עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס הבין כי עליו לקחת מיד כל מה שישראל נותנת ולהמשיך במאבק

למרות הפגישה עם שר הביטחון בני גנץ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אינו מסתפק ברעיונות "השלום הכלכלי" וחותר לכינוס ועידה בילאומית שתכפה על ישראל נסיגה לקווי 67 • יו"ר הרש"פ יכנס בחודש מרץ את המועצה המרכזית של אש"פ לגבש אסטרטגיה חדשה מול ישראל

המועצה המרכזית של אש"פ תתכנס בחודש מרץ לקבלת שורה של החלטות חשובות וקביעה מחודשת של האסטרטגיה הפלסטינית, כך אומרים גורמים בכירים בתנועת פת"ח. לדבריהם, שנת 2022 היא "שנת ההכרעה" מכיוון שהקיפאון בתהליך המדיני איננו יכול להימשך עוד. כזכור, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נתן לישראל אולטימטום של שנה לסגת לקווי 67 ,כולל בירושלים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בנאום מוקלט ששודר ב-25 בחודש ספטמבר שעבר בעצרת הכללית של האו"ם הבהיר מחמוד עבאס כי אם ישראל לא תעמוד בדרישתו, הפלסטינים יבטלו את ההכרה בה ויפנו לבית הדין הבינלאומי בהאג "כדי שיקבל החלטה לגבי החוקיות של הכיבוש".

בפגישה האחרונה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם שר הביטחון בני גנץ הוא הבהיר כי הפלסטינים ימשכו את העתירות שכבר הגישו לבית הדין הבינלאומי בהאג רק אם ישראל תנקוט במהלכים מדיניים משמעותיים, דבר שאיננו נראה כעת באופק.

יו"ר הרש"פ שמח לקבל הקלות מישראל בתחום הכלכלי וההומניטארי אולם זה איננו מה שהוא רוצה באמת, גורמים בכירים ברש"פ אמורים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס דוחה על הסף את רעיונות "השלום הכלכלי" שממשל ביידן מנסה לקדם ביחד עם ישראל, מבחינתו, אין ברעיונות האלה אופק מדיני, לכן, יו"ר הרש"פ עומד על דרישתו לכינוס ועידת שלום בינלאומית לשלום במזרח התיכון בחסות הועידה הבינלאומית שתכפה על ישראל את ההחלטות הבינלאומיות, נסיגה לקווי 67 והכרה במדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים.

עבאס הבהיר את כוונותיו לג'ק סאליבאן היועץ לביטחון לאומי בעת שביקר ברמאללה לפני שבועיים וגם לשר הביטחון בני גנץ שעימו נועד בשבוע שעבר בביתו בראש העין, כך אומרים גורמים בכירים בפת"ח.

מחמוד עבאס הסביר כי הוא מחפש פרטנר ישראלי לשלום וכי ללא אופק מדיני כל הרעיונות הכלכליים הביטחוניים לא יביאו לשום פיתרון.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה אמר ב-2 בינואר כי הפלסטינים שואפים להתנתקות הדרגתית מהמשק הישראלי ולשיפור התוצר הלאומי הפלסטיני, הוא אמר את הדברים בפגישה עם שר הכלכלה הפלסטיני ח'אלד עסילי.

"הכלכלה היא אמצעי לחץ מדיני וגם אמצעי להקים את המדינה הפלסטינית העצמאית, הבהיר א-שתייה.

מצבם האסטרטגי של הפלסטינים הוא בכי רע, ממשל ביידן עסוק בנושא איראן ובבעיות עם סין בנוסף לבעיות הקורונה והכלכלה האמריקנית, הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא מבחינתו עניין שצריך להמשיך ולנהל אותו כעת מכיוון שהוא בלתי פתיר, לא מעבר לכך, ראש הממשלה נפתלי בנט מסרב להיפגש עם יו"ר הרש"פ ולחדש את המשא ומתן המדיני, הזירה הפלסטינית מפולגת וחצויה בין תנועת פת"ח לבין תנועת חמאס ללא רצון לפיוס אמיתי משני הצדדים והסביבה האזורית הערבית החלה בתהליך של נורמליזציה עם ישראל על אפה וחמתה של הרש"פ.

