עבור לתוכן העמוד
Menu

ספורטאית נוספת נמלטה מהאיסור האיראני להתמודד מול ישראלים

ע'זאל חכימי-פרד אלופת איראן ומומחית שחמט הודיעה כי תתמודד תחת דגל שוויץ בעקבות האיסור להתמודד מול ישראלים • מצטרפת בכך לענף הג'ודו

השחמאית המומחית ואלופת איראן לשעבר ע'זאל חכימי-פרד, קיבלה אזרחות שוויצרית ותתמודד בהמשך הקריירה שלה תחת הדגל השוויצרי.

אתר החדשות Jamaran.ir דיווח כי "ע'זאל חכימי-פרד, המתגוררת בציריך מזה זמן, החליטה להמשיך בקריירת השחמט שלה תחת דגל שוויץ."

ע'זאל חכימי-פרד זכתה באליפות איראן בשחמט נשים בגיל 15. המעבר מהפדרציה האיראנית לפדרציה של שוויץ עבור השחקנית בת ה -26 אושר גם על ידי אתר התאחדות השחמט הבינלאומי (FIDE) כך מסרה סוכנות הידיעות טזנים. ב- 13 ביוני.

 

בינואר האחרון, שחקנית השחמט המצטיינת של איראן שרה חמדאלשארה, התפטרה מהנבחרת. אז פרומה הידיעה תחת הכותרת זעזוע "נוסף לשחמט האיראני בעקבות החלטתו של ילד הפלא Alireza Firouzja  בן ה -16 קודם לכן להתמודד תחת אזרחות צרפתית".

 

פירוז'ה קיבל את החלטתו לאחר שלא ציית להוראה  שלא להשתתף באירוע בינלאומי שיכול היה להעמידו נגד מתחרה ישראלי. מאז מהפכת 1979 נאסר על ספורטאים איראניים להתמודד מול יריבים ישראלים מכיוון שהרפובליקה האסלאמית אינה מכירה בישראל.

בתחילת חודש מאי דווח כי הג'ודוקא סעיד מולאי, שעזב את איראן לאחר שלא איפשרה לו להתחרות מול שגיא מוקי, קיבל איומים על חייו כדי שלא יגיע להופיע בבית הדין הבינלאומי לבוררות בספורט נגד מדינתו לשעבר, כך מדווחים בתקשורת האיראנית.

 

נשיא איגוד הג'ודו האיראני, ארש מירסמילי, הביע בראיון לתקשורת המקומית, דאגה מכוונתו של מולאי להעיד וטען שמצב הספורט בארצו קשה. "אני יכול לומר בכנות שיש לפנינו משימה קשה מאוד", סיפר מירסמילי. "האיתותים שאנחנו מקבלים מהצד השני מסוכנים מאוד. המקרה הזה כך כל כך קשה ורגיש, עד שפדרציית הג'ודו לא יכולה להרשות לעצמה לשלם את המחיר עבורו".

 

כזכור, בעקבות הצטברות המקרים של איסור התמודדות מול ספורטאים ישרלאים, החליט איגוד הג'ודו הבינלאומי להשעות את האיראנים מכל תחרות בינלאומית. הדיון בעירעור שלהם היה אמור להתקיים ב-10 באפריל, אבל נדחה בעקבות וירוס הקורונה. המועד החדש נקבע ל-27 בספטמבר השנה, כאשר גם מאמנו של מולאי, וואיד סרלאק, צפוי להעיד. מנגד, האיראנים מתכוונים להגיע עם משלחת של 15 אנשים וביניהם גם רזא סאלחי אמירי, יו"ר הוועד האולימפי האיראני.

 

עוד פגיעה בצד האיראני הגיעה לפני יומיים בלבד, כאשר אלוף אסיה לשעבר בג'ודו, האיראני ג'וואד מחג'וב, הודיע שקיבל אישור להתחרות תחת איגוד הג'ודו העולמי (IJF) לאחר שגם עליו נאסר להתחרות מול ישראלים ובעקבות השעיית מדינתו מתחרויות. מחג'וב בן ה-28 כבר פרש ב-2011 מגראנד פרי טשקנט, רגע לפני שהיה אמור לעלות לקרב מול אורי ששון, ושנה לאחר מכן פרש מהמשחקים האולימפיים בלונדון, בגלל מה שהוגדר אז כ"מחלה בקיבה", אך ככל הנראה נועד למנוע הגרלה מול אריק זאבי.

 

בעבר פרסמנו באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי איראן מכוננת למפות את ענפי הספורט השונים לקראת אולימפיאדת טוקיו 2021 ולהודיע ספורטאים שעלולים לפגוש מתמודדים ישראלים כי לא יגיעו כלל לטוקיו על מנת למנוע התמוגגות מולם והשעייה גם מהועד האולימפי העולמי.