עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס ממתין לתוצאות הבחירות בישראל

יו"ר הרש"פ השעה זמנית את ביצוע ההחלטות שקיבל נגד ישראל וארה"ב בעקבות פירסום תוכנית השלום האמריקנית • גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מתנגד לאינתיפדה שלישית ותולה תקוות כי הבחירות בישראל יביאו לחילופי שלטון וביטול רעיון הסיפוח

ככל שנוקף הזמן, מתברר כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נסוג בו מההחלטות שקיבל אחרי שהנשיא טראמפ פירסם את תוכנית השלום שלו שכללו את סיום הקשר הביטחוני עם ישראל וארה"ב והתנערות הרש"פ מהתחייבויותיה על פי הסכם אוסלו.

מחמוד עבאס מאפשר, באמצעות מנגנוני הביטחון שלו, את המשך המחאה הספונטנית נגד תוכנית "עסקת המאה", אך לא מאפשר את יציאת המחאה מכלל שליטה. בסוף שבוע שעבר פיזרו כוחות הביטחון הפלסטינים הפגנה בג'נין של מפלגת "אלתחריר" נגד "עסקת המאה".

גורם בכיר בפת"ח אומר כי לעת עתה מחמוד עבאס חזר בו מהחלטותיו והוא מסתפק בצעדי מחאה מדיניים עד שתתבהר תמונת המצב המדינית.

לדבריו, מחמוד עבאס ממתין לתוצאות הבחירות בישראל בתקווה שימצא לו "שותף ישראלי" לתהליך השלום. הוא גם ממתין לראות האם הממשלה החדשה שתקום בישראל אכן תיגש ברצינות לנושא הסיפוח ותספח בפועל את צפון ים המלח, בקעת הירדן וההתנחלויות לישראל.

למרות ההתלהמות הראשונית של עבאס על ארה"ב וישראל בעקבות פירסום תוכנית "עסקת המאה", הוא לקח כמה צעדים לאחור, הדברים באו לידי ביטוי בנאום שנשא ב-11 בפברואר בפני מועצת הביטחון של האו"ם: "אנחנו איננו טרוריסטים, אנחנו נלחמים נגד האלימות והטרור בכל העולם ויש לנו שת"פ ביטחוני עם ארה"ב", טען מחמוד עבאס ונזהר שלא לתקוף את הנשיא טראמפ.

בינתיים נמשך כרגיל התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל וגם ההסכם הכלכלי ביניהן הנקרא "הסכם פאריז".

מחמוד עבאס גם נסוג בו מכוונתו לבקר ברצועת עזה ולהיפגש עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה כדי לתאם צעדים משותפים נגד "עסקת המאה" האמריקנית למרות הסיכום הטלפוני ביניהם, הוא שיגר 2 נציגים בכירים של פת"ח לרצועת עזה – רוחי פתוח ואסמעיל ג'בר,שנפגשו עם נציגי חמאס והחלו להציב שורה של תנאים למפגש, גורמים בחמאס אומרים כי מדובר ב"מריחת זמן" וכי מחמוד עבאס נסוג מהסיכום עם אסמעיל הניה.

ישנן עוד כמה סיבות שגרמו למחמוד עבאס לחזור בו מהחלטותיו או להשעותן.

א.ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים הזהירו אותו כי המשך ההפגנות בשטחי הגדה עלול להביא לאינתיפאדה שלישית שתערער את יציבות שלטון הרש"פ וארגון חמאס ינצל זאת כדי לנסות ולהפיל את שלטונו.

ב. היעדר מוטיבציה בקרב תושבי הגדה לצאת ולהפגין ברחובות או להתעמת עם חיילי צה"ל בגלל המצב הכלכלי הטוב ובגלל אובדן האמון בהנהגת הרש"פ, התושבים הפלסטינים אינם מוכנים לסכן את חייהם למען מה שנחשב בעיניהם לשלטון המושחת של מחמוד עבאס וחבורתו.

ג.ההבנה כי הקהיליה הבינלאומית איננה מוכנה להתייצב נגד הנשיא טראמפ ולהתעמת עמו על תוכנית "עסקת המאה", כפי שבא לידי ביטוי בדיון האחרון במועצת הביטחון של האו"ם שבו נכשלו הפלסטינים בניסיון לגבש רוב של חברות המועצה נגד התוכנית האמריקנית.

ד. הבנה כי הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל תגרום יותר נזק לרש"פ מאשר לישראל ורצון להראות לעולם שהפלסטינים נלחמים בטרור.

 

לכן, מחמוד עבאס מתמקד כעת בפעילות מדינית נגד "עסקת המאה" האמריקנית, הוא מתכוון לצאת בקרוב לבריסל להיפגש עם שרי החוץ של האיחוד האירופי כדי לתאם עמם צעדים נגד "עסקת המאה".

הפגישה של מחמוד עבאס עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, מייד לאחר נאומו   בעצרת הביטחון של האו"ם,הייתה צעד הפגנתי מצדו של יו"ר הרש"פ כדי להראות שיש לו שותפים ישראלים שאינם מרוצים מתוכנית "עסקת המאה".

לדברי גורמים בכירים בפת"ח,עבאס השתמש באולמרט לצרכיו הפוליטיים והוא מנסה לעורר גם את "מחנה השלום" הישראלי. זוהי הסיבה שהוא אישר לבכירים פלסטינים להשתתף בסוף השבוע שעבר ב"מפגש שלום" פלסטיני-ישראלי בתל אביב.

מחמוד עבאס מנסה ליצור מראית עין שיש לו "שותפים" ישראלים המתנגדים לתוכנית השלום האמריקנית ותומכים בדרישותיו המדיניות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים.

גורם בכיר בפת"ח מסביר כי הבחירות לכנסת בישראל הינן צומת חשובה מבחינת מחמד עבאס לקבלת ההחלטות בקשר למאבק נגד "עסקת המאה", הוא ממתין ואיננו רוצה כעת "להפוך את השולחן", התקווה שלו היא שמפלגת "כחול לבן" תנצח בבחירות ותנהיג את ישראל, בכך יירד מעל הפרק הסיפוח החד צדדי הצפוי של בקעת הירדן וההתנחלויות לישראל מכיוון שבני גנץ הודיע כי יעשה זאת "בתיאום עם הקהילה הבינלאומית", דבר שאיננו צפוי לקרות, זהו הדבר שהכי מדאיג כעת את מחמוד עבאס והוא ממתין בסבלנות כדי לכלכל את צעדיו.