עבור לתוכן העמוד
Menu

עימות פת"ח-חמאס גולש גם ללבנון

ברש"פ מודאגים מאוד מכך שתנועת חמאס בונה תשתית צבאית בדרום לבנון • החשש הוא שכוחה יופנה גם נגד שלטון הרש"פ ולא רק נגד ישראל • המתיחות בין פת"ח לחמאס במחנות הפליטים בלבנון גוברת ועלולה לגלוש גם למחנות הפליטים בגדה כדי לערער את שלטון הרש"פ

במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון שוררת מתיחות גדולה בין פעילי פת"ח וחמאס בעקבות האירועים האלימים במחנה הפליטים בורג' א-שמאלי באזור צור.

בעוד משלחת של תנועת חמאס עושה הכנות לנסוע לקהיר לפגישות עם נציגי המודיעין המצרי שיעסקו גם בהצעת הפיוס של מצרים בין חמאס לרש"פ, התפרץ סכסוך אלים בין פת"ח לחמאס במחנה הפליטים בורג' א-שמאלי באזור צור שבלבנון.

על פי גורמים לבנונים, פעיל פת"ח פתח באש לעבר הלוויה שבה השתתפו אלפי תושבי המחנה. מדובר בהלוויתו של פעיל חמאס, המהנדס חוסאם שאהין, שנהרג כתוצאה מפיצוץ מחסן נשק ותחמושת של חמאס שהוסתר מתחת למסגד מחנה הפליטים בורג' א-שמאלי.

כתוצאה מהירי נהרגו 4 בני אדם ועוד 7 נפצעו ובהם בכיר חמאס זאהר אלג'בארין, סגנו של צאלח אלעארורי והאחראי על תיק השבויים והנעדרים הישראלים בארגון.

תנועת חמאס פירסמה ב-13 בדצמבר הודעה רשמית שבה האשימה את הרש"פ וכוחות הביטחון שלה בלבנון במה שכינתה "רצח והתנקשות בכוונת תחילה".
אשרף דבור, השגריר הפלסטיני בלבנון גינה את הירי בהלוויה והביע תנחומים לתנועת חמאס ולעם הפלסטיני.

צבא לבנון הודיע כי "כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני" מסרו לידיו את החשודים בירי במחנה הפליטים בורג' א-שמאלי וכי נפתחה חקירה בפרשה.

לפחות אחד מן החשודים בירי הינו פעיל מוכר של תנועת פת"ח.

"כוחות הביטחון הלאומי" בלבנון שייכים לאש"פ והם כפופים לרש"פ ומנגנוני הביטחון שלה ברמאללה, מדובר בכוח שאמור להגן על מחנות הפליטים הפלסטינים מפני אוייבים חיצוניים.

בין תנועת פת"ח לבין תנועת חמאס יש יריבות קשה על השליטה ב-12 מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון וההשפעה על כ-200 אלף התושבים הפלסטינים המתגוררים בהם.
כוחות הביטחון של לבנון לא נכנסים למחנות הפליטים הפלסטינים על פיי ההסכם בין ממשלת לבנון לאש"פ.

אולם, מחנות הפליטים בלבנון הינם זירה קבועה למאבקי כוחות אלימים בין הפלגים הפלסטינים השונים.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי קיימת דאגה רבה בקרב תנועת פת"ח מהמגמה של תנועת חמאס לבנות כוח צבאי במחנות הפליטים בדרום לבנון וכי אין מדובר רק בכוח שיפעל נגד ישראל אלא גם כוח שיפעל נגד הרש"פ וינסה להשתלט על כל מחנות הפליטים בלבנון.

בכיר חמאס, זאהר ג'בארין, שנפצע במהלך הירי בהלוויה שלשום הינו האחראי הבכיר של חמאס על "לשכת הבינוי" שאחראית על ההתעצמות הצבאית של תנועת חמאס, כולל בלבנון.

פעיל חמאס חוסאם שאהין שנהרג בפיצוץ במחסן הנשק מתחת למסגד במחנה בורג' א-שמאלי הינו מהנדס שעבד ב"לשכת הבינוי" של התנועה.

זאהר ג'בארין
זאהר ג'בארין

בתנועת פת"ח טוענים כי תנועת חמאס היא שיזמה את תקרית הירי וכי מדובר ב"פרובוקציה" כדי להסיט ממנה את הביקורת על כך שהיא מסתירה חומרי נפץ ורקטות בלב האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית ומשתמשת בהם כ"מגן אנושי".

אין ספק שתנועת חמאס התחזקה מאוד במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מדיר את רגליו מהמחנות האלה, לעומתו, הנהגת חמאס ובראשה אסמעיל הניה הפכה את מרבית מחנות הפליטים בלבנון למעוזים של תנועת חמאס.

החשש של הרש"פ הינו שהמאבקים הפנימיים בין פת"ח לחמאס יגלשו גם למחנות הפליטים הפלסטינים בשטחי הגדה, בעקבות מבצע "שומר החומות" גבר גם הכוח של תנועת חמאס ברחוב הלבנוני.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ מתמודדים בימים אלה בתופעת האנרכיה הביטחונית בכמה מקומות בגדה כמו ג'נין, חברון, בית לחם והאוניבסיטות בגדה.

ארגון חמאס מנסה לערער את יציבות שלטון הרש"פ בכל דרך, גם מדרום לבנון.

הרש"פ הגבירה בימים האחרונים את מעצרי המנע של פעילי חמאס בגדה, גם גורמי הביטחון של ישראל פועלים לסייע לה ועצרו את בכיר חמאס השיח' חסן יוסף הנחשב למנוע הראשי של פעילות חמאס בגדה.

המעצרים של פעילי חמאס בידי הרש"פ וצה"ל יוגברו בימים הקרובים, המשך היציבות של הרש"פ והמאבק נגד חמאס יעמדו במרכז הפגישה המתוכננת להתקיים השבוע ברמאללה בין יו"ר הרש"פ לבין שר הביטחון בני גנץ.