עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס מציג: ההצגה הגדולה בעיר

מחמוד עבאס הצליח לחזק באמצעות כינוס המל"פ את מעמדו ולנטרל את תנועת חמאס מקרב הירושה • המועצה המרכזית של אש"פ היא שתקבע את יורשו של מחמוד עבאס כשברקע נדונה האפשרות למנות את ראש הממשלה חמדאללה ליורש זמני

ברמאללה הסתיימו ב-3 במאי דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) ה-23 במספר. הדיונים נמשכו 4 ימים בנוכחותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, ארגוני החמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית החרימו את הדיונים.

החלטות המל"פ בתחום המדיני היו ידועות מראש והן אושרו ללא שום בעיה.

א.גינוי הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

ב.המל"פ הסמיך את הועד הפועל של אש"פ להשעות את ההכרה בישראל עד שתכיר במדינה פלסטינית בקווי 67, תבטל את הסיפוח של מזרח ירושלים ותפסיק את ההתנחלויות.

ג.הדגשת הצורך ליישם את החלטות המועצה המרכזית של אש"פ שהחליטה על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל והתלות הכלכלית בה.

ד.אימוץ "תוכנית השלום" של מחמוד עבאס שאותה הציג בנאומו האחרון בפני מועצת הביטחון של האו"ם.

ביצוע ההחלטות האלה תלוי למעשה ברצונו של מחמוד עבאס אשר נמנע ליישמן למרות שהתקבלו במוסדות אש"פ כמה פעמים בעבר מכיוון שהוא לא רצה ביצירת משבר עם ישראל וארה"ב.

המל"פ בחר פה אחד את מחמוד עבאס לתפקיד יו"ר הועד הפועל של אש"פ ואישר ברוב את הרשימה שהציג לו מחמוד עבאס שכללה 15 חברים של הועד הפועל של אש"פ.

הועד הפועל של אש"פ מונה 18 חברים, אך הושארו 3 מושבים פנויים כדי לאפשר עקרונית ייצוג בעתיד של פלגים נוספים כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי וארגון החזית העממית.

עבאס הצליח ללא שום בעיה, להדיח מהוועד הפועל שלושה ממתנגדיו, פארוק אלקאדומי, יאסר עבד רבו ועלי אסחאק ובכך חיזק את שליטתו בועד הפועל של אש"פ.

המתנגד החריף ביותר היה יאסר עבד רבו, מזכ"ל הועד הפועל לשעבר, שמחמוד עבאס הסתכסך עמו לאחר שהאשים אותו כי חבר נגדו ליריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן.

 

מה הייתה ההחלטה המשמעותית ביותר?

נראה כי ההחלטה החשובה ביותר של המל"פ הייתה האצלת סמכויותיו העיקריות למועצה המרכזית של אש"פ. לטענת מקורביו של מחמוד עבאס הצעד הזה נועד לכנס את המל"פ במהירות במקרה של התפתחויות מדיניות חשובות וכי קל יותר לכנס 115 חברים של המועצה המרכזית של אש"פ מאשר 745 חברי מל"פ.

אולם, בכירים בפת"ח אומרים כי הצעד נועד לחסל פוליטית וחוקית את המועצה המחוקקת הפלסטינית(פרלמנט) שתנועת חמאס שולטת בשני שלישים ממנה בעקבות הבחירות ב-2006 ולפתור את בעיית הירושה.

עפ"י חוק היסוד הפלסטיני, במקרה של נבצרות מצד הנשיא, יו"ר המועצה המחוקקת אמור למלא את מקומו ל-60 יום עד לעריכת בחירות כלליות, במקרה דנן מדובר בפעיל חמאס, ד"ר עזיז דוויק מחברון המשמש כיו"ר המועצה המחוקקת שאמור להחליף זמנית את מחמוד עבאס.

בעקבות ההתנגדות העזה בתנועת פת"ח לאפשרות הזו, החליט מחמוד עבאס להאציל את סמכויות המל"פ למועצה המרכזית של אש"פ, למעשה, המועצה המרכזית הפכה למל"פ החדש ולמקור הסמכות של אש"פ והרש"פ, תפקיד המועצה המחוקקת הנשלטת ע"י חמאס הפך למיותר והיא הוצאה ממשחק הירושה, המועצה המרכזית של אש"פ היא שתקבע את יורשו של מחמוד עבאס.

כינוס המל"פ היה הצגה גדולה שסופה ידוע מראש, הוא הוגדר ככינוס שמטרתו לשמור על ירושלים ולחדש את הלגיטימיות הפלסטינית, בפועל היה זה מפגן כוח של מחמוד עבאס אשר השתלט מחדש על אש"פ ומינה את מקורביו לתפקידים החשובים במוסדות הארגון.

מחמוד עבאס העביר את כל ההחלטות שהיא רצה תוך שהוא מנצל את המאבק הפנימי בין הפלגים שהשתתפו בכינוס על השגת ג'ובים.

ראש הרשות רצה להדגיש באמצעות הכינוס כי אש"פ הינו הנציג היחידי של העם הפלסטיני ולא תנועת חמאס אשר ניסתה בשבועות האחרונים, באמצעות קמפיין "צעדת השיבה" להציג את עצמה כמי שמייצגת את הפלסטינים ושמורת על זכויותיהם וכי היא מהווה מסגרת ייצוגית מקבילה לאש"פ או תחליף לארגון.

עכשיו נערך מחמוד עבאס, כשהוא חמוש בהחלטות המל"פ, להוציא אל הפועל מדיניות חדשה ואגריסיבית כלפי רצועת עזה ושלטון חמאס ולהמשיך את המאבק מדיני בישראל ובארה"ב כדי לנסות ולסכל את "עסקת המאה" של הנשא טראמפ.

מחמוד עבאס משוכנע כי הוא חיזק את מעמדו באמצעות כינוס המל"פ וכי שום מדינה ערבית,ישראל או ארה"ב לא יוכלו להטיל בו ובלגיטימיות שלו שום דופי דבר ישקל עליו את המאבק בתוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ.

 

מי יהיה יורשו של מחמוד עבאס?

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-4 במאי כי בכוונת מחמוד עבאס להחליף את ראש הממשלה ראמי חמדאללה ואת מרבית חברי הממשלה כדי להקים ממשלה חדשה שתתמודד עם האתגרים החדשים.

חסן עצפור, בכיר פת"ח, אמר ב-4 במאי כי תנועת פת"ח סיכלה בדיוני המל"פ את הכללתו של ראש הממשלה ראמי חמדאללה כחבר בועד הפועל של אש"פ מכיוון שהוא נחשב המועמד של ארה"ב, ישראל ומדינות המערב להיות יורשו של מחמוד עבאס.

ואכן, אתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-5 במאי כי מחמוד עבאס הודיע לצמרת פת"ח כי נוכח חילוקי הדיעות הקשים בשאלה מי יירש אותו בתפקיד הוא עשוי למנות באופן זמני לתפקיד את ראש הממשלה ראמי חמדאללה עד לעריכת בחירות כלליות, גורמים בפת"ח טוענים כי ראמי חמאדללה נתפס כברירת מחדל וכי הוא מקובל על מדינות ערב, ארה"ב וישראל.

אולם, תנועת חמאס מתנגדת נחרצות למינוי וגם בכירי פת"ח אשר פועלים מאחורי הקלעים להכשיל את האפשרות הזו, חמדאללה איננו נהנה מפופולאריות בציבור והוא איננו חבר באש"פ.

קרב הירושה בעיצומו.