עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס חבר למדינות הציר השיעי

על בימה אחת ובלי מנהיג ערבי אחד בעל משקל, צירף עצמו ראש הרש"פ לציר השיעי

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הגיע לאיסטנבול לועידת המדינות לשת"פ אסלאמי שיזם נשיא טורקיה טאיפ ארדואן, בתגובה להכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. ארדואן ציפה/קיווה כי שהועידה הזו תפצה את הפלסטינים על הרפיסות של מדינות ערב אשר מלבד הצהרות וגינויים לא עשו דבר נגד הכרזת הנשיא האמריקני.

המגעים שקיים יו"ר הרש"פ עם הנשיא מצרים א-סיסי ועם עבאללה מלך ירדן לקיים ועידת פסגה דחופה בירדן לקבלת החלטת מעשיות לא צלחו.

נראה כי המדינות הערביות המתונות אינן רוצות להסתבך עם ממשל טראמפ. הסכנה האיראנית והמלחמה בטרור של דאע"ש יותר חשובות להן מהבעיה הפלסטינית, לכן לועידה לא הגיעו מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז, בנו יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא מצרים א-סיסי.

מדובר בועידה של הגורמים הקיצונים במזרח התיכון, מי שמוביל אותה הוא הציר התומך בטרור-טורקיה-קטאר ואיראן והן אמורות להכתיב החלטות קיצוניות בתום הועידה.

מחמוד עבאס חבר למחנה השיעי בראשות איראן שעושה יד אחת עם תנועת "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר נגד ארה"ב וישראל.

עבאס, מנסה כנראה להביא לטרפוד "עסקת המאה" שיוזם הנשיא טראמפ והוא דוחף ביחד עם טורקיה ואיראן את מדינות הועידה לקבלת החלטות קיצוניות.

נשיא הרש"פ, טען בנאומו בועידה כי הפלסטינים קיבלו מארה"ב את "סטירת המאה" במקום את "עסקת המאה" וכי ארה"ב הפרה את הסיכומים בינה לבין הרש"פ וכי מעתה ואילך לא יהיה לה שום תפקיד בתהליך המדיני.

"הנשיא טראמפ העניק את ירושלים כמתנה לישראל כאילו זו עיר בארה"ב" אמר עבאס בנאומו.

יו"ר הרש"פ הכריז כי ירושלים הינה "קו אדום" ואם לא תהייה בירת פלסטין לא יהיה שלום באזור ובעולם כולו.

עבאס הציב 5 דרישות בפני המדינות המשתתפות בועידה לנקיטת צעדים מעשיים.

 

א. שמועצת הביטחון של האו"ם תקבל החלטה המבטלת את הכרזתו של הנשיא טראמפ בעניין ירושלים.

ב. שהמועצה לזכויות האדם של האו"ם תתכנס לדון בהפרות ישראל את החוק הבינלאומי.

ג. שמדינות העולם יבחנו את הכרתן בישראל.

ד. נקיטת צעדים מדיניים וכלכליים נגד ישראל לסיום הכיבוש.

ה. שמדינות הועידה האסלאמית יגדירו את יחסיהן עם מדינות העולם עפ"י ההתייחסות של מדינות אלה למעמד ירושלים.

 

גם נשיא טורקיה ארדואן שיזם את הועידה ניצל את נאום הפתיחה שנשא כדי להשתלח בישראל, הוא שב וכינה אותה "מדינת כיבוש וטרור", הוא קרא לארה"ב לחזור בה מהכרזתה על ירושלים כבירת ישראל וקרא למדינות העולם להכיר בפלסטין בקווי 67 כשירושלים המזרחית היא בירתה.

ארדואן האשים כי הכרזת טראמפ הינה הפרה של החוק הבינלאומי אך לא חזר על איומו מהשבוע שעבר כי ינתק את הקשרים עם ישראל.

 

צריך להמתין ולראות אלו החלטות יתקבלו בסיום הועידה, למחמוד עבאס אין שום כוח מול ארה"ב הוא תלוי בה לסיוע כלכלי וכספי, הממשל מאיים בסגירת משרד אש"פ בוושינגטון והקונגרס אישר חוק לקיצוץ בסיוע הכספי לרש"פ בגלל תמיכתה בתשלום קצבאות למשפחות "שהידים" ואסירים ביטחוניים.

נאומו המלא של ארדואן בתרגום לאנגלית:

גם הנשיא ארדואן יתקשה להוביל החלטות סיכום בועידה בעלות "שיניים", יחסיו עם הנשיא טראמפ אינם טובים, הוא חבר לאיראן הקיצונית ולקטאר התומכת בטרור והוא מצפה שהממשל יסגיר לידיו את יריבו הפוליטי פדווללה גולן המתגורר בארה"ב.

לכן, ייתכן בהחלט שגם ההחלטות בועידה האסלאמית באיסטנבול יהיה בבחינת "מס שפתיים", למחמוד עבאס אין בינתיים שום הישגים ובתום שבוע מהכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל הוא רק מאבד גובה.

סקר שפורסם אמש ע"י המרכז למחקרים פוליטיים בדק את הלכי הרוח בשטחים ועולה ממנו כי 70 אחוזים מהתושבים דורשים את התפטרותו של מחמוד עבאס מתפקיד יו"ר הרש"פ.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי ייקח כחודשיים למחמוד עבאס להתפכח מהאשליה כי יצליח להביא לביטול הכרזת טראמפ ואז יחל לגשש את דרכו חזרה לכיוון חידוש המגעים עם הנשיא טראמפ על "עסקת המאה".

ההזמנה של הנשיא טראמפ למחמוד עבאס לבוא לשיחות בבית הלבן עומדת בעינה ונראה כי ליו"ר הרש"פ אין אופציה אחרת,הוא ינסה למצות דרכים אחרות אך גם הוא יודע כי הדרך להשיג מישראל ויתורים היא רק באמצעות ארצות הברית.