עבור לתוכן העמוד
Menu

עיוורון מדיני הוביל לאוסלו

בדיון בכנס המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה לציון 80 שנה לחתימה על הסכם מינכן נזכרו הדוברים גם בהסכמים אחרים שהייתה להם השפעה הרסנית

 

 

במסגרת כינוס מיוחד של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה לציון 80 שנים לחתימה על הסכם מינכן, אמר נשיא מכון המחקר, ד"ר דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ, כי בדומה להסכמי מינכן דאז, הסכם אוסלו הינו "בלוף" תקשורתי שביקשו למכור לציבור כי יאסר ערפאת הנו נלסון מנדלה של הפלסטינים. ד"ר גולד הוסיף: "הסתבר שהוא לא".

 

מנכ"ל משרד החוץ לשעבר התייחס גם לאיום האיראני ואמר כי אל מול איראן חייבים להראות כוח ונחישות אמתית, איומי כלפי המשטר על מנת שישתכנע בכנות האיום שלך כלפיו.

 

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מתח ביקורת במסגרת המושב השני של הכנס על ממשל אובאמה ועל הסכמי הגרעין עם איראן ואמר: "הגישה של הממשל הייתה בוא ננסה לפייס את התוקפן, ננסה לתת לו תמריצים וכך הוא לא יתקוף אותנו או ינסה לפתח נשק גרעיני". קופרווסר אמר כי הגישה של ממשל אובאמה גם בנוגע להחלטת מועצת הביטחון 2234 על נושא ההתנחלויות הייתה מבחינת "זריקת ישראל מתחת לאוטובוס".

 

מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים לשעבר, ביקר את הניסיון המערבי להציג את ההסכם כ"או הסכם או מלחמה עם איראן" וטען כי ישנם עוד כמה דברים שניתן לבצע ולעשות בספקטרום של הדברים. קופרווסר גם קישר את הדברים גם אל הסכמי אוסלו, שאנו מציינים 25 שנים לחתימתם, ואמר כי העיוורון המדיני בחוסר היכולת שלנו לא לרצות לראות כי היריב שלך מערים עליך, השכנוע העצמי שלך כי הוא ישתנה וההתעלמות מחומרי המודיעין מהווים בעיה גדולה לא רק של המנהיגות בישראל אל גם של המנהיגות של העולם המערבית.

 

"אל מול אידאולוגיית כמו של היטלר וכמו של המשטר באיראן אין כנראה שום דרך לפעולה למעט הרתעה משכנעת", אומר קופרווסר.

 

אל"מ במיל. ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ויועצו המדיני לשעבר של רה"מ רבין ז"ל, ציין כי במזרח התיכון אינך יכול להראות כחלש וכי אתה חייב לעמוד במילה אל מול היריב שלך ,אתה לא יכול לאיים על הנייה כי יש לו 48 שעות לחיות ולא לממש את זה, אתה לא יכול להודיע מראש כי אתה לא תיכנס לעזה משום שאינך רוצה שיהרגו חיילים".