עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס התקפל מול לחצי ארה"ב וישראל

המועצה המרכזית של אש"פ החליטה להשעות את ההכרה במדינת ישראל ולהפסיק את התיאום הביטחוני עמה, ההחלטה תיושם בהתאם להחלטתו של יו"ר הרש"פ • מדובר במיחזור של החלטות ישנות ולמעשה יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס התקפל בפני לחצי ישראל ארה"ב כדי להשאיר את הדלת פתוחה בפני דיאלוג מדיני

עבאס שוב משחק: הכינוס ה-31 של המועצה המרכזית של אש"פ שנערך ברמאללה השבוע הסתיים בקול ענות חלושה וקיבל החלטות שכבר קיבל בעבר בשנת 2018 ולא בוצעו.ארבעה פלגים מתוך אש"פ החרימו את הכינוס והפלגים שאינם חברים בארגון, כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי התנגדו לו בתוקף.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

עזאם אלאחמד, מקורבו של מחמוד עבאס וחבר הועד הפועל של אש"פ, פירסם ב-9 בפברואר את הודעת הסיכום של הכינוס שבה נאמר כי המועצה המרכזית של אש"פ החליטה להפסיק את כל צורות התיאום הביטחוני עם ישראל עד להכרה במדינה הפלסטינית.

הוא הוסיף כי "המועצה החליטה להגדיר נדבכים מעשיים למעבר השלטון למדינה ולדחות צעדי "שלום כלכלי" כחלופה לשלום קבוע וצודק".

בהודעה הרשמית שפירסמה המועצה המרכזית נאמר.

"המועצה המרכזית מדגישה את הפסקת ההתחיבויות של אש"פ והרש"פ לכל ההסכמים עם המדינה הכובשת ובראשן השעיית ההכרה במדינת ישראל עד להכרה במדינת פלסטין בגבולות 4 ביוני 1967 שבירתה היא מזרח ירושלים והפסקת התיאום הביטחוני על כל צורותיו".

בכינוס התקבלו גם החלטות בנוגע ליחסים של אש"פ עם ארה"ב, המועצה המרכזית דחתה את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא לשעבר טראמפ, את ההכרה בירושלים המאוחדת כבירת ישראל ואת העברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

המועצה המרכזית קראה לממשל ביידן לעמוד בהבטחותיו בנושא הפסקת ההתנחלויות, פתיחת משרדי אש"פ בוושינגטון ופתיחת הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים.

 

מינויים באש"פ

כצפוי, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס השיג ניצחון במועצה המרכזית של אש"פ שבה הוא נהנה מרוב והצליח להעביר את מינוי מקורביו לתפקידי מפתח באש"פ שמקדמים אותם לפוזיציה טובה יותר בקרב הירושה.

חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ נבחר לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ וכאחראי לניהול המשא ומתן עם ישראל במקום ד"ר צאיב עריקאת שמת ממחלת הקורונה.

רוחי פתוח, חבר הועדה המרכזית של פת"ח ומקורבו של מחמוד עבאס נבחר לתפקיד יו"ר המל"פ במקום סלים זענון שהתפטר מתפקידו.

פתוח שימש ב-2005 כיו"ר הרש"פ הזמני לתקופה של 60 ימים לאחר מותו של יאסר ערפאת עד לעריכת הבחירות הכלליות לנשיאות שבהן נבחר מחמוד עבאס לתפקיד.

ב-2008 הסתבך רוחי פתוח בפרשת הברחת מכשירי טלפון ניידים מירדן לשטחים דרך גשר אלנבי.

מקורבים נוספים של יו"ר הרש"פ נבחרו גם הם לתפקידים חשובים באש"פ: רמזי חורי נבחר לראש הועד המנהל של קרן הלאומית של אש"פ וגם לחבר הועד הפועל של הארגון.

המועצה גם אישרה מחדש את מינויו של עזאם אלאחמד, מקורבו של מחמוד עבאס לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ.

