עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס נוקם – סנקציות נוספות נגד הרצועה

גורמי ביטחון בכירים מזהירים את הדרג המדיני כי יו"ר הרש"פ פועל להכשיל את הסכם הרגיעה בין חמאס וישראל דבר שעלול להביא לעימות צבאי ברצועה • מחמוד עבאס מתכנן שורה של סנקציות חדשות נגד רצועת עזה, דבר שעלול להצית את אש המלחמה

בסוף השבוע הודיע הממשל האמריקני לקונגרס על כוונתו לקצץ 200 מיליון דולר מכספי הסיוע שהוא מעניק לרש"פ. מדובר בכסף שמיועד לפרוייקטים בגדה וברצועה, הממשל לא פגע במימון של מנגנוני הביטחון של הרש"פ כדי שיוכלו להמשיך את המלחמה בטרור בשטחי הגדה. מדובר בעוד איתות של ממשל טראמפ למחמוד עבאס לישר קו עם הממשל. גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי מדובר בלחץ אמריקני נוסף כדי שמחמוד עבאס יואיל להסכים לדון ב"עסקת המאה" של טראמפ.

כך או כך, נראה כי מחמוד עבאס החליט ללכת עד הסוף ולטרפד את הסכם הרגיעה בין חמאס לישראל.

גורמי ביטחון בכירים בישראל הזהירו בסוף השבוע את הדרג המדיני מפני כוונותיו של יו"ר הרש"פ שאמנם ישגר משלחת של פת"ח לשיחות בקהיר אך מנוי וגמור עמו  להכשיל את הסכם הרגיעה המתרקם בין חמאס לישראל.

אולי יעניין אותך:

ד"ר דורי גולד: דברי טראמפ – ניסיון למשוך חזרה את הפלסטינים לשיחות

עפ"י גורמים הביטחון בישראל, מחמוד עבאס מעוניין בעימות צבאי בין חמאס לישראל כדי שיוכל בסיומו לחזור ולשלוט ברצועה, הוא גם רוצה לנקום בממשל טראמפ ובישראל על ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והקיצוץ בתקציב אונר"א.

גם ברש"פ מאשרים את המגמה הזו של מחמוד עבאס.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-25 באוגוסט מפי גורמים ברש"פ כי בכוונת מחמוד עבאס להפסיק את העברות הכספים לרצועת עזה וממנה ברגע שייחתם הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס.

חמאס רוצה את הסכם הרגיעה עם ישראל מכיוון שמבחינתה הגיעה העת לקטוף את הפירות המדיניים של "צעדות השיבה", הסרת המצור מעל הרצועה יכולה להיעשות רק באמצעות הסכם רגיעה עם ישראל.

 

צעדי נקם נגד הרצועה

 

מחמוד עבאס זועם על מצרים על שהתקרבה בחודשים האחרונים לחמאס ועל ההקלות שהיא עושה לרצועת עזה שבעצם פוגעות בסנקציות שהוא מטיל על הרצועה כדי לאלץ את חמאס לאפשר את חזרתו לשלטון ברצועת עזה.

גורם בכיר בפת"ח מסר ב-24 באוגוסט לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי מחמוד עבאס מתכנן צעדי נקם נגד רצועת עזה וכי חודש ספטמבר יהיה חודש מכריע בכל הקשור לרצועה.

הצעדים החדשים שמתכנן מחמוד עבאס אומרים לפגוע יותר קשה בתושבי הרצועה, יוטלו סנקציות על הבנקים הרשמיים הפועלים ברצועה ותהיה הפסקה הדרגתית של העברת הכספים לרצועה.

כמו כן, יהיה קיצוץ גדול בנושאי רווחה למשפחות נזקקות וצעדים כמו הטלת מיסים על יצוא ומכס על סחורות הנכנסות לרצועה.

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר ל "אל-ח'ליג' און ליין" כי  "מחמוד עבאס שונא את רצועת עזה יותר מישראל".

 

מי ישלם את המחיר?

 

דובר חמאס סאמי אבו זוהרי הזהיר ב-24 באוגוסט כי ישראל היא שתשלם את מחיר הצעדים החדשים שמחמוד עבאס עומד לנקוט נגד רצועת עזה.

הוא האשים את ישראל כי היא מעודדת את מחמוד עבאס להמשיך את הסנקציות נגד רצועת עזה ולכן היא צריכה לשלם את המחיר.

בחמאס חוששים כי מחמוד עבאס רוצה להמריד את תושבי הרצועה באמצעות הסנקציות נגד שלטון חמאס וליצור את תופעת "האביב הערבי", בדיוק כפי שהודיע לפני כמה ימים שר הביטחון הישראלי אביגדור ליברמן כי בכוונתו לעשות ברצועה.

כפי שהדברים נראים כעת, מחמוד עבאס מכוון כדי ליצור תבערה גדולה מאוד בשטח, חג הקורבן הסתיים ועד כה לא השיגו הפלסטינים ברצועה שום הישג ממשי הנראה בעין,בתוך הנהגת חמאס יש מחלוקות על הסכם הרגיעה, הזרוע הצבאית דוחפת לעימות צבאי עם ישראל ואילו גם בקרב הפלגים הפלסטינים ברצועה יש מחלוקת, פת"ח והחזית העממית מתנגדות להסכם הרגיעה עם ישראל.

תרחיש המלחמה עם חמאס ברצועת עזה הוא התרחיש הגרוע ביותר מבחינתה של ישראל, בסוף המלחמה היא תיאלץ לשבת ולדון על אותו הסכם רגיעה שבו היא דנה כיום.

גם בחמאס יש קולות המתנגדים למלחמה עם ישראל, אבל יהיה קשה להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח ללא הסכמת מחמוד עבאס לפיוס עם חמאס.

למרות חולשתו, הפך מחמוד עבאס לזה שמחזיק למעשה במפתח הרגיעה ,כרגע כפי שהדברים נראים הוא מעוניין להכשיל את הרגיעה וזה סימן לא טוב לכל הצדדים.