עבור לתוכן העמוד
Menu

סקרים ברש"פ: 70 אחוזים רוצים בהתפטרות עבאס

מעמדו של אבו מאזן נחלש, כך גם לפי דבריושל ראש השב"כ •האם על ישראל וארה"ב למצוא לו מחליף או להמתין

 בשבוע האחרון פורסמו כמה דיווחים בתקשורת הערבית כי ארה"ב וישראל פועלות להחליף את מחמוד עבאס בשל התנגדותו להכרזת הנשיא טראמפ בעניין ירושלים ול "עסקת המאה".

החלפתו של מחמוד עבאס בעת הזו עלולה ליצור כאוס ביטחוני בשטחי הגדה שעלול לפגוע באינטרסים של ישראל ועדיף להמתין שהוא יפרוש באופן טבעי מתפקידו.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, החליט לצאת לעימות חזיתי נגד הנשיא טראמפ בעקבות הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל. עבאס רואה בהכרזה של טראמפ נעיצת סכין בגבה של הרש"פ והחליט לעשות כל שביכולתו כדי שארה"ב לא תוסיף להיות נותנת החסות והמתווכת בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים.

בשלושת השבועות שחלפו מההכרזה של הנשיא טראמפ נקט מחמוד עבאס בכמה צעדי התרסה מול הממשל האמריקני.

א. סירוב להיפגש עם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס ולארחו בבית לחם לקראת חג המולד.

ב. הודעה במהלך מסע"ת עם נשיא צרפת מקרון כי הפלסטינים לא יקבלו שום תוכנית שלום שתציע וושינגטון מכיוון שהיא איננה "מתווך הוגן" והיא נוטה לטובת ישראל ומפרה את החוק הבינלאומי.

ג. שיגור שליחים בכירים לרוסיה ולסין כדי לבחון את נכונותן להקמת מסגרת בינלאומית חדשה שתחליף את ארה"ב בעניין הסכסוך הישראלי פלסטיני, נביל שעת' יועצו של מחמוד עבאס אומר כי יש נכונות של רוסיה וסין לדון בנושא.

ד. הקפאת כל המגעים עם הממשל כולל המגעים עם הקונסוליה האמריקנית בירושלים.

ה. התקפות של בכירי פת"ח והרש"פ על הממשל באמצעי התקשורת הערביים והבינלאומיים.

 

עבאס פתוח לרחשי דעת הקהל הפלסטינית בשטחים. עפ"י הסקר האחרון של המרכז הפלסטיני למחקרים בשטחים, 86 אחוזים מהתושבים רוצים בניתוק הקשר עם ארה"ב.

מחמוד עבאס, בן ה-82, חש כי אין לו יותר מה להפסיד, בקרוב הוא יצטרך לרדת מהבמה הפוליטית הפלסטינית והסדר מדיני עם ישראל עפ"י "הקווים האדומים" של הרש"פ נראה כבלתי אפשרי.

לכן, מבחינתו, עדיף לרדת בסערה מהבמה הפוליטית כמי ששמר על האינטרסים הפלסטינים ועמד בפני הלחצים שהפעיל עליו הנשיא טראמפ.

ראש הרש"פ, לוקח בחשבון כי הכרזת טראמפ איננה הסוף, וכי עלולים להגיע גם צעדים נוספים כמו הפעלת לחץ כלכלי על הרש"פ בדמות קיצוץ הסיוע הכספי המסתכם בכ -400 מיליון דולר בשנה ואולי גם הצהרות נוספות של הנשיא שמהן משתמעת העמדה האמריקנית נגד "זכות השיבה", הצהרה התומכת בשליטה ישראלית ביטחונית בבקעת הירדן ושליטה במזרח ירושלים ובמקומות הקדושים.

השאלה הנשאלת היא האם מחמוד עבאס ישלם מחיר אישי בעקבות יציאתו נגד הנשיא טראמפ והאם הממשל יפעל להחלפתו?

בשבוע האחרון היו כמה פרסומים בעיתונות הערבית על כך שממשל טראמפ וישראל פועלים יחדיו להחלפתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

עיתון "אלחיאת" המזוהה עם סעודיה דיווח ב-22 בדצמבר,  מפי גורם פלסטיני בכיר כי קיימת מגמה אמריקנית-ישראלית למצוא הנהגה חלופית למחמוד עבאס, הגורם העריך כי המגמה הזו תיכשל כמו  שנכשלו ניסיונות כאלה בעבר.

אתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" המזוהה עם קטאר מסר אף הוא ב-23 בדצמבר כי ממשל טראמפ נתן "אור ירוק" להתחיל ולחפש מחליף פלסטיני למחמוד עבאס וכי מתקיימים מגעים חשאיים בנושא עם מדינות ערב מאחורי גבו של מחמוד עבאס בהשתתפות נציגים אמריקנים, ערבים ופלסטינים.

עפ"י הדיווח, הנשיא טראמפ רואה במחמוד עבאס "מכשול גדול" בפני תוכניתו המדינית החדשה המכונה "עסקת המאה" שיש לה תמיכה בסעודיה, מצרים וירדן.