מוחמד מוצטפא נבחר להחליף את חנאן עשראווי כחבר הועד הפועל של אש"פ, עשראווי התפטרה מהתפקיד לאחר שמחמוד עבאס סירב למנותה כמחליפתו של צאיב עריקאת בניהול המשא ומתן עם ישראל והעדיף על פניה את נאמנו חוסיין א-שיח'.

ארגון החזית הדמוקרטית קיבל פיצוי ממחמוד עבאס על כך שנמנע מלהחרים את כינוס המועצה המרכזית ומועמדו עלי פייצל נבחר לתפקיד סגן יו"ר המל"פ.

מחמוד עבאס מרוצה מהישגיו, הוא חיזק את שליטתו בארגון והצליח בתוכניתו למנות את כל מקורביו למרות ההתנגדות של ארגוני האופוזציה הפלסטינית.

 

הנאום של מחמוד עבאס

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נשא נאום טלוויזיוני מוקלט מראש ביום הפתיחה של הכינוס, נראה כי הלחצים שהפעילו ישראל וארה"ב על מחמוד עבאס נשאו פרי והוא נמנע מלאיים בניתוק הקשר עם ישראל כדי להשאיר פתח לחידוש המשא ומתן בעתיד ויצירת "אופק מדיני".

הנאום  של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היה "מתון" יחסית, הוא שב וסימן מחדש את "הקווים האדומים" של הפלסטינים.

יו"ר הרש"פ הדגיש את חשיבותו של הסכם אוסלו מבחינת אש"פ שחתם עליו, "הסכם אוסלו היה הסכם זמני שהחזיר אותנו לאדמת המולדת" הוא הסביר, "ירושלים ופלסטין" הן מעל הכל" הוא הדגיש כשהוא מבהיר לישראל ולארה"ב כי ללא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 לא יכון שלום באזור.

נוכח הביקורת העזה של כמה פלגים פלסטינים על המגעים עם ישראל, יו"ר הרש"פ התייחס לפגישותיו עם שר הביטחון בני גנץ ואמר: " המגעים שלנו עם הצד הישראלי אינם תחליף לפיתרון מדיני המבוסס על לגיטימציה בינלאומית, לא ניתן להמשיך ביישום ההסכמים באופן חד צדדי".

מחמוד עבאס הבהיר חד משמעית כי הפלסטינים לא יסכימו לנוכחות הצבאית של צה"ל בשטחי הגדה ולמדיניות ההתנחלויות, הוא רואה בישראל "מדינת אפרטהייד" המדכאת את הפלסטינים והבהיר: " לא נקבל את המשך הכיבוש ואת המנהגים הקולוניאליים שלו שמנציחים את האפרטהייד ואת טרור המתנחלים".

יו"ר הרש"פ אמר כי ישקול מחדש את כל האפשרויות הפלסטיניות, "כולל היחסים עם הכוח הכובש", כשהוא מנופף ב"אופציה של מדינה אחת אם פתרון שתי המדינות ימשיך להתערער", והוסיף: "כבר לא ניתן לשתוק על הסטטוס קוו, ועלינו לקבל החלטות מכריעות כדי לשמור על נוכחותנו במולדתנו, למען ירושלים ופלסטין".

עבאס קרא לחפש דרכים לשים קץ לכיבוש של "מדינת פלסטין" שבירתה מזרח ירושלים, ולהגביר את ההתנגדות העממית השלווה שהפכה לאופציה העיקרית, ולהרחיב אותה למלחמה נגד  מעשי המתנחלים.
אך במקביל, הדגיש עבאס, כי ימשיך לעבוד עם הקהילה הבינלאומית, להושיט יד לשלום צודק ומקיף, "ולפעול לקיום ועידת שלום בינלאומית, ולספק מנגנון הגנה בינלאומי לעמנו ולארצנו, בחסות הרביעייה הבינלאומית, בהתאם להחלטות הלגיטימיות הבינלאומית ויוזמת השלום הערבית". "אנו מאשרים את עמדתנו נגד אלימות וטרור, יהיו אשר יהיו מקורם".

