עבור לתוכן העמוד
Menu

עזה בצד: בתי הכלא וצפון השומרון – מוקדי ההסתה של חמאס

צה"ל תגבר כוחותיו באזור צפון הגדה כדי למנוע את ההסלמה הביטחונית שארגון חמאס מעודד כדי לערער את היציבות הביטחונית ולהביא לאינתיפאדה חדשה • חמאס יוצר מתיחות מכוונת בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל כדי להתסיס את השטח

בסוף השבוע שעבר היו שלוש תקריות ירי חי לעבר כוחות צה"ל באזור צפון השומרון ועימותים של פלסטינים עם מתנחלים וכוחות צה"ל באזורי שכם וג'נין. העימותים הם בעידודו וביוזמותו של ארגון חמאס.

המתיחות בצפון השומרון גברה בעקבות הרצח באזור חומש של תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן ז"ל. חברי חוליית המחבלים שעשו את הפיגוע מהכפר סילת אלחארת'יה, נלכדו בפעולה מהירה של צה"ל והשב"כ. דובר בהתארגנות טרור מקומית, אך ארגון חמאס מנסה כעת להבעיר את צפון הגדה, שבה השליטה של מנגנוני הביטחון הפלסטינים חלשה, באמצעות פיגועי ירי ופעילות "התנגדות עממית" שכוללת התפרעויות המוניות, ידויי אבנים ובקבוקי תבערה, תהלוכות  ועוד.

הצטרפו עכשיו לקבוצת הטלגרם שלנו – לחץ כאן

כוחות צה"ל לפני תפיסת חולית הרצח // צילום: דו"צ
כוחות צה"ל לפני תפיסת חולית הרצח // צילום: דו"צ

 

אם יצליח חמאס להבעיר את צפון הגדה, עלולה התבערה גם להתפשט לשאר חלקי הגדה, נוכח היחלשותה של הרש"פ ואובדן המשילות שלה בכמה אזורים, לכן תיגבר צה"ל את כוחותיו באזור שכם וג'נין ובמקביל מתנהלת חקירה אינטסיבית של השב"כ בניסיון לאתר מחבלים בודדים או חוליות שאחראים על אירועי הירי האחרונים.

ארגון חמאס מרגיש כי הוא על "הסוס הנכון", מאז סוף חודש נובמבר היו 15 פיגועים של ירי, דקירה ודריסה.

בכיר חמאס עבד אלחכים חניני אמר ב-26 בדצמבר כי "ההתקוממות ההמונית במערב שכם ובג'נין תביס את הברבריות של המתנחלים ותוקפנותם נגד העם הפלסטיני בדיוק כפי שממשלת הכיבוש הפשיסטית תובס",  ואילו חוסיין א-שיח', בכיר הרש"פ ומקורבו של יו"ר הרש"פ, קרא לקהילה הבינלאומית לספק הגנה מיידית לפלסטינים מפני המתנחלים.

נראה כי ארגון חמאס איננו מעוניין בשלב הזה להבעיר את גבול רצועת עזה, אלא דווקא את שטחי הגדה. חמאס לא גמר עדיין לשקם את היכולות הצבאיות שלו שנפגעו במהלך מבצע "שומר החומות" כמו כן הוא מעוניין שיתחיל שיקום הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה.

מצרים כבר הודיעה על תחילת השלב השני של שיקום הרצועה,היא פיקחה על השלב הראשון של השיקום, כולל פינוי הריסות המבנים שנהרסו במלחמה האחרונה, באמצעות צוותים טכניים והנדסיים שהגיעו ממצרים במשך מספר חודשים, והיא פועלת כעת באמצעות מענק של 500 מיליון דולר שהעניקה לרצועת עזה, לבנות שלושה מתחמי מגורים ברצועה שיכללו יותר מ-3000 יחידות דיור.

אונר"א הודיעה כי בתחילת החודש הבא היא תתחיל לבנות מחדש בתים שנהרסו לחלוטין במבצע "שומר החומות", על פי משרד המידע הממשלתי בעזה במהלך המלחמה האחרונה בחודש מאי השנה נהרסו או נפגעו קשה 1.335 בתי מגורים לעוד 12,886 בתים נגרמו נזקים חלקיים.

