עבור לתוכן העמוד
Menu

עזה: להמנע מלהגיע להסדרה תחת אש

איראן ממשיכה לחמם את גבול רצועת עזה באמצעות הג'יהאד האסלאמי כדי לטרפד את הבנות ההסדרה בין ישראל לחמאס • כוח "קודס" האיראני ממשיך באסטרטגיה של קאסם סולימאני להעסיק את ישראל בשתי חזיתות בצפון ובדרום, ישראל מנסה למנוע הסלמה לפני הבחירות

בדומה לחודש נובמבר האחרון, אז צה"ל יצא לתקיפות של יעדי ארגון הג'יהאד האסלאמי בלבד בתגובה על ירי הרקטות לעבר ישראל כדי להימנע מהכנסת ארגון חמאס לתוך המערכה, ולנסות ולשמר עמו את הבנות ההסדרה ולהמשיך את התהליך הזה.

במסגרת התגובה של צה"ל על פעילות הטרור של הג'יהאד האסלאמי, תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי אמש עשרות יעדים של הארגון ברצועת עזה וגם יעדים באזור דמשק שבסוריה.

קופרווסר: ישראל צריכה לבחון את האסטרטגיה שלה מול עזה

התקיפה בסוריה דומה לתקיפה בחודש נובמבר שעבר שבה ניסתה ישראל לחסל את בכיר הארגון אכרם אלעג'ורי, אולם, הפעם התמקדה התקיפה באתר  שבו ביצע הארגון מחקר ופיתוח של  אמצעי לחימה תוך התאמתם ליצור ברצועת עזה וכן יצור חומר המשמש דלק לרקטות.

הג'יהאד האסלאמי הודיע כי בתקיפות באזור דמשק נהרגו 6 מאנשיו.

.

ברצועת עזה הותקפו עשרות מטרות של הארגון ובהן תשתיות תת קרקעיות, מפקדות ומתחמי אימונים.

 

מהי הסיבה להסלמה ברצועה?

ההסלמה בגבול רצועת עזה איננה מקרית, היא מוכוונת על ידי איראן אשר מנסה באמצעות ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה לטרפד את הבנות ההסדרה בין ישראל לחמאס.

המגמה האיראנית התגברה לאחר חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני ופירסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

הגנרל אסמעיל קאני, המפקד החדש של כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" נמצא בקשר ישיר עם ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי ומתאם עמם את פעילות הטרור נגד ישראל.

האסטרטגיה היא לשחק את המשחק בשני ראשים מול ישראל: ארגון חמאס משחק את תפקיד "השוטר הטוב" מול ישראל, שמעוניין בהסדרה ורוצה להינות מפירותיה בהיבט הכלכלי וההומניטארי, ואילו ארגון הג'יהאד האסלאמי הינו "הסורר" או "השוטר הרע" שמסלים את המצב  הביטחוני בגבול עם ישראל מבלי להביא למלחמה כוללת.

האסטרטגיה הזו מאפשרת לארגוני הטרור ברצועה להחזיק את המקל משני קצותיו ולהשאיר מנוף לחץ קבוע על ישראל.

גם אם תושג הסדרה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס הרי שהיא בפועל תהייה "הסדרה תחת אש", לא ישרור שקט מוחלט בגבול הרצועה, ארגוני הטרור רוצים להרגיל את ישראל לנוסחה הזו שמאפשרת להם להינות מהטבות ההסדרה אך מאידך גיסא להראות שהם ממשיכים בג'יהאד נגד ישראל.

חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא בחודש נובמבר שעבר לא הביא לשקט ברצועה. אבו אלעטא הוביל בהנחיה איראנית את ההתנגדות להסדרה ופעל לטרפדה,אולם, הג'יהאד האסלאמי ממשיך באותה המדיניות המוכתבת לו ע"י איראן.

"עושה הצרות" החדש של הג'יהאד הא

סלאמי הינו ח'ליל אלבהתיני, מפקד חטיבת עזה של ארגון הג'יהאד האסלאמי וממשיך דרכו של בהאא' אבו אלעטא.

