עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס ינסה להסביר לעולם מדוע "עסקת המאה" היא: "תוכנית בעלת חזון ציוני"

יו"ר הרש"פ יפנה לאו"ם לעזרה נגד תוכנית השלום האמריקנית לאחר שגייס לצדו את העולם הערבי והאיסלאמי • ארה"ב הבטיחה לישראל להגן עליה במועצת הביטחון ולהטיל וטו על כל החלטה אנטי ישראלית • עבאס הצליח לגייס לצדו את האיחוד האירופי שכבר הודיע כי "סיפוח שטחים לא ישאר ללא מענה"

הרש"פ עושה את הצעד הראשון נגד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בזירה הבינלאומית והיא הגישה למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה נגד תוכנית השלום האמריקנית, בדיון שיתקיים מחר (שלישי) בניו יורק ישא מחמוד עבאס נאום בפני נציגי המדינות החברות במועצת הביטחון.

על פי גורמים ברש"פ, ברגע האחרון הוגשה הצעת החלטה חדשה בשם תוניסיה ואינדונזיה שאיננה כוללת את הסעיף בהצעת ההחלטה המקורית שקראה לגנות את "עסקת המאה", זאת בניסיון לזכות בתמיכת 14 מהמדינות החברות במועצת הביטחון ולהימנע מכך שארה"ב תטיל וטו על ההחלטה ואז היא תועבר לדיון בעצרת הכללית של האו"ם.

צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, הכין לקראת הדיון מסמך שבו מפורטות, לטענת הפלסטינים, 300 הפרות של החוק הבינלאומי וההחלטות הבינלאומיות שתוכנית "עסקת המאה" מכילה בסעיפיה השונים.

אתר החדשות "אמד" פירסם ב-9 בפברואר את עיקרי המסמך שיחולק לעיונם של נציגי המדינות החברות במועצת הביטחון ושאמור להיכלל גם בנאומו של מחמוד עבאס.
ירושלים: לטענת הפלסטינים, "עסקת המאה" מפרה 20 החלטות של מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם. לטענתם, לישראל אין זכויות ריבוניות בירושלים ומזרח ירושלים הינה חלק מהגדה המערבית וסיפוח מזרח ירושלים ב-1967 איננו חוקי.

הסיפוח: לטענת הפלסטינים, סעיף 2 באמנת האו"ם משנת 1945 אוסר על סיפוח שטחים וקובע כי "המדינות החברות באו"ם ימנעו מאיום להשתמש בכוח" ואילו החלטת מועצת הביטחון 242 אוסרת להשתלט על שטחים באמצעות מלחמה והיא קוראת לנסיגת כוחות צה"ל מהשטחים שנכבשו ב-1967.

ההתנחלויות: לטענת הפלסטינים, תכנית "עסקת המאה" סותרת, בכל הקשור למעמד ההתנחלויות, את אמנת ג'נבה הרביעית ואת החלטות מועצת הביטחון 2334, 446,452,465,472 ו-476.

הביטחון: לטענת הפלסטינים, תוכנית "עסקת המאה" מפרה 36 סעיפים בחוק הבינלאומי.

הפליטים: לטענת הפלסטינים,"עסקת המאה" כוללת 18 הפרות של החוק הבינלאומי,לטענתם,"זכות השיבה" של הפליטים הינה זכות אישית וקיבוצית והעצרת הכללית של האו"ם התירה לפליטים לשוב לבתיהם ולגור בשלום עם שכניהם ולקבל פיצויים על רכושם.

האסירים: לטענת הפלסטינים, "עסקת המאה" מפרה 30 סעיפים של החוק הבינלאומי הקשורים לאסירים.

בסיכום המסמך נכתב כי אין מדובר בתוכנית שלום אלא ב"עסקה מסחרית":

"מדובר בתוכנית בעלת חזון ציוני שמטרתה להחרים את הזכויות הפלסטיניות ולספח שטחים לישראל. טראמפ ונתניהו לא המתינו להסכמת הפלסטינים לתוכנית וההכרזה עליה באה בתוך זמן קצר באופן פרובוקטיבי תחת המוטו של פיתרון שתי המדינות. התוכנית מובילה את הפלסטינים למדינה אחת שבה הם יהיו אזרחים מדרגה שנייה".

גורמים בפת"ח מותחים ביקורת על הדלפת פרטי המסמך לאמצעי התקשורת, לדבריהם ההדלפה תעקר את נאומו של מחמוד עבאס והתקשורת כבר לא תתעניין בו.

נאומו של מחמוד עבאס אמור להיות נאום מדיני חשוב והיסטורי שבו הוא יפרט את הסיבות לדחיית "עסקת המאה".

אולם צריך לזכור כי מחמוד עבאס מתקרב לגיל 85 והוא מתנהל בכבדות, בנאומו האחרון בפני שרי החוץ של הליגה הערבית הוא נעזר בשירותיו של צאיב עריקאת שישב לבדו בתפקיד "הלחשן" והוא שכח דברים בנאום למרות שהקריא מן הכתב.

עתה הוא יצטרך להתייצב לבדו מול נציגי המדינות החברות במועצת הביטחון ולנאום בשפה הערבית את הנאום שיתורגם סימולטנית לשפות שונות, ברש"פ חוששים שהוא עלול להתקשות בביצוע המשימה.

על פי גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס יקרא לכינוס ועידת שלום בינלאומית ויתכן שיציג מחדש את תוכנית השלום שלו שאותה הציג במועצת הביטחון לפני שנתיים עם כמה שינויים. יש בפת"ח האומרים כי מחמוד עבאס חייב לדרוש בנאומו לשנות את מעמדה של מדינת "פלסטין" באו"ם ממעמד של מדינה משקיפה למעמד של חברה מלאה וכן לבקש ממועצת הביטחון הגנה לפלסטינים והצבת כוחות בינלאומיים בגדה במקום חיילי צה"ל.

עד עכשיו הצליח מחמוד עבאס לגייס תמיכה ערבית ואסלאמית גורפת לעמדתו נגד עסקת המאה ב-3 פורומים: כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר,ועידת הארגון לשת"פ אסלאמי בג'דה וכינוס הפרלמנטים של מדינות ערב בעמאן,עכשיו הוא מנסה גם את זירת האו"ם.

מחמוד עבאס איננו צפוי להצליח במועצת הביטחון מכיוון שארה"ב התחייבה להגן על ישראל בפורומים הבינלאומיים והיא צפויה להטיל וטו על כל הצעה אנטי ישראלית במועצת הביטחון.
במקרה של וטו אמריקני, יעבירו הפלסטינים את ההצעה לדיון בעצרת הכללית של האו"ם.

אולם, מחמוד עבאס נחוש לממש הצלחה במאבק נגד "עסקת המאה". הוא אמור להיפגש במהלך החודש בבריסל עם שרי החוץ של האיחוד האירופי ולקבל את תמיכתם בעמדתו נגד "עסקת המאה".

האיחוד האירופי פירסם בשבוע שעבר אזהרה לישראל כי "סיפוח שטחים לא תישאר ללא מענה" ואחד הצעדים שהוא מתכנן בתגובה על סיפוח חד צדדי מצד ישראל של שטחים בגדה ובבקעת הירדן הינו הכרה חד צדדית של 7-8 מדינות אירופאיות במדינה פלסטינית עצמאית.