בהקשר הזה הזכיר הדיווח את שמותיהם של סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר ושל הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי בגדה כמועמדים הבאים בחשבון מבחינתה של ארה"ב לרשת את מחמוד עבאס.

דיווחים נוספים בתקשורת הערבית מספרים כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מאמצים בפגישתו בשבוע שעבר בריאד עם מחמוד עבאס לשכנעו לאפשר לממשל טראמפ להציג את התוכנית המדינית החדשה שלו ולהפסיק להתעמת עם ארה"ב אך ללא הצלחה.

אין אישור משום מקור אמריקני או ישראלי לדיווחים כי נרקמת תוכנית להחלפתו של מחמוד עבאס. סביר להניח כי הנשיא טראמפ זועם על עבאס נוכח תגובתו הקשה להכרזת על ירושלים כבירת ישראל ועל כך שהוא החל לפעול בגלוי נגד האינטרסים האמריקנים במזרח התיכון, אולם נשאלת השאלה האם בכלל ניתן להדיח את מחמוד עבאס מתפקידו והאם הדבר ישרת את האינטרסים של ישראל בת בריתה של ארה"ב.

ראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר ב-24 בדצמבר בהופעה גלויה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי מעמדו של מחמוד עבאס חלש מאוד וכי כל ערעור במעמדו עלול להביא להשתלטות של חמאס על שטחי הגדה בגלל שהמצב איננו יציב.

ואכן גם סקר דעת קהל פלסטיני שנערך באחרונה בשטחים מאשר את הדברים,

עפ"י הסקר של המרכז הפלסטיני למחקרים, 70 אחוזים מתושבי השטחים רוצים שמחמוד עבאס יגיש את התפטרותו מתפקיד יו"ר הרש"פ.

אי אפשר לשלול את האפשרות הזו על הסף. אם מחמוד עבאס יחוש כי אכן ארה"ב וישראל פועלות לסלקו הוא עלול להודיע על התפטרותו ועל הכרזת בחירות כלליות בשטחים ולנסות לשבש את המהלך האמריקני-ישראלי.

עבאס משמש כיו"ר הרש"פ מאז ה-15 בינואר 2005 , הקדנציה שלו הסתיימה מזמן אך הוא נשאר בתפקידו בגלל חוסר האפשרות לקיים בחירות לנשיאות בין היתר בגלל הפילוג הפנים-פלסטיני.

רבים בצמרת פתח' לוטשים את עיניהם לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא. מחמוד אלעלול, ג'בריל רג'וב, מוחמד א-שתייה, מוחמד דחלאן ואפילו מרוואן ברגותי שעצור בכלא ישראלי ל-4 מאסרי עולם לאחר שהורשע ברצח אזרחים ישראלים.

ההערכה בשטחים היא כי סיכוייו של הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני בגדה הם טובים להיות היורש הזמני של מחמוד עבאס עד לעריכת בחירות, פרג' הינו נאמנו של מחמוד עבאס ואיש ביטחון המקובל על ארה"ב, מצרים וישראל שהוכיח כי הוא נאמן לקו של המלחמה בטרור, במיוחד המלחמה בחמאס בשטחי הגדה.

המצב בשטחי הגדה איננו יציב ותהייה זו טעות של הממשל האמריקני וישראל לערער עכשיו את מעמדו של מחמוד עבאס כדי להפילו מהשלטון.

למרות המהלכים שנקט מחמוד עבאס נגד ממשל טראמפ, הוא נזהר מאוד ביחסים עם ישראל, התיאום הביטחוני עמה נמשך והוא גם לא קיבל שום החלטה על ביטול הסכמי אוסלו, הרבה דיבורים ואיומים שלא יצא מהם שום דבר מעשי בינתיים,מחמוד עבאס גם לא הצטרף לתמוך בקריאת חמאס לאינתיפאדה חדשה בשטחי הגדה והוא פועל לשמור על מחאה בשטחי הגדה בעצימות נמוכה.

עפ"י גורמים יודעי דבר, מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס איננו טוב ולכן עדיף לארה"ב וישראל להמתין בסבלנות עד שמחמוד עבאס יפרוש מרצונו מתפקיד יו"ר הרש"פ, ניסיון העבר מעיד על כך שהפלסטינים לא יסכימו לשום מועמד, המזוהה כמי שמועדף על ארה"ב וישראל ונתמך על ידן, לרשת את מחמוד עבאס.

כל ניסיון כזה יהיה בבחינת "גול עצמי", גורמים פלסטינים בכירים אומרים: "לא נאפשר אנטואן לאחד חדש  בשטחי הגדה והרצועה".

בכל מקרה,פרישה פתאומית של מחמוד עבאס מתפקידו עלולה ליצור אנרכיה ביטחונית בשטחי הגדה ולערער עוד יותר את היציבות והדבר איננו משרת את האינטרסים של ישראל, גם מבחינה מדינית מחמוד עבאס מצטייר כ"סרבן" וזה משרת את האינטרסים של ישראל, לכן עדיף לנשוך את השפתיים ולהתמודד עם מה שיש עד שיתרחש השינוי בצמרת הרש"פ באופן טבעי וללא מעורבות אמריקנית-ישראלית.