עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס שוקל לרוץ ביחד עם חמאס בבחירות

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הודיע כי הוא שוקל ברצינות את האפשרות שתנועת פת"ח תרוץ בבחירות לפרלמט ברשימה מאוחדת עם תנועת חמאס • לדברי מחמוד עבאס הרעיון נועד לקדם את רעיון הפיוס הלאומי • גורמים בפת"ח טוענים כי ישום הרעיון יביא להסרת המצור מעל הרצועה ויטרפד את התוכניות הצבאיות של ישראל

מערכת הביטחון הישראלית עדיין בוחנת את בקשת הרש"פ לאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות והנושא יועבר עם המלצות להחלטה בקבינט הביטחוני. אולם ברש"פ נערכים כבר לבחירות לפרלמנט הפלסטיני שיתקיימו בשלב הראשון, ושלושה חודשים לאחר מכן יתקיימו הבחירות לנשיאות.
בינתיים בוחן יו"ר הרש"פ רעיון חדש לבחירות לפרלמנט – ריצה משותפת ברשימה מאוחדת עם תנועת חמאס.

עיתון "ראי אליום" דיווח ב-18 בדצמבר כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר לבכירים ירדנים בעת ביקורו בירדן בשבוע שעבר כי הוא "רציני מאוד" בכוונתו ובנכונותו להתמודד בבחירות הבאות לפרלמנט ברשימה מאוחדת עם תנועת חמאס.

על פי הדיווח, עבאס הבהיר כי אם חמאס תהיה מוכנה ברצינות לתמוך בפיוס הוא לא ינקוט בסחבת ויתמוך באופציית רשימה מאוחדת עם חמאס בבחירות לפרלמנט, "לא מדובר בתרגיל" הבהיר עבאס.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס מוכן לשלב ברשימה המאוחדת גם מועמדים עצמאים וכל מי שיסכים לכך מהפלגים הפלסטינים.
הרעיון הוא לחלק מראש את 132 מושבי הפרלמנט לשתי קבוצות עיקריות בהסכמה בין פת"ח לחמאס,פת"ח תקבל בין 50 ל-60 מושבים וחמאס תקבל מספר דומה, השאר יוקצה למועמדי הפלגים והמעומדים העצמאים.

המטרה היא לקבוע את תוצאות הבחירות לפרלמנט מראש בהסכמה, לגבי הבחירות לנשיאות הרי שזה כבר סיפור אחר, מחמוד עבאס לא מוכן לוותר על כיסאו.
בתוך פת"ח ובתוך חמאס ישנה התנגדות רחבה לרעיון של מחמוד עבאס. גורמים בפת"ח אומרים כי מדובר בהליך אנטי דמוקרטי כששתי התנועות הפוליטיות הגדולות מחליטות ביניהן על חלוקת עוגת השלטון מבלי להתחשב ברצון העם הפלסטיני.

אם אכן יתממש הרעיון הזה של מחמוד עבאס, הרי שמדובר בבחירות לפרלמנט ללא התמודדות אמיתית, הפלסטינים קוראים לאופציה הזו "תזכייה" בערבית, והיא קיימת במערכת הפוליטית הפלסטינית במקרים של רצון להימנע ממחלוקות עמוקות וקביעת התוצאות בהסכמה מראש.
אולם, אי אפשר לחזות מראש את תגובות הציבור אשר עלול לזעום על הרעיון הזה ולהצביע במחאה עבור רשימה אחרת ולא עבור הרשימה המאוחדת של פת"ח וחמאס.
נראה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מבין את כוחה הגדול של תנועת עבאס ומוכן לחלוקה פוליטית של השלטון בהסכמה בין פת"ח לבין חמאס כדי לצמצם את המחלוקות והשסע העמוק בין פת"ח לחמאס מאז 2007.
גם כך, בפועל, השלטון מתחלק בין שתי התנועות, תנועת פת"ח שולטת בשטחי הגדה ותנועת חמאס שולטת ברצועת עזה.
מבחינתו של מחמוד עבאס, המהלך עשוי להיות צעד חשוב בדרך לפיוס לאומי למרות שהוא מנציח את המצב הקיים בשטח.

תנועות פת"ח וחמאס נכשלו בכל הניסיונות עד כה להגיע להסכמה לאומית, הם דחו באופן מעשי את כל נוסחאות הפיוס שהציעה מצרים ומגלגלות את האשמה זו לעבר מגרשה של האחרת, עכשיו טוען מחמוד עבאס כי הוא מוכן לבחון ברצינות את אופציית הפיוס באמצעות הבחירות לפרלמנט בהסכמה מראש.

הרעיון שלו לא פותר לגמריי את המחלוקות בין פת"ח לחמאס, מדובר ברעיון שעשוי לצמצם את עוצמת המחלוקות, להפחית את המתיחות ולתרגם את ההשלמה עם הפיצול בין הגדה לרצועה להסכם פוליטי שיקבל גושפנקה באמצעות הבחירות.

הרעיון של מחמוד עבאס לריצה משותפת בבחירות ברשימה מאוחדת עם חמאס נשמע דמיוני אך איננו בלתי אפשרי, עובדה היא שמחמוד עבאס מדבר על כך ברצינות ובאופן גלוי, יתכן שהוא מצפה שבהמשך תסכים תנועת פת"ח שהוא יהיה גם המועמד המוסכם בבחירות לנשיאות.

גורמים בפת"ח אומרים כי ברעיון של מחמוד עבאס יש גם יתרונות לחמאס, היא תוכל לשמור על כוחה הצבאי אך תעביר באופן רשמי את השלטון ברצועה לרש"פ, דבר שיאלץ את ישראל להסיר את המצור מעל רצועת עזה הנמשך כבר 12 שנים.

מהלך כזה יביא לכך שישראל תצטרך לוותר על התוכניות שלה למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה, כמו הפלת שלטון חמאס והרס התשתיות הצבאיות של חמאס.
גורם בפת"ח אומר כי מדובר ברעיון שישומו עשוי להפתיע את ישראל, במיוחד אם יהיו בה חילופי שלטון כתוצאה מהבחירות השלישיות לכנסת, אם מפלגת "כחול לבן" תרכיב את הממשלה הבאה היא תתקשה בתרחיש כזה לממש את תוכניותיה הצבאיות כלפי רצועת עזה.