עבור לתוכן העמוד
Menu

עדיין רלוונטי – גבולות בני הגנה לישראל

אמנון לורד על המסמך החדש שפרסמו נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ותא"ל במיל. יוסי קופרווסר לקראת האפשרות של שינוי הגישה בממשל בארה"ב

מסמך חדש מבהיר שאי אפשר להפריד בין תפיסת הביטחון לבין ריבונות, ומציע לשים לב לירדן.

החזית המזרחית לא מתה. זה המסר של ד"ר דורי גולד, שחזר מעוד קפיצה לאבו דאבי. חוסר יציבות בממלכת ירדן, עם ניסיון הפיכה שהיה או לא היה, הוא תזכורת לפעילות הרוחשת ממזרח לירדן. לאור ההתפתחויות הצפויות במזרח התיכון ולאור האפשרות של ממשלת לפיד־בנט־סער, גולד ויוסי קופרווסר מרעננים ומעדכנים במסמך שהם מפרסמים את תפיסת ה"גבולות בני הגנה".

יגאל מארק שיינברג, שתורם לגדעון סער, הוא גם המממן של "מפקדים למען ביטחון ישראל". שנאמר, "בסוף כל משפט שאתם אומרים נגד נתניהו יושב שק כסף". אלה מייצגים תפיסה דומיננטית בממסד הביטחוני האמריקני של נסיגה חד־צדדית בשטחי יו"ש והבקעה, תוך הסתמכות על "אמצעים טכנולוגיים" בכל הקשור לצורכי הביטחון בשטחי הגדה המערבית.

יש ללחוץ כדי לגשת אל defensible_borders_20apr2021_covers_min_2.pdf

אחד המומחים בממסד הביטחוני האמריקני אמר: "אף אחד אצלכם לא אמר שצריך סיפוח. כל האנשים שלכם אמרו שמספיקה 'שליטה' ונוכחות ביטחונית". "אנחנו טוענים שאי אפשר להפריד את צורכי הביטחון מריבונות", אומר ד"ר גולד, ראש המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. "בכינוס האחרון של ג'יי־סטריט אמר בן רודס, שבעבר ישראל היתה צריכה להתמודד מול דיוויזיות של כוחות קרקע. היום מה שמאיים עליה אלו פיגועי טרור ספורדיים. מה שהוא עושה – הוא ממעיט באיום על ישראל; ואם הנטייה שלך להמעיט ולזלזל באיומים על ישראל, אתה גם תחשוב שישראל לא זקוקה לגבולות בני הגנה".

בסביבות ההתנתקות של 2005, החלו האמריקנים לחשוב על צורכי ההגנה של ישראל בגבול המזרחי במונחים של מענה טכנולוגי; "יש אלטרנטיבות היי־טק לעמדות הביטחוניות של צה"ל בגדה המערבית", נטען. חלק גדול מהממסד הביטחוני, בייחוד בצמרת צה"ל, יישר קו עם התפיסה. אלא שאפילו אז כתב האלוף שלמה ינאי, ראש אגף תכנון, במסמך המתייחס ל"דרישות הליבה הביטחוניות", כי "למרות ההתקדמות הטכנולוגית של מערכות ההגנה המודרניות, כולל בניהול מלחמה, עדיין השליטה במרחב הקרקעי השולט נשארה חלק מהותי של תורת הביטחון הבסיסית".

לאחר קריסתה של מדיניות ישראל בעקבות מלחמת לבנון השנייה, העיד אליוט אברהמס, יועצו של הנשיא בוש הבן, במאמר שפרסם ב־INSS, כי במסגרת ההכנות לוועידת אנאפוליס נולד הרעיון להציב כוח אמריקני בשטחי איו"ש והבקעה. "היא (קונדוליסה רייס) הנחתה את עוזריה במחלקת המדינה לשרטט תוכניות לפריסת דיוויזיה של המשמר הלאומי של ארה"ב בגדה המערבית, לשמירת השלום אחרי שצה"ל ייסוג משום", כתב אברהמס. "היא החלה לאמץ את עמדת הערביסטים, שיחסינו עם מדינות ערב דורשים התקדמות בחזית הישראלית־פלשתינית".

ההנחה היא, שממשל ביידן מקרין חולשה רבתי בכל הגזרות הבינלאומיות. דיפלומט ישראלי בכיר אמר לאחרונה, כי ביידן נראה כמו הולוגרמה. הוא החולשה בהתגלמותה. מול רוח שמאל חזקה הדורשת להוציא כל נוכחות אמריקנית מהאזור, איראן תשתלט על עיראק. בהמשך לקריסה האמריקנית בנושא הסכם הגרעין, האיראנים ילחצו להוציא את מה שנשאר מהכוח האמריקני שם, ולהוציא בכלל את אמריקה מהמזרח התיכון.

"יש בעיה בירדן. האיראנים רוצים לחדור גם לשם", אומר דורי גולד. "האיראנים הציעו לירדן למסד את העלייה לרגל לאתרים מקודשים לשיעים שנמצאים בשטח ירדן, ובתמורה 'נספק לכם' את כל צורכי האנרגיה ל־30 שנה. זה מראה שיש אינטרס איראני מובהק בירדן, והחזית המזרחית קיימת". עם שחרור הסנקציות על איראן, יהיו בידי האייתוללות עתודות כסף אדירות להשקיע בארגונים דמויי חיזבאללה והחות'ים.

השינוי מאז תוכנית טראמפ הוא שהתפיסה של גבולות בני הגנה, כוללת היום במפורש גם את החלת הריבונות באותם שטחים, וקודם כל בקעת הירדן. יגאל אלון הציע בממשלה כבר ב־1967, אחרי מלחמת ששת הימים, לבצע סיפוח בגבולות תוכניתו. נחום שריג המנוח, מבית השיטה, שהיה אחד האנשים הקרובים ביותר ליגאל אלון, העיד כי הרעיון הבסיסי של התוכנית עם הבקעה וכל השאר, הוצג בפניו על ידי אלון עוד באמצע המלחמה.

גולד וקופרווסר מצטטים במסמך שלהם את קאסם סולימאני (אללה ירחמו), שדיבר על הצורך האיראני להקים "לגיון זרים שיעי". כמו חיזבאללה, גם "הלגיון" שעלול לזחול לעבר הגבול המזרחי יהיה מצויד במיטב הנשק הרוסי. מלבד טילי נ"ט, טילי שיוט ורחפנים, הם מצוידים גם בטנקי טי־90. השאלה שתעמוד בפני ממשלת ימין, אם תסתייע, היא אם לצאת למהלך מהיר של החלת ריבונות בבקעה ובגוש עציון גם בלי טראמפ ובלי תוכניתו, ועם צפי לעימות חזיתי עם ממשל ביידן.

 

פורסם בעיתון "ישראל היום".