רצועת עזה
רצועת עזה

רצועת עזה גם תקבל בתקופה הקרובה הקלות כלכליות נוספות מישראל וחמאס לא ירצה לאבד אותן. גורם ביטחוני בכיר מסר כי מערכת הביטחון צפוייה להגדיל את מספר היתרי העבודה של תושבי הרצועה בישראל ולאפשר לתושבי הרצועה להגיע לתפילה במסגד אל-אקצא, בכפוף לבדיקה ביטחונית של השב"כ, המטרה היא לחזק את מצב הרגיעה ברצועה ולהניע לחץ עממי בתוך הרצועה כדי שישפיע על חמאס שלא להסלים את המצב הביטחוני.

כדי להדליק את השטח ולהתסיס את תושבי הגדה חמאס מחפש דלק חדש בנוסף לקמפיין ההסתה שהוא עושה בעניין המצב במזרח ירושלים ובהר הבית.

 

 

 

מתיחות בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא

 

המתיחות בין האסירים הביטחוניים לבין שלטונות שב"ס בבתי הכלא בישראל יכולה לדעת בכירים בחמאס לשמש כחומר בעירה טוב להצתת אלימות  בשטחים. נושא האסירים הביטחוניים הוא נושא שנמצא בקונצנזוס בחברה הפלסטינית שקל לכנס סביבו פעילות בשטח וגם מחאה בבתי הכלא עצמם.

המצב בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא מתוח כבר זמן רב מאז בריחת 6 המחבלים מכלא גלבוע ב-6 בספטמבר השנה.

על הפרק כעת שביתת הרעב של האסיר הביטחוני הישאם אבו הוואש, מדובר באסיר בן 40 מהעיירה דורא באזור חברון העצור מנהלית ושובת רעב כבר 132 ימים ברציפות, אמש הוא הועבר לבית החולים אסף הרופא.

ארגון הג'יהאד האסלאמי מאיים כי "ישראל תשלם מחיר יקר" אם יאנה לו רע.

הישאם אבו הוואש
הישאם אבו הוואש

על פי גורמים ברצועה, ארגון חמאס העביר באמצעות המודיעין המצרי מסרים לישראל המזהירים מפני הסלמה בגבול הרצועה בעקבות המתיחות שהייתה בשבוע שעבר בכלא נפחא לאחר שנטען כי שב"ס מתנכל ל-5 אסירות ביטחוניות, בעקבות המתיחות דקר מחבל של חמאס את אחד הסוהרים הישראלים בדוקרן מאולתר, הוא נפצע קל והועבר לטיפול רפואי.

לטענת הפלסטינים, בעקבות התקרית הועברו 45 אסירים ביטחוניים מכלא נפחא ופוזרו במתקני כליאה של שב"ס ברחבי הארץ.

המתיחות בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא  בישראל היא גם תוצאה של המבוי הסתום במשא ומתן בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי שבויים חדשה. בשבוע שעבר ביקרה משלחת של המודיעין המצרי ברצועה ונפגשה עם הנהגת חמאס, היא העבירה לה תשובה שלילית של ישראל להצעה האחרונה של חמאס לעסקה.

הטקטיקה של חמאס כעת היא לשמור על רגיעה ברצועה כדי להביא לשיקומה מנזקי המלחמה ולהבעיר את הגדה ומזרח ירושלים, בינתיים הוא הצליח, באמצעות ההסתה הפרועה באמצעי התקשורת שלו  והרשתות החברתיות, להביא לתחילת גל של פיגועים , השב"כ הישראלי, צה"ל ומנגנוני הביטחון הפלסטינים פועלים בתיאום הדוק ועושים מאמץ מרוכז כדי לעצור את הגל הזה לפני שיתפשט לכל שטחי הגדה.

 

על פי גורמים ברצועה, חמאס מאיים בהסלמה הדרגתית ונתן לישראל ארכה עד אמצע החודש הבא ליישם את ההבנות על יישום הרגיעה ברצועה, הוא שומר תירוצים להבעיר את השטח כל אימת שיחשוב כי זה משרת את האינטרסים שלו.