עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה מחממת מנועים

הדיווחים על התקרבות אפשרית בין ישראל לערב הסעודית ישימו בדגש את הכלכלה, אבל בסופו של דבר אומר ד"ר דורי גולד לעיתון גלובס - איראן היא במוקד

סיפור המגעים עם סעודיה שחשפנו כאן בגלובס, והאפשרות להגעה עימה להסדרת יחסים, גם אם ככל הנראה לא הסכמי נורמליזציה מלאים, יתמקד ככל הנראה בהיבטים כלכליים, ובחשאי גם בטחוניים.

נתחיל בכלכלה. הסעודים ראו את ההתחלה המבטיחה של הסחר והעסקים בין ישראל לאמירויות, ובאמצעות האמירויות, ובעיקר בחריין, החלו כבר חברות סעודיות לטוות עסקים עם ישראל. גורם כלכלי במפרץ המעורה בסוגיה אמר השבוע לגלובס כי נחתמו כבר עסקאות שחצו את סף מאה מיליון הדולרים – דרך חברות שלישיות באמירויות ובבחריין. הסעודים מעוניינים לקנות ידע וטכנולוגיה, בשל הדגש הביטחוני והצורך במערכות ישראליות מול האיום החותי’ מתימן וכמובן מאיראן. אבל זה לא הדגש היחיד: טכנולוגיות ישראליות בתחומי אגריטק, שימוש נכון במים במדבר, טכנולוגיות לשימוש בטחוני אזרחי ועוד מעניינות אותם, וליישום בין השאר בעיר העתיד נאום (שילוש של NEW והאות הראשונה במילה עתיד בערבית מוסתקבל) שהם בונים לא הרחק מישראל.

איראן בראש

ישראל, ביכולותיה הצבאיות והאחרות נגד איראן היא בת ברית, גם אם אין קשרים עמה, במאבק נגד משטר האייתולות. יצירת קשר רשמי איתה תאותת לטהראן איום על סעודיה.
הד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר שגריר ישראל באו"ם ומנכ"ל משרד החוץ, אומר לגלובס כי מה שיקדם או ירחיק הסכם אפשרי עם סעודיה הוא הנושא האיראני המהווה עבורם איום ישיר ומיידי. הסעודים מנסים מצד אחד לשפר את קשריהם עם הממשל האמריקני, קשרים שניזוקו בין השאר בשל פרשת חיסולו של ג’מאל חשוקג’י. מהעבר השני הם לא אוהבים את הנסיונות של ארה"ב לחדש את הסכם הגרעין. ההתפתחויות בנושא הזה יהיו לדבריו חשובות במיוחד לאפשרות להסכמים כלשיהם בין ישראל לסעודיה.

מתוך כתבה באתר גלובס.