עבור לתוכן העמוד
Menu

עזה וחמאס כבלוני נפץ

ארגון חמאס הגביר את השימוש בבלוני נפץ כדי להפעיל לחץ על ישראל להסכים לתנאיו לרגיעה • מצרים במאמץ למנוע עימות בגבול הרצועה אך המצב הכללי בזירה הפלסטינית הינו נפיץ ועלול לצאת משליטה

בשבוע האחרון חלה עלייה משמעותית בשיגור בלוני הנפץ מרצועת עזה לעבר ישובי עוטף עזה.

מדובר בבלוני נפץ שאליהם מוצמדים חומרי נפץ ומטרתם היחידה היא לפגוע באזרחים או חיילים ישראלים.

עשו לעמוד הפייסבוק שלנו לייק ותשארו מעודכנים בכל מאמרי ה-JCPA

במקביל לכך חלה גם עלייה במספר המטענים ובקבוקי התבערה שמשליכים אנשי יחידות "ההטרדה הליילית" שפועלים מדי לילה על הגבול נגד חיילי צה"ל.

ההסלמה בפעילות של חמאס נגד ישראל  נועדה לכופף את ישראל באמצעות טרור כדי שתקבל את תנאי הרגיעה כפי שרואה אותם חמאס. הנחת הפעולה של הנהגת חמאס היא שידיה של ממשלת ישראל כבולות והיא איננה מעוניינת בהסלמה בגבול בדרום בגלל הבחירות לכנסת ב-9 באפריל.

הנהגת חמאס בלחץ, בסוף החודש תמלא שנה למלחמת ההתשה שבה פתח הארגון נגד ישראל הנקראת "צעדות השיבה" והארגון לא הצליח להשיג הישגים משמעותיים שאותם הבטיח לתושבי הרצועה ובראשם הסרת המצור מעל הרצועה.

במקביל להסלמה בשטח עוסק מטה צעדות השיבה בארגון הפגנת ענק שנקראת "צעדת המיליון" ביום ה-30 במרץ שהינו "יום האדמה" וגם יום השנה הראשון לקמפיין צעדות השיבה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה שחזר לרצועה לפני כמה ימים מביקור של 3 שבועות בקהיר, נועד השבוע בעזה עם חברי מטה ההנהגה העליונה של צעדות השיבה ועדכן אותם על תוצאות שיחותיו עם המודיעין המצרי.

הניה סיפר להם כי משלחת של המודיעין המצרי תגיע לרצועה כדי לקדם את הבנות הרגיעה עם ישראל כדי להביא לחמאס הישגים נוספים בתחום ההומניטארי.

 

מאמץ מצרי למנוע עימות גבול הרצועה

 

משלחת של המודיעין המצרי הגיעה ב-5 במרץ לרצועת עזה, היא נועדה עם ראשי חמאס אסמעיל הניה ויחיא סינוואר ואח"כ יצאה לישראל לפגישות עם בכירי מערכת הביטחון, המשלחת אמורה לשוב לרצועה בתוך יומיים עם תשובות ישראל על דרישות חמאס.

הנהגת חמאס דורשת העברת סכום של 20 מיליון דולר לתשלום משכורות לפקידיה וסיוע למשפחות נזקקות, הרחבת מרחב הדיג  והגדלת הסחורות שנכנסות לרצועה.

בחמאס טוענים שישראל הפרה את הבנות הרגיעה שהושגה לפני כ-4 חודשים בתיווך מצרי ודורשים מישראל ליישם את מה שהובטח, הפעלת קו חשמל חדש (קו 161) שיגדיל את אספקת החשמל מרצועת עזה לישראל ותחילת משא ומתן על הפעלת קו ימי מרצועת עזה באמצעות הקמת מסוף ימי צף בקפריסין.

לישראל אין עניין בהסלמה ובעימות צבאי בגבול הרצועה אך אי אפשר להתעלם מהעובדה שארגון חמאס העלה את רמת המסוכנות של הבלונים שהוא משגר מהרצועה לעבר ישראל, לא עוד בלוני תבערה אלא בלונים שנושאים חומרי נפץ.

ישראל  הגבירה את התקיפות של יעדי חמאס ברצועה. בתגובה לכל בלון נפץ שהארגון משגר לעבר עוטף עזה, ישראל מטילה את האחריות על חמאס בתוקף היותו הריבון ברצועה אך צה"ל תוקף עמדות ריקות של חמאס ומתקנים בלתי מאויישים של הארגון.

ההפצצות הישראליות הן יותר אינטנסיביות, אך אין בהן כדי להרתיע את ארגון חמאס שממשיך בשיגור בלוני הנפץ.

מה שדרוש הוא פגיעה במשגרי הבלונים עצמם ובפעילי הזרוע הצבאית שמפעילים את יחידות הבלונים הנקראות "ילדי א-זווארי" על שם מהנדס החמאס מוחמד א-זווארי, שחוסל על ידי המוסד הישראלי בתוניסיה ב-15 בדצמבר 2016, והתמחה בפיתוח כלי טיס עבור הזרוע הצבאית של חמאס.

שינוי המדיניות והפגיעה במשגרי הבלונים ושולחיהם מצריך החלטה של הדרג המדיני, כפי שהדברים נראים כרגע, אין בכוונת ישראל להחריף את הצעדים נגד משגרי בלוני הנפץ ולהסתפק בהגברת התקיפות בלבד מבלי להביא להרוגים מחשש שהדבר יביא להסלמה בגבול הרצועה.

הדרג המדיני איננו מעוניין בהחרפת המצב הביטחוני, גם כך יש מתיחות רבה בשטחי הגדה על רקע המשבר הכספי של הרש"פ בעקבות יישום "חוק קיזוז" קצבאות המחבלים ובני משפחותיהם וכוונת שב"ס להכניס מערכות שיבוש טלפונים סלולאריים לאגפים בבתי הכלא שבהם יש אסירים ביטחוניים, ברקע קיים גם משבר שער הרחמים בהר הבית שמאיים להפוך לגפרור שיצית את התבערה הגדולה בשטחים.

גורמי הביטחון מעריכים שעימות צבאי ברצועת עזה הוא בלתי נמנע ומדובר רק בשאלה של זמן, כרגע המאמץ של ישראל הינו להרוויח זמן ולדחות אותו עד לאחר הבחירות.

יום ה-30 במרץ אמור להיות יום מבחן חשוב, ארגוני טרור ברצועה יציינו בו מלאת שנה לצעדות השיבה ועפ"י ח'אלד אלבטש ראש המטה של הצעדות ייעשה מאמץ להעביר את האירועים גם לשטחי הגדה, השטח מלא באווירה נפיצה והעניינים עלולים לצאת משליטה גם מבלי שתנועת חמאס וישראל רוצות בכך.