מחמוד עבאס גם חזר על מחוייבותו לעשות רפורמות באש"פ ולקיים בחירות בשטחים.

ביקורת קשה של האופוזיציה

ארגון חמאס מתח ביקורת קשה על הודעת הסיכום של כינוס המועצה המרכזית של אש"פ.

חאזם קאסם, דובר הארגון אמר כי כרגיל מתפרסמות הודעות סיכום אך ההחלטות נשארות "דיו על הנייר" ואינן מיושמות בשום דרך בשטח.

אחר כך פירסמו שלושה ארגונים פלסטינים: החזית העממית, חמאס והג'יהאד האסלאמי הודעה משותפת על החלטות המועצה המרכזית שבה אמרו כי אין הכרה או לגיטימציה לכל המינויים עליה הכריזה המועצה המרכזית בישיבתה הבלתי חוקית האחרונה, בין אם ברמת יו"ר המועצה הלאומית, סגניו ויתר האחרים.

הם קראו שלא לקבל את המינויים האלה  ואמרו כי "מינויים אלו אינם מייצגים את העם הפלסטיני, ומהווים הפרה של החלטות הקונצנזוס הלאומי ודיכוי הרצון העממי הפלסטיני."

שלושת הארגונים קראו לעריכת רפורמות באש"פ, פתיחה בדיאלוג לאומי מקיף,הקמת מועצה חדשה וקיום בחירות כלליות.

"אנו קוראים לאלתר להקים את ההנהגה המאוחדת של ההתנגדות העממית, ולהעניק לה את מלוא הסמכויות על הארץ נגד הכיבוש והמתנחלים", נאמר בהודעה המשותפת.

משמעויות

הודעת הסיכום של המועצה המרכזית של אש"פ פורסמה יממה לאחר חיסולם של שלושת מחבלי "גדודי חללי אל-אקצא" בעיר שכם על ידי הימ"מ בעוד האווירה הציבורית היא קשה והזעם ברחוב הפלסטיני נגד ישראל הוא גדול, למרות זאת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא העיז להעביר החלטות שיעוררו את חמתן של ארה"ב וישראל.

למעשה הוא עמד בהבטחות שנתן מאחורי הקלעים לפני הכינוס לממשל ביידן לממשלת ישראל כי לא "ישבור את הכלים" וישאיר את הדרך להמשך הדיאלוג כדי לנסות וליצור "אופק מדיני".

כאמור, ההחלטות שפירסמה המועצה המרכזית של אש"פ ובראשן הפסקת התיאום הביטחוני ולהסמיך את הוועד הפועל לקביעת מנגנונים ליישום החלטות אלו, הן אותן החלטות שניתנו על ידי המועצה המרכזית באוקטובר 2018 בשיטת "העתק והדבק", והיא לא מצאה דרך ליישם אותה עד היום.

יישום בפועל של ההחלטות האלה תלוי בהחלטתו האישית של מחמוד עבאס, לכן, למעשה לא היה שום חדש בהחלטות המועצה המרכזית והכינוס כולו נועד לחזק עוד יותר את מעמדו של מחמוד עבאס  בתוך מוסדות אש"פ ולקדם את מקורביו לתפקידי מפתח לקראת קרב הירושה.

ההחלטות היו צפויות מראש וגורמים בפת"ח טוענים כי ישראל וארה"ב עודכנו עליהן מראש.

הרחוב הפלסטיני אדיש להחלטות המועצה המרכזית של אש"פ, מבחינתו היה ברור מלכתחילה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא יעביר החלטות שיפגעו ביחסים של הרש"פ עם ישראל וממשל ביידן ויסגרו את האופציה המדינית בפני הפלסטינים.

בשורה התחתונה, ההחלטות של המועצה המרכזית נתפסות ברחוב הפלסטיני כהמשך היחלשות אש"פ והתחזקות מעמדן של "תנועות ההתנגדות" נוכח הרפיסות של הרש"פ.