עמי".

.. לקבל את ההתפטרות בעל כורחו

אל-חלבוסי כתב בציוץ בטוויטר: "בהתאם לרצונו של מר מוקתדה א-סאדר, קיבלנו בחוסר רצון את בקשותיהם של אחינו ואחיותינו, נציגי הגוש הסדריסטי, להתפטר .." הוא הוסיף, "עשינו מאמץ כן וכנה להרתיע את (אל-סאדר) מהצעד הזה, אבל הוא העדיף להיות קורבן ולא סיבה משתקת, למען המדינה והעם, אז הוא החליט להמשיך עם ההחלטה הזו".

החלטתו של א-סאדר הגיעה לאחר כמה שעות של שיחות טלפון שניהל היום עם בעל בריתו בברית המשולשת, יחד עם הסונים, מנהיג המפלגה הדמוקרטית של כורדיסטאן מסעוד ברזאני, שעסק בהתפתחויות הפוליטיות האחרונות במדינה ובהתפתחויות. של התהליך המדיני הנוכחי בו.

ההחלטה התקבלה גם לאחר שיחות שניהל אתמול בארביל עם מנהיגי כורדים, מנהיגי ברית הריבונות הסונית בתוך הברית המשולשת "הצילו את האומה" חמיס אל-ח'נג'ר ועם יו"ר הפרלמנט מוחמד אל-חלבוסי.

 

עמדת הכוחות הפוליטיים בברית המשולשת: הסונים והכורדים עדיין לא ידועה, אך הסימנים מצביעים על כך שנציגיהם עשויים להגיש את התפטרותם, כלומר פיזור הפרלמנט ויציאה לבחירות חדשות או מעבר לאופוזיציה, כלומר. האפשרות להקים את כוחות המסגרת השיעיים הנאמנים לאיראן עבור הממשלה החדשה במקרה שהפרלמנט לא יפוזר.

המסגרת השיעית תקבל את המושבים הסדיסטים

מוקדם יותר היום נחשף כי יותר מ-100 מושבים פרלמנטריים מתוך סך של 329 מושבים יעברו ל"מסגרת התיאום" של הכוחות השיעים הנאמנים לאיראן בפרלמנט, לאחר שסגניו של סאדר הגישו את התפטרותם אם הפרלמנט הנוכחי יימשך.

על פי מפת המושבים החדשים לכאורה בפרלמנט לאחר ההתפטרות, שנחשף היום על ידי העיתון העיראקי "אלמאדה" ונראה על ידי "אלב", לקואליציית "מדינת החוק" בראשות ראש הממשלה לשעבר, נורי אל-מליכי, יהיה המספר הגבוה ביותר של מושבים פרלמנטריים, בעוד שעצמאיים יזכו ב-20 מושבים נוספים, מה שיביא את מספר המושבים שלהם לפרלמנט ל-63 מושבים.

מנגד, 6 כוחות חדשים יעלו לפרלמנט, שלא הצליחו להשיג מושבים, כולל לפחות 3 מפלגות הקשורות למסגרת השיעית.

סטטיסטיקה ראשונית לתקופה שלאחר התפטרות נציגי א-סאדר מלמדת כי מספר המנדטים במסגרת השיעית, המונה כיום 88 מנדטים, יעלה לכ-120 בהוספת 30 מנדטים לפחות.

וקואליציית "מדינת החוק" בראשות אל-מאלכי תקבל 33 מושבים נוספים, מה שיביא את מספר המושבים שלה למספר המושבים הרב ביותר ב-46, ותוסיף כ-13 מושבים, כדי להיות מובילה על מתחרותיה הקרובות ביותר אחרי הסדריסטים, הקידמה הסונית. אליאנס, שיש לה 37 מושבים.

באשר לברית אל-פתח, בראשות האדי אל-אמירי, המונה כיום 17 מושבים, מספרה יגדל ב-12 מושבים, ויביא את סך המושבים שלה ל-29.

ברית כוחות המדינה, הכוללת את קואליציית החוכמה בראשות עמר אל-חכים ואת קואליציית הניצחון בראשות ראש הממשלה לשעבר חיידר אל-עבאדי, תגדיל את מספר המושבים שלה ל-11 לאחר שצירפה 7 סגנים ל-4 הנוכחיים שניצחו מהכנסת. קוֹאָלִיצִיָה.

באשר לקואליציה בראשות מוחמד אל-חלבוסי במסגרת ברית הריבונות הסונית, המונה כיום 37 מושבים, היא תקבל שני מושבים נוספים בבגדד, מה שיביא את סך המושבים שלה ל-39.

וביום שישי האחרון כתבו כל נציגי התנועה הסדריסטית את התפטרותם והעמידו אותן לרשות מנהיגם מוקתדא א-סאדר, להגשתן במועד שיקבע.

ראש הגוש הפרלמנטרי הסדריסט, חסן אל-אדהארי, אמר בהצהרה קצרה שראה "אלף" כי הוא שם את התפטרותם של כל 73 סגני הגוש הסדריסטי מתוך 329 חברי פרלמנט לידיו של א-סאדר.

הוא הוסיף, "אדוננו, מנהיגנו, ובן התייחסותנו… בשמי ובשם כל סגני הגוש הסדריסטי, אני מניח בידיכם את התפטרות כל סגני הגוש הסדיסטי לאחר שקיבלתי אותם, ואנחנו לרשותך ולרשותך".

ביום חמישי הנחה א-סאדר את סגני הגוש הסדריסטי לכתוב את התפטרותם מבית הנבחרים, והדגיש כי הרפורמה במדינה לא תתאפשר ללא ממשלת רוב לאומית.

משבר בחירת הנשיא והרכבת הממשלה

א-סאדר קרא בתחילת החודש שעבר לנציגים עצמאיים בעיראק להרכיב ממשלה תוך פרק זמן מקסימלי של 15 ימים.

א-סאדר ציין כי בתהליך המדיני הנוכחי יש שלוש מפלגות, הראשונה המיוצגת על ידי קואליציית "הצילו את המולדת", אותה תיאר כקואליציה הגדולה ביותר שאיחרה בהרכבת ממשלת רוב לאחר הפעלת השליש החוסם. הוא סבר כי המפלגה השנייה היא המסגרת המתאמת של הכוחות השיעים, והיא גם לא הצליחה להרכיב ממשלת קונצנזוס לאחר שקיבלה תאריך יעד של 40 יום.

א-סאדר דרש גם מהמפלגה השלישית, העצמאים, להקים ממשלה עצמאית שתצביע עליה הקואליציה הגדולה ביותר, כולל הגוש הסדריסטי, מבלי להעניק לה שרים, אך גם הם לא הצליחו לעשות זאת.

התנועה הסדריסטית, העומדת בראש קואליציית "הצילו את המולדת", ביקשה להקים ממשלת רוב, והדגישה כי הגוש שלה הוא הגדול ביותר בפרלמנט עם עצמאים, שיכלול כ-170 צירים מתוך סך של 329 צירים.

באשר למסגרת המתאמת של הכוחות השיעים, המונה 83 צירים, היא דוחפת להקמת ממשלה בהסכמה הכוללת את כל המפלגות השיעיות, כפי שהייתה המסורת הפוליטית בעיראק מאז נפילת המשטר הקודם ב-2003.

בגלל המחלוקת הפוליטית וחוסר היכולת של מפלגה כלשהי לפתור עניינים, הפרלמנט נכשל שלוש פעמים בבחירת נשיא הרפובליקה ולמנות דמות להרכיב את הממשלה החדשה, תוך חריגה מהמועדים שנקבעו בחוקה.