עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס מאיים שוב ב"כדורים ריקים" על ישראל

יו"ר הרש"פ הודיע כי  יכנס בחודש הבא את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לקבל החלטות  מכריעות לגבי היחסים עם ישראל • מחמוד עבאס מתוסכל מכישלונותיו המדיניים ומחפש דרכים לחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני ולהאיץ בממשל ביידן לפתוח את הקונסוליה בירושלים

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נפגש בשבוע שעבר בסוצ'י עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפגישה שמטרתה להניע את התהליך המדיני ולחדש את המו"מ בין הפלסטינים לישראל על בסיס עקרון שתי  המדינות.

על פי גורמים בפת"ח, בפגישה דנו השניים ברעיון של מחמוד עבאס לכנס את "הרביעיה הבינלאומית" (קוורטט)  כדי לקבל החלטה על כינוס ועידת שלום בינלאומית במזרח התיכון, ישראל וארה"ב מתנגדות לרעיון הזה של מחמוד עבאס.

על פי גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ הוריד את הפרופיל התקשורתי של הסיקור של הביקור ותוצאותיו כדי שלא להרגיז את ממשל ביידן. הוא עדיין מקווה שבקרוב מאוד הממשל יודיע רשמית על המועד לפתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים ואיננו רוצה לעשות טעות שתכעיס את האמריקנים.

בנאום מוקלט שנשא ב-29 בנובמבר בטלוויזיה הפלסטינית אמר יו"ר הרש"פ כי הוא מתכוון לקבל החלטות מכריעות ולנקוט באופציות שונות אם ישראל תמשיך לטרפד את פתרון שתי המדינות.

עבאס הוסיף:

" לא נקבל את המשך הכיבוש של אדמתנו ועמנו לנצח, ולא נקבל את מציאות האפרטהייד של שלטונות הכיבוש".

הוא האשים את ישראל ב"טיהור אתני" והביע התנגדות למה שכינה "הנסיון הישראלי לשנות את הסטטוס קוו ההיסטורי במסגד אלאקצא, מניעת נוצרים מלהתפלל בכנסיית הקבר בעיר העתיקה,גירוש פלסטינים משכונות במזרח ירושלים  והכרזה על 6 ארגונים אזרחיים פלסטינים כארגוני טרור".

עבאס הודיע על כוונתו לכנס בתחילת החודש הבא את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לגבש תוכנית עבודה ליישם את  היוזמה שעליה הכריז בנאומו בחודש ספטמבר בעצרת הכללית של האו"ם.

כזכור, מחמוד עבאס נתן אולטימטום של ישראל לסגת בתוך שנה לגבולות קי 67, כולל בירושלים, אחרת ינקוט בשורה של צעדים ובהם השעיית הסכמי אוסלו, ביטול ההכרה של אש"פ בישראל ועוד.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי המועצה המרכזית של אש"פ תדון בשורה של צעדים אפשריים: השעיית ההסכמים עם ישראל,השעיית ההכרה של אש"פ בישראל, הכרזה על מדינה פלסטינית תחת כיבוש,השתחררות מהמחוייבות להחלטות הבינלאומיות ועוד.

המועצה הלאומית של אש"פ והמועצה המרכזית שלו קיבלו כבר בעבר החלטות חד צדדיות נגד ישראל אך הן לא יושמו מהחשש שהפלסטינים ישלמו עליהן מחיר כבד.

ישראל שולטת במעברי הגבול, ביבוא וביצוא מהשטחים, היא מוכרת דלק וחשמל לפלסטינים וגובה עבורם את כספי המיסים, כל התנועה של בכירי הרש"פ תלוייה באישורי VIP שמנפיקה ישראל.

אם כך, מדוע  מחדש מחמוד עבאס את האיומים האלה בכל פעם מחדש?

 

א.שחרור קיטור- לשחרר את התסכול העצום שהוא חש נוכח כישלונותיו המדיניים, מחמוד עבאס מיואש מההתנהלות האיטית של ממשל ביידן בעניין הפלסטיני.

הוא מנסה לשדר כוח נוכח הירידה במעמדו ברחוב הפלסטיני בשטחים והתחזקות כוחה של חמאס ורעיונות ה"התנגדות".

ב. כדי לשחרר אזהרה כי הרש"פ תתמוך ביוזמות ההתנגדות העממית "בדרכי שלום" בכפרים, בערים ובמחנות הפליטים כדי להילחם בתוכניות ההתנחלות.

הרש"פ כבר תומכת כמה חודשים במאבק העממי של תושבי הכפר ביתא נגד הקמת מאחז אביתר באזור שכם.

להערכת עבאס, הנשיא ביידן מחפש שקט ואת ניהול הסכסוך, ללא הפרעות, ולכן, אם קיים חשש לפרוץ מעשי אלימות בשטחי הגדה הדבר עשוי להמריץ אותו לבוא לקראת הרש"פ בכל הקשור לזירוז ההחלטה בעניין פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים שהרש"פ מחשיבה אותה להישג מדיני חשוב המבטל את ההכרה של ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל.

ג. מחמוד עבאס מנסה לחזק את מעמדו בתוך תנועת פת"ח לקראת כינוס הועידה השמינית של התנועה בחודש מרץ שבה היא בוחרת את מוסדות התנועה.

מחמוד עבאס עדיין חושש מהפופולריות הגדולה שלה זוכה יריבו הפוליטי המר מרוואן ברגותי, שאף הוא מתכוון להגדיל בוועידה את הכוח של מחנהו בסיוע של יריבים נוספים של מחמוד עבאס.

עבאס מנסה לסמא את הפלסטינים בשטחים ומחוצה להם כשהוא מציע את הרעיונות האלה, שהינם בלתי ישימים בעליל, בניסיון להסתיר את כישלונותיו המדיניים, תקופת כהונתו כיו”ר הרש”פ מ-2005 ועד היום הינה רצף של כישלונות מדיניים בגלל היאחזותו ב”קווים האדומים” של אש”פ וניסיונו לכפות אותם על ישראל, אין לו את הנכונות לפשרה היסטורית.

יו"ר הרש"פ שוב מאיים באקדח ריק מכדורים, האיומים האלה לא מרשימים במיוחד את תושבי השטחים שרגילים אליהם,הוא נתפס בעיני הפלסטינים כסמל השחיתות של הרש"פ שעדיין בגיל 86 הוא נאחז בקרנות המזבח כדי לשרוד בכיסאו ולשמור על האימפריה הכלכלית של שני בניו.