 

אלבהתיני מבקש לנקום את מותו של אבו אלעטא בידי ישראל והוא ממשיך בקו ההתרסה נגד ההסדרה ברצועה.

כך פעל הג'יהאד האסלאמי באחרונה פעמיים לנסות ולחבל בהסדרה, צלף של הארגון ירה בשבוע שעבר לעבר כוח צה"ל וב-23 בפברואר הגיעו 2 מחבלים של הג'יהאד האסלאמי לגדר המערכת באזר ח'אן יונס וניסו להטמין בסמוך לה מטען חבלה, כוח צה"ל שזיהה אותם פתח באש וחיסל את המחבלים,

דחפור של צה"ל נכנס לתחומי הרצועה באזור התקרית ופינה את גופת אחד המחבלים באצתעות הכף שלו, האירוע שתועד בצילומים הרתיח עוד יותר את הנהגת הג'יהאד האסלאמי ברצועה, המדיניות החדשה של צה"ל היא לאגור כמה שיותר גופות מחבלים כדי שישמשו כקלפי מיקוח להחזרת גופות חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל.

בתגובה להריגתם של 2 המחבלים שיגר ארגון הג'יהאד האסלאמי, בתיאום עם חמאס, יותר מ-20 רקטות לעבר ישראל והוא הודיע רשמית כי הירי נועד לנקום את מותם של אנשיו.

ירי הרקטות לעבר ישראל בוצע רק לאחר שארגוני הטרור קיבלו את הכסף הקטארי, הם המתינו בסבלנות עד שהשליח הקטארי מוחמד אלעמאדי וסגנו יעזבו את שטח הרצועה ואז שיגר הג'יהאד האסלאמי את מטח הרקטות לעבר ישראל.

ישראל איננה מעוניינת בהסלמה בגבול הרצועה לפני הבחירות לכנסת בשבוע הבא. גורמים מדיניים בכירים מסרו כי שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב והמודיעין המצרי פתחו במגעים עם בהנהגת חמאס ברצועה כדי להביא להרגעת המצב.

ישראל תצטרך להכריע אחרי הבחירות לאן מועדות פניה ברצועת עזה, היא איננה יכולה להמשיך לאורך זמן במדיניות מגומגמת כלפי הטרור מהרצועה.

 

מה מניע את הג'יהאד האסלאמי?

ישנן כמה סיבות המניעות את הג'יהאד האסלאמי לטרפד את ההסדרה עם ישראל.

א.אמונה מלאה של הנהגת הארגון בצדקת דרכו ובאידיאולוגיה שלו כי הדרך היחידה הינה דרך הג'יהאד.

ב.תחושת העוצמה-בידי הארגון רקטת ארוכות טווח שבאמצעותן הוא יכול להכות בעורף הישראלי, כמו כן יש ברשותו מנהרות התקפיות,טילי נ"ט מתקדמים וכוח קומנדו ימי.

ג. היריבות עם חמאס- הארגון מרגיש מספיק חזק לערער על ההגמוניה של חמאס ברצועת עזה, מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה משוכנע כי ארגונו יהפוך לארגון החזק ברצועה והוא מנסה למצב אותו  כארגון ההתנגדות המוביל ולצייר את חמאס כארגון המתפשר עם ישראל.

ד.ההשפעה האיראנית- הארגון נתון כעת למרותו של הגנרל אסמעיל קאני, מפקד כוח "קודס" החדש.

האיראנים דורשים מהארגון לטרפד את ההסדרה ברצועה כדי להעסיק את ישראל בשתי חזיתות במקביל, בדרום ובצפון.

המשך ההסדרה איננו מבטיח שקט מוחלט בגבול הדרום, הוא מאפשר לארגוני טרור להמשיך להתחזק ולהתעצם, חמאס איננו יכול להתחייב כי ירי הרקטות של הג'יהאד האסלאמי יפסק והוא איננו מוכן להתעמת עם הג'יהאד האסלאמי כדי לעצור את הירי.

בתרחיש כזה, ישראל עלולה למצוא את עצמה בתוך תהליך הסדרה כשהיא מעניקה הקלות לארגון חמאס מבלי לקבל תמורתן רגיעה מוחלטת, זו איננה הדרך להילחם בטרור.