עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה החדשה

האויב האיראני המשותף, הדאגה לאופק כלכלי וחוסר האמון בממשל הדמוקרטי בארצות הברית דוחקים את סעודיה לאט אבל בטוח לידיה של ישראל. ועד שהסכם השלום ייחתם - עניין שעשוי לארוך שנים - הזמירות שנשמעות כבר היום מבית המלוכה שונות לחלוטין מאלו שהורגלנו לשמוע

מתרחבים המגעים בין מנהיגים ישראלים וסעודים על נורמליזציה, כך זעקה השבוע הכותרת של העיתון האמריקני הנחשב 'וול סטריט ג'ורנל'.

על פי הדיווח, הצדדים מנסים להגיע להסכם שמטרתו הרחבת אישורי הטיסות של החברות הישראליות במרחב האווירי של סעודיה בתמורה לריבונות במצרי טיראן, בהסכמת המצרים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

גורמים בסעודיה טענו כי המדינה פועלת דווקא בתקופה הזו ביתר שאת לקשירת קשרים עם ישראל, לאחר שהיא מזהה בציבור בארצה תמיכה הולכת וגוברת במהלך. סקרי עומק שנערכו בערב הסעודית על ידי השלטונות הראו שהצעירים, בעיקר עד גיל שלושים, מעוניינים ברובם בכינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

על הרקע הזה, כך אומרים ל'בשבע' גורמים מדיניים, נדחה גם ביקורו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן שתוכנן לסוף חודש יוני, בניסיון לאפשר הצגת התקדמות בין הצדדים כשביידן ינחת כאן בסופו של דבר. ביידן מתכנן להגיע לביקור אזורי שבו נכללת גם סעודיה, ובמהלכו יפגוש מנהיגים מתשע מדינות ערביות וגם מישראל.

אך בטרם נפתחות השמפניות, הנה צפירת הרגעה: יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לסעודיה לא יצאו אל הפועל מחר וגם לא בעוד חודש. ניסיון קשירת הקשר הנוכחי נעשה במטרה לזרוע זרעים שייתכן שיחלפו שנים בטרם ינבטו. המטרה היא לפתוח פתח לנורמליזציה, שיורחב בהסכמת הצדדים ככל שהזמן יתקדם.

מה בעצם גורם למצב הזה של עת רצון להתקרבות ישראלית-סעודית?

"סעודיה בעבר הייתה מדינה שנתפסה כתומכת בגופים כמו החמאס, ואפילו הערכתי לפני אי אלו שנים שאחוזים ניכרים מתקציב החמאס הגיעו מסעודיה באותה תקופה דרך 'גופי צדקה' שפעלו שם. היום אחוז התמיכה הסעודית בחמאס הוא בעצם אפס. בעקבות ה־11 בספטמבר המדינה שינתה לחלוטין את גישתה כלפי ארגונים מהסוג הזה, והיא חלק מקואליציה של מדינות שמתנגדות בחריפות לארגוני טרור. מבחינת ישראל זה פותח פתח חשוב לנסות להתקרב אליהם".

לדעתו, האינטרס הנוכחי של הסעודים הוא כלכלי קודם כול. "הסעודים מעוניינים להכין תשתית למקורות הכנסה אחרים שאינם נפט וגז. לכן, הטכנולוגיה הישראלית מאוד חשובה".

ומה ישראל מבקשת להשיג באמצעות היחסים הללו?

"האינטרס שלנו הוא התקרבות למדינה שהיא משמעותית וחשובה מנקודת ראות של מעמדה בעולם האסלאמי. אם ישראל שואפת לנרמול היחסים עם מדינות אסלאמיות וערביות – סעודיה היא מדינת מפתח.

"לדעתי, חשוב לישראל להשקיע במספר מדינות בעולם הערבי והאסלאמי. ישנן המדינות שכבר חתמו על הסכמי אברהם. מרוקו הייתה מדינה עם מעמד מיוחד בנושא ירושלים ובנושאים נוספים, והיא גם מפתח למדינות אפריקה. ישנה אינדונזיה, שעדיין לא התקדמנו איתה, והיא המדינה האסלאמית הגדולה בעולם. אפשר להשקיע גם בה. סעודיה היא מקרה מיוחד, וצריך סבלנות רבה במגעים, להתקדם לאט לאט לכיוון היעד".

 

פורסם באתר בשבע.