עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה מנסה למנוע התנגשות עם ביידן

סעודיה נוקטת שורה של צעדים כדי לנסות ולרצות את הממשל החדש בארה"ב ולהפחית את המתיחות עמו • הסעודים מודאגים מכוונת הממשל לפרסם את הדו"ח החסוי על רצח חאשוקג'י, להפסיק את המלחמה בתימן ולחזור להסכם הגרעין עם איראן ולהסיר מעליה את הסנקציות

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, הודיעה ב-16 בפברואר כי הנשיא ג'ו ביידן מתכוון לעשות הערכה מחדש של יחסי ארה"ב עם סעודיה, היא הוסיפה כי הנשיא מתנהל מול המלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז ולא מול יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

מדבריה אפשר להסיק כי הנשיא ג'ו ביידן מנסה לעמוד בהבטחת הבחירות שלו. ביידן הבטיח במהלך קמפיין הבחירות כי ישנה את המדיניות האמריקנית כלפי סעודיה בעקבות פרשת רצח חאשוקג'י, הפרת זכויות האדם בסעודיה והמלחמה בתימן.

לדבריה של דוברת הבית הלבן אפשר להוסיף את ההודעה של אווריל היינס,מנהלת המודיעין הלאומי, לסנאט כי יוסר החיסיון מעל הדו"ח הסודי על רצח העיתונאי ג'מאל חאשקג'י ב-2018 בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. ההערכה בארה"ב היא כי בעקבות חשיפת הדו"ח תיגרם מבוכה רבה ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ששמו נכרך בפרשה כמי שנתן את ההוראה לרצוח את חאשוקג'י בגלל הביקורת הקשה שמתח עליו.

בעולם הערבי מנסים פרשנים שונים להעריך אילו צעדים ינקוט הנשיא ביידן לאחר שיפורסמו פרטי הדו"ח הסודי על רצח ג'מאל חאשוקג'י, האם הוא ידרוש לחקור את יורש העצר מוחמד בן סלמאן בפרשה או שיעביר מסר ברור למלך סלמאן כי עליו להדיח מתפקידו את בנו יורש העצר ולמנות בן משפחה אחר במקומו.

ההערכה היא שהנשיא ביידן יעמוד לפחות על כך ששני בכירים סעודים המעורבים בפרשה, סעוד אל-קחטאני ואחמד עסירי, המקורבים ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, יועמדו לדין.

יורש העצר הסעודי הכחיש בזמנו כי נתן את ההוראה לרצח חאשוקג'י וטען כי הייתה זו יוזמה מקומית של הצוות הביטחוני הסעודי שנשלח לאיסטנבול.

סעודיה מודאגת מהמדיניות החדשה של הנשיא ביידן. אין לבית המלוכה הסעודי את אותה הקרבה לממשל החדש כפי שהיה לו בתקופתו של הנשיא טראמפ.

הנשיא ביידן החל כבר בצעדים להביא להפסקת המלחמה בתימן שמוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הוא הודיע על הפסקת מכירת נשק לסעודיה שמשמש אותה במלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן וביטל את החלטת ממשל טראמפ שהכריז על ארגון "אנצאר אללה" החות'י כארגון טרור.

עם זאת הוא הדגיש כי ארה"ב תמשיך לעזור לסעודיה להגן על שטחה מפני ההתקפות של החות'ים מתימן.

מה שמאוד מדאיג את סעודיה היא הכוונה של ממשל ביידן לשוב להסכם הגרעין עם איראן ולהסיר מעליה את הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ. איראן היא ראש "ציר הרשע" השיעי והאויבת הגדולה של סעודיה שעומדת בראש המחנה הסוני.

הסעודים מנסים לעשות כמה צעדים כדי לרצות את ממשל ביידן, להפחית את המתיחות עמו ולהתאים את עצמם למדיניות האמריקנית החדשה.

א.סעודיה שיכנעה את "הרביעיה הערבית" להתפייס עם קטאר ולהפסיק את החרם המדיני כלכלי שנמשך שלוש שנים שהוטל עליה בגלל תמיכתה בטרור כדי להראות שהיא מעוניינת ביציבות במפרץ ובשכנות טובה עם כל המדינות שבו.

ב.סעודיה שיחררה בשבועות האחרונים מהכלא כמה אסירים פוליטיים שהבולטת שבהם היא פעילת זכויות האדם לג'ין אלהד'לול, היא נעצרה לפני שלוש שנים בגלל שהעבירה לדיפלומטים בריטיים חומר על הפרות זכויות האישה בסעודיה, שחרורה נועד להוות מחווה של רצון טוב כלפי הנשיא ביידן.

עם זאת, נאסר עליה התראיין לאמצעי התקשורת ולעזוב את תחומי הממלכה.

ג'ין אלהד'לול
ג'ין אלהד'לול

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן פתח כבר לפני שלושה חודשים בקמפיין תקשורתי ענק כדי  לשקם את תדמיתו בסעודיה ובקרב הקהיליה הבינלאומית לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן.

במסגרת הזו, השיק מוחמד בן סלמאן, ערוץ טלוויזיה חדש בבעלות משותפת שלו ושל רשת "בלומברג" הנקרא ערוץ "א-שרק" המשדר, בשלב הראשון, בשפה הערבית למזרח התיכון  ושנועד לשפר את תדמיתו.

העיתון "פוריין פוליסי" דיווח לפני כמה ימים כי סעודיה שכרה את שירותיהם של 16 משרדי יחסי ציבור ולובינג בארה"ב שיש להם קשר למפלגה הדמוקרטית כדי לרכך את היחס של ממשל ביידן לסעודיה. כמה המשרדים האלה ניתקו קשריהם עם סעודיה מייד לאחר רצח ג'מאל חאשוקג'י אך סעודיה הצליחה לשקם את הקשרים עימם באמצעות תשלומים של מיליוני דולרים.

הדגש הסעודי הוא על הסברת עמדתה של הממלכה בנושא המלחמה בתימן ומעמד האישה בסעודיה ולהראות כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן הוא רפורמטור גדול הפועל לשינוי פניה של הממלכה, הגברת הפתיחות והסובלנות ודאגה לעתיד הדור הצעיר.

בשורה התחתונה,יורש העצר הסעודי התכונן היטב לממשל החדש בארה"ב. הוא איננו רוצה להיות מבודד באופן אישי או שסעודיה תהפוך למבודדת על ידי הממשל, הוא רוצה לחזור לבמה העולמית כנציג הדור הצעיר בסעודיה ולפתוח דף חדש עם העולם כולו, סביר להניח שהיא יהיה מוכן לעשות כברת דרך ארוכה כדי לרצות כמה שיותר את הנשיא האמריקני החדש.