ברש"פ זועמים על דברים שאמר אמש שר החוץ יאיר לפיד, בתדרוך לכתבים מדיניים אמר לפיד כי למרות שהלחץ הבינלאומי על ישראל עשוי להחריף, הממשלה הנוכחית לא צפויה לקדם תהליך מדיני עם הפלסטינים גם אחרי כניסתו לראשות הממשלה באוגוסט 2023 וזאת בשל ההסכמים הקואליציוניים שמונעים התקדמות באפיק הזה.

עבאס למד לקחת מה שנותנת לו ישראל לפני שהיא מתחרטת, הסכמתו לקבל את ההקלות משר הביטחון בני גנץ אין פירושה כי יוותר, ולו במילימטר אחד, על דרישותיו, האסטרטגיה הפלסטינית כעת היא לא לריב עם ממשל ביידן ועם ממשלת בנט, הרש"פ במאמץ מדיני אדיר להביא לפתיחה מחדש של משרדי אש"פ בוושינגטון ושל הקונסוליה האמריקנית בירושלים, זוהי המשימה העיקרית שלה כרגע: להביא למחיקת הצעדים שעשה ממשל טראמפ ולהחזיר את הגלגל לאחור בכל מה שקשור למעמדה של ירושלים.

חזרה למדיניות האיומים

ימים ספורים לאחר פגישתו של שר הביטחון בני גנץ, יצא שוב יו"ר הרש"פ בנאום מתלהם נגד ישראל ששודר בטלוויזיה הפלסטינית לרגל יום השנה ה-57 להקמת תנועת פת"ח.

"הסבלנות שלנו נגמרה", אמר מחמוד עבאס, "ישראל נוקטת במדיניות של טיהור אתני וטרור, הכיבוש הישראלי השנוא מעמיק את מעשי הדיכוי והרדיפה נגד עמנו ואת בזיזת ארצנו ומשאבי הטבע שלנו".

מחמוד עבאס ניסה להתנער בעקיפין מהביקורת השלילית ברחוב הפלסטיני על פגישתו עם שר הביטחון בני גנץ, פגישה אשר, לדברי פלסטינים רבים, רק החלישה עוד יותר את מעמדו והשיגה את המטרה ההפוכה ממה שרצו ממשל ביידן וישראל.

המסר של מחמוד עבאס לרחוב הפלסטיני הוא ששיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל הוא רק זמני וכי גם הפלסטינים מרוויחים ממנו, אולם הוא בעד מדיניות "ההתנגדות העממית" שפירושה אלימות בעצימות נמוכה: הפגנות, מחסומים, ידויי אבנים ובקבוקי תבערה אך בשום פנים ואופן לא שימוש בנשק חם, דבר שיביא, לדעתו, אסון על הפלסטינים כפי שקרה באינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

יו"ר הרש"פ מבקש מישראל ומארה"ב כספים כדי לשמור על שלטונו, הוא דורש הסכמה ישראלית להגדלת המתגייסים לשורות מנגנוני הביטחון הפלסטינים וציוד מתקדם לפיזור הפגנות, הוא מבצר את שלטונו ואין לו שום כוונות לפרוש מכסאו, האיומים לפרק את הרש"פ, אותם השמיע לראשונה בדצמבר 2010 על רקע הבניה בהתנחלויות חוזרים עכשיו על עצמם, אבל בישראל, בארה"ב ובקהיליה הבינלאומית יודעים שמדובר באיומי סרק שלא ייצאו אל הפועל.

מחמוד עבאס יעשה הכל כדי להישאר על כיסאו כדי להמשיך ולטפח את האימפריה הכלכלית שבנה עבור שני בניו, הוא לא יתנתק מעטיני הפרה החולבת של הרש"פ.