עבור לתוכן העמוד
Menu

סקר באיראן: אחוזי התמיכה בנשיא בשפל

שנה לבחירות של איברהים ראיסי כנשיא איראן, סקרי דעת קהל מראים כי מעמדו הציבורי נמצא בשפל לאור המצב הכלכלי במדינה. לפי סקר שנערך עבור אתר האופוזציה IranWire על ידי Stasis Conulting שיעור התמיכה של הנשיא המהכן עומד רק על 28 אחוזים, שפל חסר תקדים בנקודת ציון זו של נשיא. הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן הסקר […]

שנה לבחירות של איברהים ראיסי כנשיא איראן, סקרי דעת קהל מראים כי מעמדו הציבורי נמצא בשפל לאור המצב הכלכלי במדינה.

לפי סקר שנערך עבור אתר האופוזציה IranWire על ידי Stasis Conulting שיעור התמיכה של הנשיא המהכן עומד רק על 28 אחוזים, שפל חסר תקדים בנקודת ציון זו של נשיא.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הסקר הטלפוני נערך בין ה-12 ל-16 ביוני מדגם אקראי של 1,197 תושבי איראן בני 18 ומעלה, ונשאלו לגבי דעתם על הנשיא  הנוכחי, המסלול הכללי של המדינה ורמת המעורבות הפוליטית שלהם, כמו גם על הפלישה הרוסית לאוקראינה.

64 אחוז אמרו שהם "מתנגדים" לתפקודו של ראיסי כנשיא עד כה. תשעה אחוז לא היו בטוחים או סירבו לענות, ורק 28 אחוז "אישרו".

 

בנוסף, רק 20% מהנשאלים אמרו שהם חושבים שראיסי מסוגל לפתור את הבעיות שעומדות בפני איראן כיום, לעומת 63% שאמרו שהוא לא מסוגל. 49 אחוזים מהמחנה האחרון האשימו את "המכשולים הפוליטיים החיצוניים" בקשיים, בעוד 21% ציינו את "החסרונות האישיים" של ראיסי.

רוב הנשאלים הביעו פסימיות לגבי עתידה המיידי של המדינה. רק 19 אחוז אמרו שהם מאמינים שהנושאים העומדים בפני המדינה היום יהיו טובים יותר בשנה הבאה, 58 אחוז ציפו שהמצב יחמיר. יש לציין שהדבר נכון יותר גם לגבי צעירים איראנים מאשר לגבי הדור המבוגר.

רוב אלה שהשתתפו רצו לראות את איראן מגיעה להסכם גרעין מחודש עם מעצמות המערב: סך של 55%, לעומת 17% בלבד שהיו נגד הסכם מפורשות. הרוב גם חשב שהסכם גרעין יעזור להקל על הבעיות הכלכליות של איראן.

ביוני האחרון ניצח אברהים ראיסי בבחירות לנשיאות באיראן ברוב של 62% מהקולות, מ-18 מיליון איש. אבל רק 48.8 אחוזים מציבור הבוחרים בחרו להשתתף, בשיעור ההצבעה הנמוך ביותר שנרשם מאז 1979.

אחד הנחיות מהסקר שאל את המשיבים על אחוז ההצבעה הנמוך בשנה שעברה. כ-46% אמרו ש"חוסר אמון במשטר" הוא הגורם הסביר, 16 אחוזים נוספים אמרו כי הכלכלה אשמה, ושישה אחוזים את הביצועים של ממשל רוחאני הקודם.

אלה שדיווחו כי הצביעו עבור Raisi ביוני האחרון נשאלו שאלת המשך: האם הם יעשו את אותו הדבר שוב כעת. רק 51 אחוז אמרו שכן, בעוד 30 אחוז אמרו שהם מעדיפים כעת לא לענות.

ארש ע'פורי, נשיא ייעוץ Stasis, אמר: "תוצאות הסקר הזה מראות שלרוב האזרחים האיראנים יש חוסר אמון בממשלה, הם פסימיים לגבי עתידם, ואינם מרוצים מהכיוון של הממשלה ומהתפקוד של הנשיא.

"הגורם היחיד שהאיראנים חשבו שיכול להשפיע לטובה על עתידה של המדינה הוא הסכם גרעין מוצלח בין איראן למערב, שעשוי לשפר את מצבם הכלכלי".

לקריאת תוצאות הסקר.